.
Terapeitiskās vingrošanas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 12:38:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_371 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zinta Galeja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 20 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 40 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 17 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 34 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 68 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas, kas balstās uz teorētiskām un praktiskām zināšanām, anatomijā, dinamiskajā anatomijā, fizioloģijā, biomehānikā un fizioterapijas pamatos I. | ||||||||
Mērķis: | veicināt zināšanu un prasmju apguvi par terapeitiskās vingrošanas programmu sastādīšanu, nosakot funkcionālo spēju līmeni, terapeitisko vingrojumu izpildes precizitāti, kompensācijas mehānismu un kontraindikäciju esamību, kā arī inventāra (vingrošanas nūjas, hanteles, vingrošnas bumbas, vingrošanas gumijas, sensorās adatu bumbiņas, pašmasāžas rulli, līdzsvara spilvenus u.c.) pielietošanu, lai nodrošinātu mērķtiecīgu, sekmīgu un drošu rehabilitācijas procesu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | ● Terapeitiskās vingrošanas mērķi, uzdevumi, līdzekļi, metodes. ● Terapeitiskās vingrošanas programmu sastādīšanas principi. Ilgtermiņa un īstermiņa uzdevumi terapeitiskajā vingrošanā. ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
2 | ● Fiziskās īpašības, to nepieciešamība veselības stāvokļa uzturēšanai. Fizisko īpašību attīstīšanas uzdevumi, pamatprincipi, metodes. ● Muskuļu kontrakcijas režīmu loma terapeitisko vingrojumu izpildē | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | ● Terapeitisko vingrojumu analīze, konkrētam funkcionālo traucējumu līmenim ņemot vērā tehnisko specifikāciju, muskuļu darbības režīmus un iespējamos kompensācijas mehānismus. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | ● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (stājas problēmas, locītavu saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
5 | ● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu elpošanas sistēmas un gastroenteroloģiskie traucējumi) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
6 | ● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (sirds asinsrites sistēmas saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 4.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.50 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | ● Terapeitiskās vingrošanas mērķi, uzdevumi, līdzekļi, metodes. ● Terapeitiskās vingrošanas programmu sastādīšanas principi. Ilgtermiņa un īstermiņa uzdevumi terapeitiskajā vingrošanā. ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
2 | ● Fiziskās īpašības, to nepieciešamība veselības stāvokļa uzturēšanai. Fizisko īpašību attīstīšanas uzdevumi, pamatprincipi, metodes. ● Muskuļu kontrakcijas režīmu loma terapeitisko vingrojumu izpildē | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
3 | ● Terapeitisko vingrojumu analīze, konkrētam funkcionālo traucējumu līmenim ņemot vērā tehnisko specifikāciju, muskuļu darbības režīmus un iespējamos kompensācijas mehānismus. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | ● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (stājas problēmas, locītavu saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
5 | ● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu elpošanas sistēmas un gastroenteroloģiskie traucējumi) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
6 | ● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (sirds asinsrites sistēmas saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikā | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās prakstiskajām nodarbībām un semināriem | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Trīs mutiskie pārbaudījumi (katrā ar sešiem jautājumiem). Katrā jautājumā maksimālais punktu skaits – 1 punkts. Terapeitisko vingrojumu pielāgošana un analīze (par katru terapeitisko vingrojumu 1 punkts, kopā 7 vingrojumi). Nodarbības vadīšana , ar sagatavotu plānu. Konkrētas tēmas izstrāde un prezentācija – 3 punkti: Personīgo rezultātu uzlabošanās teorijā, praksē, iegūto zināšanu pielietojums praksē | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. analizēt terapeitiskās vingrošanas ietekmi uz cilvēka organismu( vitālo rādītāju monitorēšana un interpretācija). 2. pieņemt lēmumus un rast risinājumus atbilstoša inventāra izmantošanai. 3. patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes sagatavojot vidi terapeitiskās vingrošanas mērķu īstenošanai. 4. pēc nepieciešamības izmantot apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes par terapeitiskās vingrošanas pamatprincipiem pie dažādiem organisma funkcionāliem traucējumiem izstrādājot un aizstāvot kursa darbus, bakalaura darbu un kārtojot valsts pārbaudījumus. 5. sastādīt terapeitisko vingrojumu programmu, vadoties pēc funkcionālo traucējumu smaguma pakāpes. 6. Ieraudzīt terapeitisko vingrojumu izpildes tehnikas nepilnības un novērst tās, ņemot vērā pacienta fiziskās sagatavotības rādītājus. 7. Izprast funkcionālo traucējumu veidam un smaguma pakāpei nepieciešamo terapeitisko vingrojumu pielietojumu, tā darbības principus, muskuļu kontrakcijas režīmus, lai notiktu veiksmīga muskuļu spēka un kustību amplitūdas atjaunošana. | ||||||||
Prasmes: | 8. formulēt un analītiski raksturot terapeitiskās vingrošanas pielietošanas principus dažādu funkcionālu traucējumu gadījumā, noteikt “sarkanos karogus” pēc pacienta subjektīvajiem un objektīvajiem simptomiem. 9. izprast saskarsmes, profesionālo ētiku pielietojot terapeitiskās vingrošanas pacientam. 10. Pielāgot konkrētus terapeitiskus vingrojumus, kustību amplitūdas uzlabošanai, lai neveidotos lielāki kustību ierobežojumi. 11. Pielāgot konkrētus terapeitiskus vingrojumus, muskuļa spēka atjaunošanai, ņemot vērā funkcionālo traucējumu līmeni. | ||||||||
Kompetences: | 12. demonstrēt zināšanas par terapeitisko vingrošanu un tās vietu rehabilitācijas procesā. 13. demonstrēt zināšanas terapeitiskās vingrošanas programmas īstenošanā cilvēkiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. 14. īstenot terapeitiskās vingrošanas principus rehabilitācijas mērķu īstenošanai pielāgojot to pacientu individuālajām vajadzībām. 15. spēs izvēlēties atbilstošus terapeitiskos vingrojumus sirds-asinsrites sistēmas; elpošanas sistēmas; balsta -kustību sistēmas un gastroenteroloģisko funkcionālo traucējumu problēmu ārstēšanā. 16. Ieraudzīt pieļautos kompensācijas mehānismus terapeitisko vingrojumj izpildē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Bandy W.D., Sanders B. 2008. THERAPEUTIC EXERCISE for Physical Therapist Assistants’’. Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
2 | 2. Boyle M. 2016 ‘’New Functional Training for Sports ‘’. Description: 2nd Edition. Champaign, IL : Human Kinetics | ||||||||
3 | 3. Delavjē Frederiks 2003. Vingrinājumi sievietēm Zvaigzne ABC, 135 lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
4 | 4. Delavjē, Frederiks. 2007.Muskulatūras attīstīšana Zvaigzne ABC, . 144 lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
5 | 5. Gūtenbrunners K., Glēzeners Ž.Ž. 2007. ‘’Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība.’’ Rīga, sia ‘’Nacionālais apgāds’’ ( pieejams LSPA) | ||||||||
6 | 6. Ivuškāns, A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai Zvaigzne ABC, 175, [1] lpp( pieejams LSPA) | ||||||||
7 | 7. Kendall F. P. , Kendall E, Creary Mc., Provance P.G. 2005. Testing and Testing and Function with Posture and Pain. Fifth edition.W&W, M – Y. 560 lpp ( pieejams LSPA) | ||||||||
8 | 8. Lāriņš V.; Mauriņa L. 1992. Ārstnieciskā vingrošana elpošanas orgānu slimību ārstēšanā [b.i.], 46 lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
9 | 9. Liebenson C. 2015 ‘’Functional Training Handbook’’. Wolters Kluwer Health, Tokyo | ||||||||
10 | 10. Mauriņa L.; Lāriņš V. 1996. Koriģējošā vingrošana jaunākā skolas vecuma bērniem 1.daļa [b.i.], 1995. 56 lpp. un 2.daļa [LSPA], 83 lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
11 | 11. Mauriņa L.; Tripāne T.1999. Ieteicamās fiziskās aktivitātes bērniem ar dažādiem veselības traucējumiem Madris, [118 lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
12 | 12. Mauriņa, L. 1999. Ārstnieciskās vingrošanas pamati [b.i.], 74, [2] lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
13 | 13. Mauriņa, L. 2004. Locītavu saslimšanas nemedikamentozās ārstēšanas iespējas [b.i.], 115 lpp. ( pieejams LSPA) | ||||||||
14 | 14. Mauriņa, L. 2005. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā Nacionālais apgāds, 128 lpp (pieejams LSPA) | ||||||||
15 | 15. Pryor J.A., Webber B.,A. 2001, Physiotherapy for Respiratory and Cardiac Problems UK second edition | ||||||||
16 | 16. Sarah A. Curran. 2014 ‘’Posture types, exercise and health effects’’ Nova Science Pub Inc; 1 edition, | ||||||||
17 | 17. Upmanis R. 2005’’Vingro ar prieku!’’ Jumava, ( pieejams LSPA) | ||||||||
18 | 18. Wilson F., Gormley J.,Hussey J. 2011.’’Exercise Therapy in the Management of Musculoskeletal Disorders’’. by Blackwell Publishing Ltd. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Mедицинская реабилитация учебник . |