.
Staru diagnostika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 10:47:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_265 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Dinamiskā anatomija, Fizikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Studenti tiks iepazīstināti ar vizuālās diagnostikas metodēm, to pamatprincipiem un iespējām dažādu klīniski - morfoloģisku pataloģiju diagnostikā, izmantojot jaunākos sasniegumus šajā jomā, kā arī radioloģiskās aizsardzības pamatnostādnēm. Lekcijās un semināros paredzēts iemācīt studentiem orientēties dažādu orgānu sistēmu vizuālās diagnostikas attēlos, īpašu uzmanību pievēršot muskuloskeletārajai un traumu radioloģijai. Semināros studenti iepazīsies un piedalīsies vizuālās diagnostikas metožu veikšanā un analīzē. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas studentiem par vizuālās diagnostikas metodēm (rentegnogrāfija, datortomogrāfija, magnētiskā rezonanse, muskuloskeletālā ultrasonogrāfija, asinsvadu doplerogrāfija,) tās darbības pamatprincipiem, indikācijām. 2. Sniegt zināšanas par muskuloskeletārās sistēmas traumatiskiem bojājumiem, deģeneratīvām izmaiņām un taktiku slimību diagnostikā. 3. Sniegt pamatzināšanas katras radioloģiskās izmeklēšanas praktiskajā darbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīšanās ar radioloģijas nodaļu. Reģistrantūra. Rentgeniekārta. Kompjūtertomogrāfs. Ultrasonogrāfija. Laboratorija. Rentgen attēls. Raksturojums. Izmeklēšanas iemesli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Radiācijas fizika. Rentgenstari. Rentgenoloģijas vēsture. Rentgeniekārtas, tās uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Standartprojekcijas skeleta rentgenoloģijā, to nepieciešamība, mugurkaula traumas, 2 Kompjūtertomogrāfija. Magnētiskā rezonanse. Pielietojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Pēdas un gūžas locītavas anatomija, traumas, to radioloģiskā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Ceļa locītavas anatomija, traumas, to radioloģiskā diagnostika. Mugurkaula trauma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Pārbaudījums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīšanās ar radioloģijas nodaļu. Reģistrantūra. Rentgeniekārta. Kompjūtertomogrāfs. Ultrasonogrāfija. Laboratorija. Rentgen attēls. Raksturojums. Izmeklēšanas iemesli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Radiācijas fizika. Rentgenstari. Rentgenoloģijas vēsture. Rentgeniekārtas, tās uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
3 | Standartprojekcijas skeleta rentgenoloģijā, to nepieciešamība, mugurkaula traumas, 2 Kompjūtertomogrāfija. Magnētiskā rezonanse. Pielietojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Pēdas un gūžas locītavas anatomija, traumas, to radioloģiskā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Ceļa locītavas anatomija, traumas, to radioloģiskā diagnostika. Mugurkaula trauma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Pārbaudījums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināram par tēmu: a. potīšu lūzumi, to diagnostika un ārstēšana b. ceļa locītavas traumatiski bojājumi c. gūžas locītavas traumatiski un deģeneratīvi bojājumi, radioloģiskā diagnostika mugurkaula traumas, skoliozes un deģeneratīvas izmaiņas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 75%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai iegūtu pozitīvu vērtējumu (4 balles), jābūt apmeklētām 75% no nodarbībām un produktīva dalība visos semināros (30%), daudzizvēļu jautājumu tests (70%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūs zināšanas par ceļa, gūžas, pēdas locītavu traumatiskām, deģeneratīvām izmaiņām, diagnostikas iespējām, indikācijām un sekām. Spēj diskutēt par radioloģiskās diagnostikas iespējām, darbības principiem. | ||||||||
Prasmes: | Spēj atpazīt un diskutēt par mugurkaula fizioloģiskām izmaiņām, iedzimtām un iegūtām saslimšanām, diagnostiku, ārstēšanu un sekām. | ||||||||
Kompetences: | Spēj analītiski diskutēt par izmeklējumu rentegnogrāfija, datortomogrāfija, magnētiskā rezonanse, muskuloskeletālā ultrasonogrāfija, asinsvadu doplerogrāfijas analīzē, iegūstot praktiskās iemaņas, un diskutēt ar speciālistiem, nespeciālistiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. P.Līkums. “Skeleta rentgenogrāfijas rokasgrāmata”, 2005. | ||||||||
2 | 2. Medicīniskā rentgenoloģija. J. Nemiro, A. Amoliņš. 1983. | ||||||||
3 | 3. Textbook of Diagnostic imaging. C.E. Putman. C.E. Ravin. 1994. | ||||||||
4 | 4. Gallucci M., Puglielli E., Splendiani A., et al. Degenerative disorders of the spine [review]. Eur Radiol. 2005. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Medscape | ||||||||
2 | Imaging consult | ||||||||
3 | Medline |