.
Pielāgoto fizisko aktivitāšu teorija un prakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:06:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_331 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par Starptautisko funkcionēšanas un nespējas klasifikāciju (SFK), rehabilitācijas pamatprincipiem, normālo un patoloģisko anatomiju, fizioloģiju, biomehānikas aspektiem. | ||||||||
Mērķis: | Veidot priekšstatu par pielāgotām fiziskām aktivitātēm (PFA) dažāda vecuma personām ar īpašām vajadzībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Pielāgotās fiziskās aktivitātēm (PFA), kā multidisciplināru zinātnes nozari. PFA juridiskie nosacījumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Sakarības starp indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | PFA programmas konceptuālie pamati un veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizisko aktivitāšu ietekme un riski. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Pacientu/klientu izglītošana par viņu funkcionālajām spējām/traucējumiem un piemītošo potenciālu. Projekta prezentācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāsagatavo prezentāciju par iekļaujošo fizisko aktivitāšu programmu personām ar funkcionēšanas traucējumiem; - jāizstrādā kursa projektu „Individuālā PFA programma personām ar funkcionēšanas traucējumiem"; - jāsagatavojas eksāmenam par PFA plānošanu un īstenošanu personām ar funkcionēšanas traucējumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par iekļaujošo fizisko aktivitāšu programmu personām ar funkcionēšanas traucējumiem – 15% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par kursa projektu „Individuālā PFA programma personām ar funkcionēšanas traucējumiem"). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā - 25% no gala vērtējuma. - Gala eksāmens (par studiju kursa saturu) - atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 60% no gala vērtējuma. Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem) Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Demonstrē zināšanas par PFA programmu izveides un ieviešanas principiem un par fiziskās slodzes pielāgojumiem, par funkcionēšanas traucējumu individuālām unikālām atšķirībām un to ietekmi uz PFA programmas saturu, sakarībām starp indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem, izprot profesionālo ētiku PFA programmas izveidē un ieviešanā. | ||||||||
Prasmes: | Analizē dažādus funkcionālus traucējumus un to ietekmi uz personu ar īpašām vajadzībām iekļaušanu PFA nodarbībās, izveido individuālo plānu PFA programmā, novērtē personu ar funkcionēšanas traucējumiem fiziskās spējas, pielāgo fiziskās aktivitātes personām ar funkcionēšanas traucējumiem, patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes īstenojot PFA programmas cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem, argumentēti izskaidro un diskutē par PFA aspektiem. | ||||||||
Kompetences: | Integrē pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālajā darbībā dažādu zinātņu jomu zināšanas un prasmes par PFA pamatprincipiem, veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, pieņemot lēmumus un rodot risinājumus, pielāgojot PFA atbilstoši personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālajām spējām, sagatavo un pielāgo vidi iekļaujošās PFA mērķu īstenošanai, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, veicot pētniecisku darbību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Winnick, J., & Porretta, D. L. (2022). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics. | ||||||||
2 | 2. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press | ||||||||
2 | 2. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics. | ||||||||
3 | 3. Block, M. E. (2016). A Teacher's Guide to Adapted Physical Education: Including Students with Disabilities in Sports and Recreation (4th ed.). Paul H. Brookes. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | WHAT IS APA | ||||||||
2 | EUFAPA | ||||||||
3 | Effectiveness of an adapted physical activity intervention on health-related physical fitness in adolescents with intellectual disability: a randomized controlled trial |