.
Klīniskās aprūpes pamati fizioterapijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 09:22:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_257 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 20 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 40 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijā, latīņu valodā. | ||||||||
Mērķis: | Zināšanu un izpratnes veidošana par galvenajiem veselības aprūpes jēdzieniem, uz problēmu balstīta aprūpes veidošana un problēmu risināšana, dažādās kliniskās situācijās. Uzdevumi: Veidot izpratni par galvenajiem jēdzieniem aprūpē un to savstarpējo saistību ar klīnisko aprūpi; Sniegt zināšanas par holistisku pieeju aprūpei, kas vērsta uz klientu; Sniegt izpratni par dažādām aprūpes teorijām, aprūpes procesu; Sniegt zināšanas un izpratni par gerontoloģisku, paliatīvu un mirstošu pacientu aprūpes principiem. Sniegt zināšanas par aseptikas un antiseptikas principiem, infekcijas ierobežošanas pasākumus un kontroli; Sniegt zināšanas par dezinfekcijas un sterilizācijas metodēm; Sniegt zināšanas un izpratni par brūču klasifikāciju, brūču ārstēšanas un aprūpes uzdevumiem; Sniegt zināšanas un izpratni par klīniskās aprūpes manipulācijām, aprūpes ierobežojumiem, dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads aprūpē, aprūpes jēdzieni, aprūpes process | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Holistiska aprūpe, pašaprūpe, veselības aprūpes līmeņi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pacienta aprūpe stacionārā. Pacienta aprūpes higiēnas un labsajūtas nodrošinājums, aprūpes piederumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pacienta aprūpe mājās. Geriatrija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Paliatīvā aprūpe, Mirstošu pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Brūču klasifikācija un novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pirmā palīdzība brūču aprūpē.hronisku brūču aprūpe. Mūsdienīgas pārsiešanas metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pacienta ar stomu aprūpes īpatnības. Pacienta enterālā unparenterālā barošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Higiēnas prasības stacionārā, infekciju uzraudzība | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Pēcoperāciju brūces un aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Akūtie stāvokļi ķirurģijā to novērtēšana un aprūpe | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Onkoķirurģija unpacientu aprūpes īpatnības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Gremošanas trakta ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Asinsvadu ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Uroģenitālās ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Proktoloģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads aprūpē, aprūpes jēdzieni, aprūpes process | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Holistiska aprūpe, pašaprūpe, veselības aprūpes līmeņi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pacienta aprūpe stacionārā. Pacienta aprūpes higiēnas un labsajūtas nodrošinājums, aprūpes piederumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pacienta aprūpe mājās. Geriatrija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Paliatīvā aprūpe, Mirstošu pacientu aprūpe | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Brūču klasifikācija un novērtēšana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Pirmā palīdzība brūču aprūpē.hronisku brūču aprūpe. Mūsdienīgas pārsiešanas metodes | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Pacienta ar stomu aprūpes īpatnības. Pacienta enterālā unparenterālā barošana | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Higiēnas prasības stacionārā, infekciju uzraudzība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pēcoperāciju brūces un aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Akūtie stāvokļi ķirurģijā to novērtēšana un aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Onkoķirurģija unpacientu aprūpes īpatnības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Gremošanas trakta ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Asinsvadu ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Uroģenitālās ķirurģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Proktoloģiskās saslimšanas un pacientu aprūpe | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | - Gatavošanās ieskaites testam par: 1) Aprūpes procesu, jēdzieniem aprūpē 2) Holistisku aprūpi, pašaprūpes spēju izvērtēšanu un veselības aprūpes līmeņiem 3) Aseptika, antiseptika, dezinfekcija, sterilizācija 4) Pacienta uzņemšanas noteikumu stacionārā, higiēnas nodrošināšanu aprūpē, aprūpes piederumu pielietošana 5) Mirstošu, gerontoloģisku pacientu aprūpi 6) Aprūpes īpatnībām dažādās klīniskās situācijās ( pacients ar traheostomu, zarnu stomu, iv kanili, urīnpūšļa ilgkatetru. 7) Brūču klasifikāciju un aprūpi. - Gatavošanās individuālam darbam: aprūpes teorijas analīze. - Gatavošanās patstāvīgam darbam: klīniskās situācijas analīze: aprūpes problēmu noteikšana, prioritātes izvērtēšana un aprūpes darbību apraksts. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Attieksmes vērtēšanas kritēriji: 5 punkti ( 5 % no kopējā vērtējuma)= (100% lekciju apmeklējums) 4 punkti = 80% 3 punkti = 70% 2 punkti = 60% 1 punkts = 50% 0 punkti = mazāk kā 50 punkti ( papildus patstāvīgais darbs par kādu no neapmeklētām tēmām) Testa vērtēšanas kritēriji: Ieskaitīts 70 %- 100 % no 50 jautājumiem, par katru jautājumu students iegūst 1 punktu. Neieskaitīts, ja ir atbildēts mazāk kā 70 % no 50 jautājumiem 50 punkti = 100% ( 10 balles) 35 punkti = 70% ( 4 balles) Vērtējums individuālam darbam brūču aprūpe: Punktu skaits = 20 punkti pēc noteiktiem kritērijiem: 5punkti = students veic brūču klasifikāciju, pēc teorijas, 2 punkti= katru no klasifikācijas daļām pamato, 5 punkti = apraksta izvēlētos līdzekļus brūcei 7 punkti = piemēro atbilstošus 3 pārsējus, pamato izvēli Vērtējums patstāvīgam darbam situācijas analīze – aprūpes plāns. Punktu skaits : 25 punkti 5 punkti = aprūpes problēmas ir aprakstītas, ir problēmu cēloņi 2 punkti = aprūpes problēmas ir sakārtotas prioritārā secībā 3 punkti = aprūpes problēmai ir uzstādīts mērķis 10 punkti = aprūpes darbības ir atbilstošas problēmai un virzītas, lai novērtu cēloni, tās ir secīgas un atbild uz jautājumiem KO? KĀ? KAD? KĀPĒC? CIK DAUDZ?KAS? Vērtējums studiju priekšmetā: 5 punkti + 50 punkti+20 punkti+25 punkti = 100 punkti ( maksimālais punktu skaits studiju priekšmetā) Ieskaitīts 70%, neieskaitīts mazāk kā 70 % no kopējā punktu skaita. 99- 100 punkti = 10 balles 98 - 94 = 9 balles 93 - 89= 8 balles 88 - 84 = 7 balles 83 - 79 = 6 balles 78 - 74= 5 balles 73 - 70 = 4 balles 69 un mazāk = neieskaitīts | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | ● Spēt demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas: par aprūpes teorijām, galvenos jēdzienus aprūpē, veselības aprūpes modeļus, pašaprūpes spēju izvērtēšanu, brūču klasifikāciju un novērtēšanu, klīniskās manipulācijas nozīmi un aprūpes principus, dezinfekcijas un sterilizācijas noteikumus, aseptikas un antiseptikas principus. | ||||||||
Prasmes: | ● Students spēs pieņemt lēmumus un risināt problēmas kas saistītas ar pacienta vajadzībām un nodrošināt holistisku pieeju aprūpē. ● Pieņemt lēmumus atbilstošu dezinfekcijas līdzekļu (virsmas, roku, telpu uzkopšanā) izmantošanai. | ||||||||
Kompetences: | ● Patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes brūču novērtēšanā, brūču dzīšanas stadiju izvērtēšanā un atbilstošu pārsēju izvēlē. ● Formulēt un analītiski raksturot galvenos aprūpes principus veselības veicināšanā. ● Demonstrēt stratēģisku un analītisku pieeju pacienta vispārējā stāvokļa un aprūpes problēmu izvirzīšanā, izvērtēšanā, mācēt sakārtot tās prioritārā secībā, kā arī diskutēt ar speciālistiem, nespeciālistiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Šiliņa M., Dāboliņa D. Ievads aprūpē. 1998. | ||||||||
2 | I. Paudere un autoru kol. ”Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata”. Jumava, 2001. | ||||||||
3 | Granuma V. Pacienta Izglītošana. R.: MPIC, 1998.- 99 lpp. | ||||||||
4 | Priede – Kalniņa Z. Māsas prakse pamatota teorijā – Milwauke, Hertage Printing/Graphics, 1998 | ||||||||
5 | Ankrava J., Kurtiša K. Pacientu aprūpes standartu lietošana; arstniecības personu izglītībā un praksē. Juridisko personu apvienība: Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža un Latvijas Ārstu biedrība, Medicīnas apgāds, 2010 | ||||||||
6 | Kapickis M., Gaile A., Antoņēviča L., Jakoviska D. Mūdienīgas brūču aprūpes nodrošināšana. Juridisko personu apvienība: Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža un Latvijas Ārstu biedrība, Medicīnas apgāds, 2010 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Šiliņa M., Dupure I. Pacientu izglītošana - māsas kompetence. R.: Nacionālais apgāds, 2004.-104 lpp | ||||||||
2 | Ķirurģija. J.Gardovska redakc. Rīga, AML/RSU; Latvijas ķirurgu asociācija, 1. Izd. 2001; 2. Izd. 2013 | ||||||||
3 | mācību materiāli | ||||||||
4 | Ehnfors M. VIPS modelis pacientu aprūpes dokumentēšanā. Rīga: Jumava, 2004 | ||||||||
5 | Bodnieks E. Uztura terapijas iespējas: principi un vadlīnijas enterālās barošanas indikācijas, kontrindikācijas. Doctus. 2009; 4: 9—12 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Darba higiēna. R.: Labklājības ministrija, 2003. | ||||||||
2 | Medscape | ||||||||
3 | PubMed |