.
Veselības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.07.2024 10:07:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_319 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Žermēna Vazne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par vispārīgo psiholoģiju, psihes bioloģiskiem pamatiem un struktūru. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par veselības psiholoģijas jēdzieniem, biopsihosociālo pieeju slimībai un veselībai, sāpju psihofizioloģiskiem mehānismiem un terapijas/modulācijas iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Slimību biopsihosociālie faktori. Psihiskie traucējumi un funkcionēšana dažādās vecuma grupās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības un slimības uztvere. Veselības uzvedības teorijas un modeļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sāpju izpētes aspekti. Sāpju izpausmes veidi. Sāpju attīstības stadijas. Sāpju psihofiziol. mehānismi. Sāpju ietekme uz psihi un uzvedību, to mijiedarbība. Hronisku un akūtu sāpju saistība ar psiholoģ. procesiem. Sāpju slieksnis un sāpju tolerance. Sāpju uztvere. Vecuma un dzimuma ietekme uz sāpju modulāciju un uztveri. Sāpju realizācijas teorijas. Vārtu kontroles teorija. Centrālās ietekmes teorija. Endogēno opiātu teorija. Sāpju ietekme uz kognitīvo funkciju. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Psiholoģiskie sāpju kontroles mehānismi. Sāpju modulācijas iespējamie mehānismi. Relaksācija. Meditācija. Pašregulācija. Hipnoze. Akupunktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Veselību kompromitējoša uzvedība. Atkarības izraisoša uzvedība – smēķēšana, alkohola lietošana utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Seminārs – diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu nostiprināšana par veselības uzvedības modeļiem un teorijām, sāpju dabu, novērtēšanas metodēm un kontroles tehnikām par veselības un slimības uztveres konceptiem. Studentiem - jāsagatavojas semināram-diskusijai par veselības uzvedības teorijām un sāpju modifikācijas metodēm, pamatojoties uz zinātniskas literatūras izpēti. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums: Vērtēšanas kritēriji tiek izveidoti un pieņemti ar studentiem diskusijas laikā. Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo veselības uzvedības modeļus un teorijas, kā arī modeļos ietvertos faktorus apraksta sāpju dabu, novērtēšanas metodes un kontroles tehnikas; nosauc un raksturo veselības un slimības uztveres konceptus; izprot psiholoģisko un sociālo faktoru nozīmi veselības uzvedībā un ķermeņa funkcionēšanā. | ||||||||
Prasmes: | Analizē veselības uzvedības teorijas un modeļus; sāpju etioloģiju, patofizioloģiju un ietekmējošus faktorus; pielieto zināšanas, lai modificēt pacientu veselības uzvedību; atrod un analizē jaunāko zinātnisko literatūru atbilstoši tēmai; argumentēti skaidro psiholoģisko faktoru lomu veselības uzvedībā. | ||||||||
Kompetences: | Spēj izvērtēt psiholoģisko un sociālo faktoru ietekmi uz indivīda veselību; spēj izskaidrot veselības uzvedības psiholoģiskos aspektus indivīdiem un plašai auditorijai; plāno un veic veselības veicināšanas aktivitātes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Marks, D. F., Murray, M., & Estacio, E. V. (2020). Health Psychology: Theory, Research and Practice (6th ed.). SAGE Publications Ltd. ASIN: B08CDX6CCP. | ||||||||
2 | Mārtinsone, Sudraba, Čukurs, Deklava, Duhovska, Dzilna, … Harlamova. (2019). Veselības psiholoģija : teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva / K. Mārtinsones un V. Sudrabas zinātniskajā redakcijā ; autoru kolektīva vadītāja Dr.psych. K. Mārtinsone ; recenzenti: D.h.c. Juris Dragūns, Dr.med. Ieva Reine, Dr.psych. Anita Pipere, Dr.med. Natalja Jakušenko ; literārā redaktore Indra Orleja ; vāka dizaina autors Modris Brasliņš ; Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
3 | Flaten, M. A., & al'Absi, M. (Eds.). (2016). Neuroscience of Pain, Stress, and Emotion: Psychological and Clinical Implications (1st ed.). Academic Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Straub, R. O. (2019). Health Psychology: A Biopsychosocial Approach (6th ed.). Worth Publishers. | ||||||||
2 | Sanderson, C. A. (2018). Health Psychology: Understanding the Mind-Body Connection (3rd ed.). SAGE Publications, Inc. | ||||||||
3 | Ambron, R. (2022). The Brain and Pain: Breakthroughs in Neuroscience. Columbia University Press. | ||||||||
4 | Hayden, J. (2014). Introduction to Health Behavior Theory (2nd ed.). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Chronic pain (primary and secondary) in over 16s: assessment of all chronic pain and management of chronic primary pain |