.
Kinezioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 14:57:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_273 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijas un fizioloģijas pamati, biomehānikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar teorētiskās mehānikas jēdzieniem un galvenajiem likumiem, pēc kuriem kustas cilvēka ķermenis un tā daļas, muskuļu saraušanās biodinamiku un kustību vadības sistēmām, bioloģisko audu mehāniskajām īpašībām, sporta treniņa ietekmi uz cilvēka organisma dažādām struktūrām un adaptācijas īpatnībām. Uzdevumi: 1. Dot teorētiskās zināšanas par cilvēka kustību balsta sistēmu,bioloģisko audu mehāniskajām un biomehāniskajām īpašībām, fizisko vingrinājumu izvēles un pielietošanas metodiku, strādājot ar dažāda vecuma, dzimuma un sagatavotības cilvēkiem. 2. Veidot izpratni par mehāniskajiem procesiem dzīvās sistēmās. 3. Radīt interesi par kinezioloģiju, kā medicīnas un sporta zinātnes sastāvdaļu 4. Noskaidrot sporta traumatisma cēloņus un iepazīstināt ar profilakses pasākumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kinezioloģija, tās vēsture, priekšmets, metode | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka kustību mehāniskie pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Cilvēka kustību balsta sistēmas uzbūve un funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Kustību vadīšanas neiromehāniskie pamati, biomehāniskie principi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Fizisko īpašību attīstīšanas un vērtēšanas teorētiskie pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Bioloģisko audu mehāniskās un biomehāniskās īpašības. Īslaicīgā un ilglaicīgā audu un orgānu adaptācija mehāniskām slodzēm | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Mehāniskās slodze, tās raksturojums dažādos sporta veidos | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Traumatisks sportā. Muskuļu skeleta sistēmas raksturīgie bojājumi dažādos sporta veidos | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Fiziskās sagatavotības, sporta tehnikas, iesildīšanās un inventāra loma traumatisma profilaksē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ergometrijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kinezioloģija, tās vēsture, priekšmets, metode | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka kustību mehāniskie pamati. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
3 | Cilvēka kustību balsta sistēmas uzbūve un funkcijas | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Kustību vadīšanas neiromehāniskie pamati, biomehāniskie principi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Fizisko īpašību attīstīšanas un vērtēšanas teorētiskie pamati | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Bioloģisko audu mehāniskās un biomehāniskās īpašības. Īslaicīgā un ilglaicīgā audu un orgānu adaptācija mehāniskām slodzēm | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Mehāniskās slodze, tās raksturojums dažādos sporta veidos | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Traumatisks sportā. Muskuļu skeleta sistēmas raksturīgie bojājumi dažādos sporta veidos | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fiziskās sagatavotības, sporta tehnikas, iesildīšanās un inventāra loma traumatisma profilaksē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ergometrijas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti saņem uzdevumus un ieteicamās literatūras sarakstu patstāvīgā darba veikšanai.Patstāvīgā darba galvenie uzdevumi: patstāvīgi studējot un konspektējot literatūras avotus par veselības aprūpes jautājumiem iegūt papildinformāciju, nostiprināt esošās zināšanas, saskatīt apgūtās teorijas saistību ar praksi. Patstāvīgi izstrādāt izvēlētā fiziskā vingrinājuma teorētisko pamatojumu un veikt tā analīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc pēc 10 ballu skalas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1. Vērtējumu ballēs students saņem, apkopojot vērtējumu par parādītajām zināšanām, prasmēm un kompetencēm atsevišķu uzdevumu izpildē (ieskaites darbi, produktīva darbība semināros, patstāvīgāis darbs, pārbaudījums, attieksme, individuālā izaugsme) (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam). 2. Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3. Ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 4. Ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | ● Demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par audu mehāniskajām īpašībām un to kritiskajām vērtībām, muskuļu saraušanās biodinamiku un darbības mehāniskajiem nosacījumiem. | ||||||||
Prasmes: | ● Spēs īstenot kinezioloģijas metodes principus rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā. | ||||||||
Kompetences: | ● Formulēt un analītiski raksturot informāciju par ātruma, spēka, izturības, lokanības un citu fizisko īpašību attīstīšanas un novērtēšanas teorētiskajiem pamatiem veselības aprūpes jomā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem ● Izprot traumu mehānismu un spēj teorētiski pamatot veicamos profilaktiskos pasākumus, veselības veicināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | B. Abernethy et al. The biophysical foundations of human motion. Human Kinetics. 2nd.ed., 2005. 363 p. | ||||||||
2 | Lanka J. Biomehānika. Rīga: 1995. - 135 lpp. | ||||||||
3 | M.J. Alter. Science of fleksibility. Human Kinetics, 1998. 421 p. | ||||||||
4 | R. Bartlett. Sports biomechanics. Reducing injury and improving performance. E&FN SPON London and NewYork, 1999. 276 p. | ||||||||
5 | Watkins J. Structure and function of the musculoskeletal system. HumanKinetics, 1999. 366 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | В.М. Зациорский Биомеханика двигательного аппарата человека. Москва: ФиС, 1981. 141с. | ||||||||
2 | Р. Энока Кинезиология. Киев: Олимпийская литеритура, 1998. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LSPA Informātikas un biomehānikas katedras Tālmācībascentra saitā ievietotie metodiskie materiāli |