.
Manuālās terapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 15:06:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_274 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iepriekšējos studiju gados LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijā, dinamiskajā anatomijā, rehabilitācijas pamatos un medicīnas terminoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Radīt studentiem priekšstatu par manuālo terapiju kā ārstniecības metodi. Iepazīstināt ar manuālās terapijas klīniski fizioloģisko pamatojumu. Apmācīt pielietot dažādas manuālās terapijas izmeklēšanas metodes un ārstnieciskās tehnikas. uzdevumi: 1. Sniegt ziņas par balsta-kustību aparāta funkcionālo traucējumu attīstības mehānismiem; 2. Izskaidrot manuālās terapijas pielietojamo izmeklēšanas metožu būtību un nozīmi; 3. Apmācīt kā izvēlēties un pielietot manuālās terapijas ārstniecības tehnikas, kā arī kontrolēt iedarbības efektivitāti. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads manuālajā terapijā. Locītavu izmeklēšanas principi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Galva, kakla locītavu C0-1, C1-2 izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kakla daļas un cervikotorokālās pārejas izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Torokālās daļas, ribu izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Galva, kakla locītavu C0-1, C1-2, kakla daļa un cervikotorokālās pāreja, torokālā daļa, ribas. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Locītavu neiroloģija. Manipulāciju neiroloģija. Lumbārās daļas izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Iegurņa izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Augšējo un apakšējo ekstremitāšu, locītavu izmeklēšana un terapija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Lumbālā daļa, iegurnis, ekstremitātes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Ieskats viscerālajā manuālajā terapijā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads manuālajā terapijā. Locītavu izmeklēšanas principi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Galva, kakla locītavu C0-1, C1-2 izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kakla daļas un cervikotorokālās pārejas izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Torokālās daļas, ribu izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Galva, kakla locītavu C0-1, C1-2, kakla daļa un cervikotorokālās pāreja, torokālā daļa, ribas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Locītavu neiroloģija. Manipulāciju neiroloģija. Lumbārās daļas izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Iegurņa izmeklēšana, mobilizācija, manipulācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Augšējo un apakšējo ekstremitāšu, locītavu izmeklēšana un terapija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Lumbālā daļa, iegurnis, ekstremitātes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ieskats viscerālajā manuālajā terapijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties praktiskajām un teorētiskajām nodarbībām par uzdoto tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1.Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studentam gala vērtējumu samazina par 1 balli. 2.Jāiegūst noteikts punktu skaits ( atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) 3. Lai students tiktu pielaists pie eksāmena, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumu ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3.1. ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas ( attaisnojošu iemeslu dēļ), tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 3.2. ja divu nedēļu laikā netiek sekmīgi nokārtots pārbaudījums, tad students netiek pielaists pie studiju kursa gala eksāmena kārtošanas sekojošās sesijas laikā un šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā 4. Studiju kursa gala eksāmenu drīkst kārtot ne vairāk kā divas reizes. 4.1. ja nav sekmīgi nokārtots eksāmens par apgūstamo studiju kursu studentam ir tiesības to kārtot atkārtoti pie komisijas. 3.5. ja eksāmenā tiek saņemts nesekmīgs komisijas vērtējums, students šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā 4. Gala vērtējums tiek izlikts, aprēķinot pārbaudījumu vidējo atzīmi un eksāmena vērtējumu (eksāmena atzīme ir noteicošā gala vērtējuma izlikšanā.) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās manuālas diagnostikas metodes dažādu locītavu izmeklēšanai, gūs priekšstatu par pielietojamo metožu pamatprincipiem, pielietošanas indikācijām un kontrindikācijām. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs diagnosticēt cilvēka ķermeņa locītavu problēmas. Studenti spēs pielietot dažādus manuālās terapijas paņēmienus dažādu locītavu problēmu risināšanai. | ||||||||
Kompetences: | |||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Stephen L. Hauser Harrisons. Neurology in Clinical Medicine. | ||||||||
2 | Darlene Hertliny, Randolph M. Kesster. Management of Common Musculoseuletal Disoders. 1996. | ||||||||
3 | Dvorak I., Dvorak V., Gilliar W., Shcneider W., Spring H., Tritschler T. Musculoseuletal Manual Medicine Diagnosis and Treatment. 2008 | ||||||||
4 | Lewits K. Manipulative Therapy in Rehabilitation of the Locomotor System. 1991. | ||||||||
5 | Lewits K. Soft tissue mobilisation and relaxation techniques. Video, 1992. |