.
Uzturmācība. Uzturs fiziskā slodzē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 09:55:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_362 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas bioķīmijas pamatos un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju apgūt zināšanas, prasmes un kompetences sportistu uztura novērtēšanai un konsultēšanai par piemērota uztura izvēli. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Uzturs. Pārtika. Veselīga uztura pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uzturvielas. Makrouzturvielas. Mikrouzturvielas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārtikas produktu raksturojums. Pārtikas piedevas. Funkcionālā pārtika. Pārtikas drošība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ķermeņa masa un sastāvs. Ķermeņa masas regulācija. Diētas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Uzturs dažādos sporta veidos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Jaunākās literatūras izpēte sporta zinātnē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Uztura laiku un sastāva nozīme sportā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Uztura ietekme dažādos sporta veidos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Uzturs. Pārtika. Veselīga uztura pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uzturvielas. Makrouzturvielas. Mikrouzturvielas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārtikas produktu raksturojums. Pārtikas piedevas. Funkcionālā pārtika. Pārtikas drošība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ķermeņa masa un sastāvs. Ķermeņa masas regulācija. Diētas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Uzturs dažādos sporta veidos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jaunākās literatūras izpēte sporta zinātnē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Uztura laiku un sastāva nozīme sportā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Uztura ietekme dažādos sporta veidos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie studiju kursa laikā veic uzdevumus: 1. Atbilstīgi individuālam uzdevumam izpētīt jaunāko zinātnisko literatūru par pārtikas produktu un uztura bagātinātāju nozīmi sportā. Sagatavot prezentāciju. 2. Izanalizēt sportista ēdienkarti, novērtēt un koriģēt uzturu atbilstīgi veselīga uztura principiem. 3. Sagatavot prezentāciju par uzturu izvēlēta sporta veidā. Piedaloties diskusijās, izzināt uzturu dažādās sporta disciplīnās. 4. Sagatavoties pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošie studiju kursa laikā veic uzdevumus: 1. Atbilstīgi individuālam uzdevumam izpētīt jaunāko zinātnisko literatūru par pārtikas produktu un uztura bagātinātāju nozīmi sportā. Sagatavot prezentāciju. 2. Izanalizēt sportista ēdienkarti, novērtēt un koriģēt uzturu atbilstīgi veselīga uztura principiem. 3. Sagatavot prezentāciju par uzturu izvēlēta sporta veidā. Piedaloties diskusijās, izzināt uzturu dažādās sporta disciplīnās. 4. Sagatavoties pārbaudījumam. Katrs uzdevums tiek novērtēts punktu sistēmā atbilstīgi vērtēšanas kritērijiem. Par apmeklētām nodarbībām un laikā izpildītiem darbiem students saņem papildus 10 punktus. Atbilstīgi iegūto punktu skaitam students saņem vērtējumu ballēs desmit ballu sistēmā: - Uzdevums izanalizēt zinātnisko literatūru un izveidot prezentāciju. 4-5 punkti – nav izpildīti visi uzdevumi, ir kļūdas secinājumos. 6 punkti - nepilnīga raksta analīze, ir neprecizitātes. 7 punkti - nelielas neprecizitātes raksta analīzē. 8 punkti - precīzi izpildīti uzdevumi, atrasts kvalitatīvs zinātnisks raksts. 9 punkti- precīzi izpildīts uzdevums, izmantota papildu literatūra secinājumu novērtēšanai 10 punkti- precīzi izpildīts uzdevums, paplašināts ieskats par konkrēto tēmu. - Ēdienkartes analīze 4-5 punkti- nav izpildīti visi uzdevumi, kļūdas aprēķinos, nav vai nepilnīgi secinājumi 6 punkti- nav izpildīti visi uzdevumi, kļūdas aprēķinos, nepilnīgi secinājumi. 7 punkti- nav izpildīts viens uzdevums, nepilnīgi secinājumi. 8 punkti- darbā sīkas neprecizitātes. 9 punkti– precīzs izpildījums, izpildīti visi uzdevumi, izdarīti atbilstoši secinājumi un, balstoties uz tiem,- ieteikumi korekcijai. 10 punkti- analīzei izmantota papildu literatūra, novērtēta ēdienkartes iespējamā ietekme uz veselību, sportisko sniegumu, izmantota literatūra secinājumiem un korekciju pamatojumam. - Prezentācija par uzturu kādā sporta disciplīnā. 4-5 punkti - nav pietiekami izskaidrota izstudētā tēma. 6 punkti – trūkst informācijas par izstudēto tēmu, nav pamatotas metodes. 7 punkti - strukturēta prezentācija, argumentēti visi aspekti. 8 punkti – skaidri un vispusīgi prezentēta tēma. 9 punkti- vispusīgi, skaidri, iedziļināti analizēta un diskutēta konkrētā tēma 10 punkti - izmantota papildu literatūra, plaši analizēta un diskutēta konkrētā tēma, izteikti pamatoti secinājumi. Pārbaudījums. Pārbaudījums sastāv no testa un atvērtajiem jautājumiem, uz kuriem jāsniedz viena vai vairākas atbildes. Katrs jautājums tiek vērtēts 2 punkta sistēmā (kopā 30 jautājumi). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Studējošais iegūs profesionālas teorētiski praktiskās zināšanas, lai profesionāli novērtētu un koriģētu uzturu dažāda vecuma cilvēkiem, atbilstoši viņu fiziskajai aktivitātei un cilvēkiem traumu, akūtu un hronisku slimību gadījumos | ||||||||
Prasmes: | 2. Spēs atlasīt un analizēt pieejamo informāciju par uzturvielu funkcijām organismā, pārtikas ķīmisko sastāvu un uzturvielu avotiem, ķermeņa masas regulācijas iespējām, diētām, kā arī uzturu dažāda vecuma cilvēkiem; 3. Spēs patstāvīgi analizēt informāciju par uzturu slimību un traumu gadījumos, uzturu fiziskā slodzē | ||||||||
Kompetences: | 4. Pratīs novērtēt pārtikas produktu uzturvērtību, izvērtēt ikdienas uzturu un vajadzības gadījumā to koriģēt, plānot uzturu atbilstoši vecumam un fiziskajai aktivitātei; 5. Spēs novērtēt sportista uztura atbilstību viņa vajadzībām un konsultēt par piemērota uztura izvēli, kā arī argumentēti diskutēt gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Krause's Food & the Nutrition Care Process 14th Edition. L. Kathleen Mahan. 2016. | ||||||||
2 | 2. Uztura mācība. Zariņš Z., Neimane L., Bodnieks E. 2018. | ||||||||
3 | 3. Sport Nutrition-3rd Edition. Human Kinetics. Jeukendrup, Asker, Gleeson, Michael, 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. A Guide to Eating for Sports. Sarah R. Gibson, MD. 2014. | ||||||||
2 | 2. Nutrition and Athletic Performance. Medicine & Science in Sports & Exercise. The Academy of Nutrition and Dietetics (AND), Dietitians of Canada (DC), and American College of Sports Medicine (ACSM). 2016. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | food and nutrition research | ||||||||
2 | Nutrition Research Reviews | ||||||||
3 | FDA | ||||||||
4 | The leading voice in nutrition and dietetics |