.
Neiroloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 15:32:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_276 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, klīniskās aprūpes pamatos. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par centrālās un perifērās nervu sistēmas saslimšanām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, izmeklēšanas un terapijas iespējām. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par nervu sistēmas darbības mehānismiem un funkcijām, par iespējamajām fizioloģiskajām un patoloģiskajām izmaiņām nervu sistēmā. 2. Veidot izpratni par biežāk sastopamajām centrālas un perifērās nervu sistēmas saslimšanām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīskajām izpausmēm. 3. Iepazīstināt ar neiroloģisko saslimšanu izmeklēšanas metodēm un veidot praktiskas iemaņas neiroloģisku pacientu novērtēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nervu sistēmas darbības mehānismi un funkcijas, iespējamās fizioloģiskās un patoloģiskās izmaiņas nervu sistēmā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Neiroloģisku pacientu izmeklēšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Infekcijas un iekaisumi centrālajā nervu sistēmā, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Galvas un muguras smadzeņu traumatiski bojājumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Multiplā skleroze, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Parkinsonisms, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Perifēras neiropātijas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Bērnu cerebrālā trieka, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Nervu sistēmas onkoloģiskas saslimšanas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nervu sistēmas darbības mehānismi un funkcijas, iespējamās fizioloģiskās un patoloģiskās izmaiņas nervu sistēmā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Neiroloģisku pacientu izmeklēšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
4 | Infekcijas un iekaisumi centrālajā nervu sistēmā, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Galvas un muguras smadzeņu traumatiski bojājumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Multiplā skleroze, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Parkinsonisms, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
8 | Perifēras neiropātijas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
9 | Bērnu cerebrālā trieka, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
10 | Nervu sistēmas onkoloģiskas saslimšanas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties kontroldarbiem par tēmām: 1. Nervu sistēmas darbības mehānismi un funkcijas, iespējamās fizioloģiskās un patoloģiskās izmaiņas nervu sistēmā. 2. Neiroloģisku pacientu izmeklēšanas metodes. 3. Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi. 4. Infekcijas un iekaisumi centrālajā nervu sistēmā. 5. Galvas un muguras smadzeņu traumatiski bojājumi. 6. Multiplā skleroze. 7. Parkinsonisms. 8. Perifēras neiropātijas. 9. Bērnu cerebrālā trieka. 1. Sameklēt bibliotēkā papildus literatūras un interneta avotus par apgūstamajām tēmām neiroloģijas kursā. 2. Gatavoties pārbaudījumam neiroloģijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek vērtētas katrā nodarbībā, teorētisko zināšanu pārbaudei tiek izmantoti īsi kontroldarbi/testi. Vērtējums par neiroloģijas studiju kursa apguvi sastāv no vidējā kontroldarbu vērtējuma (50%) + ieskaites darba vērtējums (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | ● Demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas: par nervu sistēmas darbības mehānismiem un funkcijām, par iespējamajām fizioloģiskajām un patoloģiskajām izmaiņām nervu sistēmā, par biežāk sastopamajām centrālas un perifērās nervu sistēmas saslimšanām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, par neiroloģisko saslimšanu izmeklēšanas metodēm. | ||||||||
Prasmes: | ● Formulēt un analītiski raksturot biežāko neiroloģisko saslimšanu etioloģiju, patoģenēzi. | ||||||||
Kompetences: | ● Patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes pacientu neiroloģiskajā novērtēšanā – motoro iemaņu, līdzsvara un kustību koordinācijas novērtēšana, cīpslu un patoloģisko refleksu novērtēšana, virspusējās uz dziļās jušanas novērtēšana ● Pieņemt lēmumus un rast risinājumus atbilstošu metožu izmantošanai, dažāda pacientu grupu neiroloģiskajai novērtēšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. I.Supe. „Rokasgrāmata neiroloģijā”, Valters un Rapa, 2004. | ||||||||
2 | 2. E. Smeltere, I.Logina. „Neiroloģija shēmās”, Avots, 2009. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1. P.A.Downie ‘’Cach’s Textboox of Neurology for Physiotherapists’’, 4th Edition, Butterworth Heinemann, 1995. | ||||||||
2 | 2. Rene Cailliet M.D. ‘’Soft tissue pain and disability’’, F.A. Davis Company,1988. | ||||||||
3 | 3. Rene Cailliet M.D. ‘’ Neck and arm pain’’, F.A. Davis Company, 1991. | ||||||||
4 | 4. Rene Cailliet M.D. ‘’Low back pain syndrome’’, F.A. Davis Company, 1995. |