.
Profesionālā ētika. Ārstniecības reglamentētie normatīvie dokumenti un starppersonu komunikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.06.2024 10:50:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_278 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Analītiskā un pētnieciskā darba prasmes. | ||||||||
Mērķis: | nodrošināt iespēju apgūt profesionālās ētikas zināšanas, prasmes un kompetences, kuras nepieciešamas fizioterapeitam kā veselības aprūpes darba speciālistam un citām ārstniecības personām, un attīstīt domāšanas kultūru medicīnas ētikas problēmu objektīvam vērtējumam un risinājumam. ● apgūt profesionālās ētikas terminoloģiju, problēmu loku, specifiku un funkcijas; ● attīstīt fizioterapeita kā ārstniecības personas kompetenci, viņa ētisko, kritisko un radošo domāšanu, veicināt izpratni par medicīnas ētikas vadlīnijām, kodeksiem, tiesību aktiem u.c. dokumentiem, kuri reglamentē veselības aprūpes speciālista darbību ● sekmēt topošā speciālista darbības kvalitāti un efektivitāti, veicināt profesionālās morāles veidošanos un profesionālās identitātes attīstību, medicīnas ētikas principu, normu un vērtību apzināšanos un izpildi, izkopt prasmi izstrādāt, pieņemt un vērtēt lēmumus ētiskā aspektā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālās ētikas izpētes priekšmets un paveidi. Korporatīvā ētika un korporatīvā kultūra. Medicīnas ētikas un bioētikas raksturojums. Medicīniskās deontoloģijas būtība. Veselības aprūpes ētika. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
2 | Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Fizioterapeita darba kultūra. Fizioterapeita un pacienta attiecību ētiskie aspekti. Ētiskie stili komunikācijā. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
4 | Pacienta un fizioterapeita kā veselības aprūpes speciālista tiesības, pienākumi un atbildība. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālās ētikas izpētes priekšmets un paveidi. Korporatīvā ētika un korporatīvā kultūra. Medicīnas ētikas un bioētikas raksturojums. Medicīniskās deontoloģijas būtība. Veselības aprūpes ētika. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Profesionālās ētikas kodeksi. Pirmais profesionālās ētikas kodekss - Hipokrāta zvērests. Medicīnas ētikas pamatprincipi. Starptautiskais Medicīnas ētikas kodeksa būtība un pamatprincipi. Latvijas Ārsta ētikas kodekss. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Fizioterapeita darba kultūra. Fizioterapeita un pacienta attiecību ētiskie aspekti. Ētiskie stili komunikācijā. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Pacienta un fizioterapeita kā veselības aprūpes speciālista tiesības, pienākumi un atbildība. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās nodarbībām un rakstiskajam pārbaudījumam; argumentētā eseja / vizuālā prezentācija par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas ētikas problēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 balluu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1. Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam). 2. Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3. Ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 4. Ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Starppersonu saziņas nozīme personas informēšanas procesā. Filozofijas un psiholoģijas paradigmu integrācija mērķu izvirzīšanas procesā. Lēmumu pieņemšanas veidi, to ieguvumi un trūkumi, īpatnības veselības aprūpes procesā. Aktīvas klausīšanās nozīme un ietekme personas mērķu noskaidrošanā pirms fizioterapijas uzsākšanas. Refleksijas nozīme un ietekme personas mērķu noskaidrošanā pirms fizioterapijas uzsākšanas. Terapeitisko attiecību veidošanas principi, nozīme Kognitīvi biheiviorālās terapijas principi mērķu sastādīšanā. Filozofijas paradigmas. Ētikas, morāles un vērtību jēdzieni. | ||||||||
Prasmes: | Izprast pacienta vai viņa pilnvaroto personu perspektīvu par funkcionālo stāvokli un tās ierobežojumiem. Cienīt pacienta vērtības, pārliecību un izvēli. Skaidrot pacientam fizioterapeitiskās izmeklēšanas rezultātus. Pamatot fizioterapeitiskās novērtēšanas rezultātus. Vadīt kopīgu lēmumu pieņemšanas procesu ar pacientu vai pilnvaroto personu. Atpazīt šķēršļus pacienta runā izvirzīto mērķu sasniegšanai. Izvirzīt kopīgi ar pacientu vai pilnvaroto personu atbilstošus un sasniedzamus fizioterapijas mērķus. Izvirzīt mērķus atbilstoši pacienta gatavībai, spējai un iespējām iesaistīties terapijas procesā. | ||||||||
Kompetences: | Spēja lietot klīniskās spriešanas un efektīvas saziņas prasmes, lai kopīgā lēmumu pieņemšanas procesā ar pacientu vienotos par atbilstošiem mērķiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1.Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati. Rīga: RaKa, 2003. | ||||||||
2 | 2.Kuzņecova A. Fizioterapeita ētikas vadlīnijas. Mācību metodiskais materiāls. Rīga: LSPA KVS, 2013, 127 lpp. | ||||||||
3 | 3.Kuzņecova A. Fizioterapeita profesionālā identitāte un kompetence. Studiju metodiskais materiāls profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA, KVS, 2014., 84 lpp. | ||||||||
4 | 4. Kuzņecova A. Vēsturiskie medicīnas ētikas avoti un modeļi. Lekciju materiāli profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA KVS, 2015, 153 lpp. | ||||||||
5 | 5.Kuzņecova A., Jakovļeva M. Profesionālās ētikas kodeksi. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA KVS, 2015., 53 lpp. | ||||||||
6 | 6.Kuzņecova A., Jakovļeva M. Sporta ētika. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA KVS, 2015., 73 lpp. | ||||||||
7 | 7.Kuzņecova A., Lāriņš V. Ētiskās vērtības fizioterapeita praksē. Studiju palīglīdzeklis.Rīga: LSPA KVS, 2013, 88 lpp. | ||||||||
8 | 8.Kuzņecova A, Lāriņš V., Lešenkovs E. Ārstniecības personu un pacientu tiesības, pienākumi un atbildība. Mācību metodiskais materiāls. Rīga: LSPA KVS, 2013, 123 lpp. | ||||||||
9 | 9.Ķilkuts G., Mežinska S., Neiders I., Sīlis V., Sīle V. Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006, 226 lpp. | ||||||||
10 | 10.Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Rīga: SIA Medicīnas apgāds. 2009. | ||||||||
11 | 11.Sīle V.Medicīnas ētikas pamatprincipi. Rīga: Zinātne, 1999. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 10.Fagerbergs H. Medicīniskā ētika. Gr. Ētikas dimensijas. Rīga, 1998.,153 -173 lpp. | ||||||||
2 | 11.Kuzņecova A. Argumentētās esejas izstrāde. Rīga: LSPA, KVS, 2013., 19 lpp. | ||||||||
3 | 12.Kuzņecova A. Bioētika un medicīnas ētika. Lekciju materiāli profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA KVS, 2013, 123 lpp. | ||||||||
4 | 13.Kuzņecova A. Ievads lietišķās etiķetes pasaulē. Rīga: LSPA, KVS, 2014., 91 lpp. | ||||||||
5 | 14.Kuzņecova A. LSPA korporatīvā ētika un kultūra. Studiju palīglīdzeklis profesionālajā ētikā. Rīga: LSPA, KVS, 2013., 100 lpp. | ||||||||
6 | 15.Kuzņecova A. Prezentācijas izstrāde filosofijā, ētikā un profesionālajā ētikā.. Rīga: LSPA, KVS, 2013., 34 lpp. |