.
Pielāgotie sporta veidi un inventāra tehnoloģijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.07.2024 09:53:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_332 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par pielāgoto fizisko aktivitāšu teoriju un praksi, SFK, palīgtehnoloģijām un vides pieejamību, tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt izpratni par iespējām pielāgot vidi un piemērot tehnoloģijas personām ar īpašām vajadzībām, lai veicinātu viņu neatkarību fizisku aktivitāšu veikšanai, veidot priekšstatu par pielāgojumiem sportā dažāda vecuma personām ar īpašām vajadzībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Vides novērtēšana un palīgtehnoloģiju ietekme uz personas funkcionēšanu. Pielāgoto fizisko aktivitāšu (PFA) tehnoloģiju un inventāra raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Principi, izvēloties atbalsta tehnoloģijas konkrētai personai. Sakarība starp vides un indivīda funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem pielāgotā inventāra izvēlē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Traumu riski un to prevencija pielāgotā spora inventāra izmantošanā. Individuāli pielāgojuma inventāra izvēle personām ar dažādiem funkcionēšanas traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Pielāgoto sporta veidu vēsture, klasifikācija, paraolimpiskie sporta veidi. Pielāgotā sporta struktūra – organizācijas, sporta pasākumi nacionālā un starptautiskā mērogā. Pielāgotā sporta sistēma Latvijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Fizioloģiskie un biomehāniskie aspekti sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem. Funkcionēšanas traucējumu individuālās unikālās atšķirības un to ietekme uz pielāgoto fizisko aktivitāšu programmas saturu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālās unikālās atšķirības pēc SFK un to ietekme uz sporta aktivitāšu programmas saturu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Treniņu metodikas specifika sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Labas prakses piemēri dažādos pielāgotos sporta veidos (slēpošana, ratiņregbijs, peldēšana, ratiņbasketbols, Boccia, golbols). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - jāsagatavo prezentāciju par palīgtehnoloģiju pielietojumu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām fizisko aktivitāšu kontekstā; - jāizstrādā prezentācija par pielāgoto sporta veidu sistēmu pasaulē un Latvijā; - jāsagatavojas noslēdzošajam semināram par labas prakses piemēriem pielāgotos sporta veidos. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana par palīgtehnoloģiju pielietojumu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām fizisko aktivitāšu kontekstā – 30% no gala vērtējuma. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (par pielāgoto sporta veidu sistēmu pasaulē un Latvijā). - 30% no gala vērtējuma. - Seminārs (par labas prakses piemēriem pielāgotos sporta veidos) - gadījumu analīze - 40% no gala vērtējuma. Praktisko jautājumu novērtēšanas kritēriji (ieskaitīts no 4 punktiem). Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprast vides un konteksta jēdzienus, spējot raksturot vides un personas mijiedarbības veidus, demonstrē izpratni un ētisko atbildību par pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību, pielietojot palīgtehntehnoloģiju un vides novērtējuma dažādus komponentus, kā arī pielāgota sporta programmas izveidē un ieviešanā, pārzin palīgtehnoloģiju pielietošanas iespējas pielāgoto fizisko aktivitāšu kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Diskutē par vides un tehnoloģiju pielietojuma risinājumiem, lai sasniegtu rehabilitācijas mērķus, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku darbību, kas nepieciešamas augsti kvalificēta pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālista rehabilitācijā profesionālo funkciju veikšanai, patstāvīgi pielieto teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku darbību pielāgoto fizisko aktivitāšu speciālists rehabilitācijā, pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi, profesionālas funkcijas, analizējot fizioloģiskus un biomehāniskus aspektus sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem, veic darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos, formulē un analītiski analizē personu ar funkcionēšanas traucējumiem individuālas unikālas atšķirības, izveido un pamato sporta treniņu plāna metodisko pamatojumu sportistiem ar funkcionēšanas traucējumiem, novērtē pielāgojumus personai ar funkcionēšanas traucējumiem sekmīgai un drošai dalībai pielāgotā sportā. | ||||||||
Kompetences: | Analizē un vērtē nepieciešamību pēc vides adaptācijas un palīglīdzekļu lietojuma atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi apgūstot un pielietojot teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgotā sporta socioloģiskiem aspektiem, uzņemas atbildību par klientu u.tml. grupu darba rezultātiem un to analīzi, sadarbojoties ar kolēģiem multiprofesionālā komandā, pieņem un pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi, raksturojot palīgtehnoloģijas, kuras var pielietot rehabilitācijas procesā un fizisku aktivitāšu veicināšanai, patstāvīgi virza savu kompetenču pilnveidi izvērtējot palīgtehnoloģiju un vides adaptācijas ietekmi uz personas funkcionālajām spējām atbilstoši savai profesionālajai kompetencei. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Winnick, J. P. (Editor), & Porretta, D. L. (Editor). (2021). Adapted Physical Education and Sport (7th ed.). Human Kinetics. | ||||||||
2 | 2. Leitschuh, C., & Johnson, M. (2023). Adapted Physical Activity Across the Life Span (1st ed.). Human Kinetics. | ||||||||
3 | 3. Cook, A. M., Polgar, J. M., & Encarnação, P. (2020). Assistive Technologies: Principles and Practice (5th ed.). Mosby. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. DePauw, K. P., & Gavron, S. J. (2013). Disability Sport (2nd ed.). Human Kinetics. | ||||||||
2 | 2. Martin, J. J. (2017). Handbook of Disability Sport and Exercise Psychology (1st ed.). Oxford University Press | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | WHAT IS APA | ||||||||
2 | EUFAPA | ||||||||
3 | Parasports | ||||||||
4 | Paralympic | ||||||||
5 | The Paralympic Athlete |