Pārlekt uz galveno saturu

Neiroloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 15:32:26
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_276LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anastasija Feofilova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, klīniskās aprūpes pamatos.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par centrālās un perifērās nervu sistēmas saslimšanām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, izmeklēšanas un terapijas iespējām. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par nervu sistēmas darbības mehānismiem un funkcijām, par iespējamajām fizioloģiskajām un patoloģiskajām izmaiņām nervu sistēmā. 2. Veidot izpratni par biežāk sastopamajām centrālas un perifērās nervu sistēmas saslimšanām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīskajām izpausmēm. 3. Iepazīstināt ar neiroloģisko saslimšanu izmeklēšanas metodēm un veidot praktiskas iemaņas neiroloģisku pacientu novērtēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Nervu sistēmas darbības mehānismi un funkcijas, iespējamās fizioloģiskās un patoloģiskās izmaiņas nervu sistēmā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Neiroloģisku pacientu izmeklēšanas metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Infekcijas un iekaisumi centrālajā nervu sistēmā, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Galvas un muguras smadzeņu traumatiski bojājumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Multiplā skleroze, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Parkinsonisms, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Perifēras neiropātijas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Bērnu cerebrālā trieka, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Nervu sistēmas onkoloģiskas saslimšanas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Nervu sistēmas darbības mehānismi un funkcijas, iespējamās fizioloģiskās un patoloģiskās izmaiņas nervu sistēmā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Neiroloģisku pacientu izmeklēšanas metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
4Infekcijas un iekaisumi centrālajā nervu sistēmā, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
5Galvas un muguras smadzeņu traumatiski bojājumi, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
6Multiplā skleroze, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
7Parkinsonisms, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
8Perifēras neiropātijas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
9Bērnu cerebrālā trieka, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
10Nervu sistēmas onkoloģiskas saslimšanas, etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavoties kontroldarbiem par tēmām: 1. Nervu sistēmas darbības mehānismi un funkcijas, iespējamās fizioloģiskās un patoloģiskās izmaiņas nervu sistēmā. 2. Neiroloģisku pacientu izmeklēšanas metodes. 3. Galvas un muguras smadzeņu asinsrites traucējumi. 4. Infekcijas un iekaisumi centrālajā nervu sistēmā. 5. Galvas un muguras smadzeņu traumatiski bojājumi. 6. Multiplā skleroze. 7. Parkinsonisms. 8. Perifēras neiropātijas. 9. Bērnu cerebrālā trieka. 1. Sameklēt bibliotēkā papildus literatūras un interneta avotus par apgūstamajām tēmām neiroloģijas kursā. 2. Gatavoties pārbaudījumam neiroloģijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek vērtētas katrā nodarbībā, teorētisko zināšanu pārbaudei tiek izmantoti īsi kontroldarbi/testi. Vērtējums par neiroloģijas studiju kursa apguvi sastāv no vidējā kontroldarbu vērtējuma (50%) + ieskaites darba vērtējums (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:● Demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas: par nervu sistēmas darbības mehānismiem un funkcijām, par iespējamajām fizioloģiskajām un patoloģiskajām izmaiņām nervu sistēmā, par biežāk sastopamajām centrālas un perifērās nervu sistēmas saslimšanām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, par neiroloģisko saslimšanu izmeklēšanas metodēm.
Prasmes:● Formulēt un analītiski raksturot biežāko neiroloģisko saslimšanu etioloģiju, patoģenēzi.
Kompetences:● Patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes pacientu neiroloģiskajā novērtēšanā – motoro iemaņu, līdzsvara un kustību koordinācijas novērtēšana, cīpslu un patoloģisko refleksu novērtēšana, virspusējās uz dziļās jušanas novērtēšana ● Pieņemt lēmumus un rast risinājumus atbilstošu metožu izmantošanai, dažāda pacientu grupu neiroloģiskajai novērtēšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. I.Supe. „Rokasgrāmata neiroloģijā”, Valters un Rapa, 2004.
22. E. Smeltere, I.Logina. „Neiroloģija shēmās”, Avots, 2009.
Citi informācijas avoti
11. P.A.Downie ‘’Cach’s Textboox of Neurology for Physiotherapists’’, 4th Edition, Butterworth Heinemann, 1995.
22. Rene Cailliet M.D. ‘’Soft tissue pain and disability’’, F.A. Davis Company,1988.
33. Rene Cailliet M.D. ‘’ Neck and arm pain’’, F.A. Davis Company, 1991.
44. Rene Cailliet M.D. ‘’Low back pain syndrome’’, F.A. Davis Company, 1995.