Pārlekt uz galveno saturu

Pielāgoto fizisko aktivitāšu teorija un prakse

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:06:22
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_331LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Evita Dubiņina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas par Starptautisko funkcionēšanas un nespējas klasifikāciju (SFK), rehabilitācijas pamatprincipiem, normālo un patoloģisko anatomiju, fizioloģiju, biomehānikas aspektiem.
Mērķis:
Veidot priekšstatu par pielāgotām fiziskām aktivitātēm (PFA) dažāda vecuma personām ar īpašām vajadzībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Pielāgotās fiziskās aktivitātēm (PFA), kā multidisciplināru zinātnes nozari. PFA juridiskie nosacījumi.Lekcijas2.00auditorija
2Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Sakarības starp indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem.Nodarbības1.00auditorija
4PFA programmas konceptuālie pamati un veidi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Fizisko aktivitāšu ietekme un riski.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Pacientu/klientu izglītošana par viņu funkcionālajām spējām/traucējumiem un piemītošo potenciālu. Projekta prezentācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Eksāmens.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāsagatavo prezentāciju par iekļaujošo fizisko aktivitāšu programmu personām ar funkcionēšanas traucējumiem; - jāizstrādā kursa projektu „Individuālā PFA programma personām ar funkcionēšanas traucējumiem"; - jāsagatavojas eksāmenam par PFA plānošanu un īstenošanu personām ar funkcionēšanas traucējumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par iekļaujošo fizisko aktivitāšu programmu personām ar funkcionēšanas traucējumiem – 15% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par kursa projektu „Individuālā PFA programma personām ar funkcionēšanas traucējumiem"). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā - 25% no gala vērtējuma. - Gala eksāmens (par studiju kursa saturu) - atvērta tipa jautājumi un praktiskais uzdevums – gadījuma analīze - 60% no gala vērtējuma. Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem) Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Demonstrē zināšanas par PFA programmu izveides un ieviešanas principiem un par fiziskās slodzes pielāgojumiem, par funkcionēšanas traucējumu individuālām unikālām atšķirībām un to ietekmi uz PFA programmas saturu, sakarībām starp indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem, izprot profesionālo ētiku PFA programmas izveidē un ieviešanā.
Prasmes:Analizē dažādus funkcionālus traucējumus un to ietekmi uz personu ar īpašām vajadzībām iekļaušanu PFA nodarbībās, izveido individuālo plānu PFA programmā, novērtē personu ar funkcionēšanas traucējumiem fiziskās spējas, pielāgo fiziskās aktivitātes personām ar funkcionēšanas traucējumiem, patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes īstenojot PFA programmas cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem, argumentēti izskaidro un diskutē par PFA aspektiem.
Kompetences:Integrē pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālajā darbībā dažādu zinātņu jomu zināšanas un prasmes par PFA pamatprincipiem, veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, pieņemot lēmumus un rodot risinājumus, pielāgojot PFA atbilstoši personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālajām spējām, sagatavo un pielāgo vidi iekļaujošās PFA mērķu īstenošanai, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, veicot pētniecisku darbību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Winnick, J., & Porretta, D. L. (2022). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics.
22. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics
Papildu literatūra
11. Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press
22. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics.
33. Block, M. E. (2016). A Teacher's Guide to Adapted Physical Education: Including Students with Disabilities in Sports and Recreation (4th ed.). Paul H. Brookes.
Citi informācijas avoti
1WHAT IS APA
2EUFAPA
3Effectiveness of an adapted physical activity intervention on health-related physical fitness in adolescents with intellectual disability: a randomized controlled trial