Pārlekt uz galveno saturu

Veselības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.07.2024 10:07:19
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_319LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Žermēna Vazne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas par vispārīgo psiholoģiju, psihes bioloģiskiem pamatiem un struktūru.
Mērķis:
Veidot izpratni par veselības psiholoģijas jēdzieniem, biopsihosociālo pieeju slimībai un veselībai, sāpju psihofizioloģiskiem mehānismiem un terapijas/modulācijas iespējām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Slimību biopsihosociālie faktori. Psihiskie traucējumi un funkcionēšana dažādās vecuma grupās.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības un slimības uztvere. Veselības uzvedības teorijas un modeļi.Lekcijas1.00auditorija
3Sāpju izpētes aspekti. Sāpju izpausmes veidi. Sāpju attīstības stadijas. Sāpju psihofiziol. mehānismi. Sāpju ietekme uz psihi un uzvedību, to mijiedarbība. Hronisku un akūtu sāpju saistība ar psiholoģ. procesiem. Sāpju slieksnis un sāpju tolerance. Sāpju uztvere. Vecuma un dzimuma ietekme uz sāpju modulāciju un uztveri. Sāpju realizācijas teorijas. Vārtu kontroles teorija. Centrālās ietekmes teorija. Endogēno opiātu teorija. Sāpju ietekme uz kognitīvo funkciju.Lekcijas2.00auditorija
4Psiholoģiskie sāpju kontroles mehānismi. Sāpju modulācijas iespējamie mehānismi. Relaksācija. Meditācija. Pašregulācija. Hipnoze. Akupunktūra.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Veselību kompromitējoša uzvedība. Atkarības izraisoša uzvedība – smēķēšana, alkohola lietošana utt.Lekcijas2.00auditorija
6Seminārs – diskusija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu nostiprināšana par veselības uzvedības modeļiem un teorijām, sāpju dabu, novērtēšanas metodēm un kontroles tehnikām par veselības un slimības uztveres konceptiem. Studentiem - jāsagatavojas semināram-diskusijai par veselības uzvedības teorijām un sāpju modifikācijas metodēm, pamatojoties uz zinātniskas literatūras izpēti.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējuma kopsumma kumulatīvais vērtējums: Vērtēšanas kritēriji tiek izveidoti un pieņemti ar studentiem diskusijas laikā. Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Raksturo veselības uzvedības modeļus un teorijas, kā arī modeļos ietvertos faktorus apraksta sāpju dabu, novērtēšanas metodes un kontroles tehnikas; nosauc un raksturo veselības un slimības uztveres konceptus; izprot psiholoģisko un sociālo faktoru nozīmi veselības uzvedībā un ķermeņa funkcionēšanā.
Prasmes:Analizē veselības uzvedības teorijas un modeļus; sāpju etioloģiju, patofizioloģiju un ietekmējošus faktorus; pielieto zināšanas, lai modificēt pacientu veselības uzvedību; atrod un analizē jaunāko zinātnisko literatūru atbilstoši tēmai; argumentēti skaidro psiholoģisko faktoru lomu veselības uzvedībā.
Kompetences:Spēj izvērtēt psiholoģisko un sociālo faktoru ietekmi uz indivīda veselību; spēj izskaidrot veselības uzvedības psiholoģiskos aspektus indivīdiem un plašai auditorijai; plāno un veic veselības veicināšanas aktivitātes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Marks, D. F., Murray, M., & Estacio, E. V. (2020). Health Psychology: Theory, Research and Practice (6th ed.). SAGE Publications Ltd. ASIN: B08CDX6CCP.
2Mārtinsone, Sudraba, Čukurs, Deklava, Duhovska, Dzilna, … Harlamova. (2019). Veselības psiholoģija : teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva / K. Mārtinsones un V. Sudrabas zinātniskajā redakcijā ; autoru kolektīva vadītāja Dr.psych. K. Mārtinsone ; recenzenti: D.h.c. Juris Dragūns, Dr.med. Ieva Reine, Dr.psych. Anita Pipere, Dr.med. Natalja Jakušenko ; literārā redaktore Indra Orleja ; vāka dizaina autors Modris Brasliņš ; Rīgas Stradiņa universitāte.
3Flaten, M. A., & al'Absi, M. (Eds.). (2016). Neuroscience of Pain, Stress, and Emotion: Psychological and Clinical Implications (1st ed.). Academic Press.
Papildu literatūra
1Straub, R. O. (2019). Health Psychology: A Biopsychosocial Approach (6th ed.). Worth Publishers.
2Sanderson, C. A. (2018). Health Psychology: Understanding the Mind-Body Connection (3rd ed.). SAGE Publications, Inc.
3Ambron, R. (2022). The Brain and Pain: Breakthroughs in Neuroscience. Columbia University Press.
4Hayden, J. (2014). Introduction to Health Behavior Theory (2nd ed.). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning.
Citi informācijas avoti
1Chronic pain (primary and secondary) in over 16s: assessment of all chronic pain and management of chronic primary pain