Pārlekt uz galveno saturu

Terapeitiskās vingrošanas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 12:38:09
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_371LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zinta Galeja
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)20Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas40
Nodarbības (skaits)20Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas80
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)17Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas34
Nodarbības (skaits)17Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas34
Kopā kontaktstundas68
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšzināšanas, kas balstās uz teorētiskām un praktiskām zināšanām, anatomijā, dinamiskajā anatomijā, fizioloģijā, biomehānikā un fizioterapijas pamatos I.
Mērķis:
veicināt zināšanu un prasmju apguvi par terapeitiskās vingrošanas programmu sastādīšanu, nosakot funkcionālo spēju līmeni, terapeitisko vingrojumu izpildes precizitāti, kompensācijas mehānismu un kontraindikäciju esamību, kā arī inventāra (vingrošanas nūjas, hanteles, vingrošnas bumbas, vingrošanas gumijas, sensorās adatu bumbiņas, pašmasāžas rulli, līdzsvara spilvenus u.c.) pielietošanu, lai nodrošinātu mērķtiecīgu, sekmīgu un drošu rehabilitācijas procesu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1● Terapeitiskās vingrošanas mērķi, uzdevumi, līdzekļi, metodes. ● Terapeitiskās vingrošanas programmu sastādīšanas principi. Ilgtermiņa un īstermiņa uzdevumi terapeitiskajā vingrošanā. ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas2.50auditorija
Nodarbības2.50auditorija
2● Fiziskās īpašības, to nepieciešamība veselības stāvokļa uzturēšanai. Fizisko īpašību attīstīšanas uzdevumi, pamatprincipi, metodes. ● Muskuļu kontrakcijas režīmu loma terapeitisko vingrojumu izpildēLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3● Terapeitisko vingrojumu analīze, konkrētam funkcionālo traucējumu līmenim ņemot vērā tehnisko specifikāciju, muskuļu darbības režīmus un iespējamos kompensācijas mehānismus.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
4● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (stājas problēmas, locītavu saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
5● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu elpošanas sistēmas un gastroenteroloģiskie traucējumi) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (sirds asinsrites sistēmas saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas4.50auditorija
Nodarbības4.50auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1● Terapeitiskās vingrošanas mērķi, uzdevumi, līdzekļi, metodes. ● Terapeitiskās vingrošanas programmu sastādīšanas principi. Ilgtermiņa un īstermiņa uzdevumi terapeitiskajā vingrošanā. ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
2● Fiziskās īpašības, to nepieciešamība veselības stāvokļa uzturēšanai. Fizisko īpašību attīstīšanas uzdevumi, pamatprincipi, metodes. ● Muskuļu kontrakcijas režīmu loma terapeitisko vingrojumu izpildēLekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
3● Terapeitisko vingrojumu analīze, konkrētam funkcionālo traucējumu līmenim ņemot vērā tehnisko specifikāciju, muskuļu darbības režīmus un iespējamos kompensācijas mehānismus.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (stājas problēmas, locītavu saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
5● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu elpošanas sistēmas un gastroenteroloģiskie traucējumi) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6● Funkcionālo traucējumu veidi, kuru terapijā pielieto terapeitisko vingrošanu (sirds asinsrites sistēmas saslimšanas) ● Terapeitisko vingrojumu tehniskais izpildījums, darbības principi un kompensācijas mehānismu novēršana vai mazināšana terapeitisko vingrojumu izpildes laikāLekcijas4.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās prakstiskajām nodarbībām un semināriem
Vērtēšanas kritēriji:
Trīs mutiskie pārbaudījumi (katrā ar sešiem jautājumiem). Katrā jautājumā maksimālais punktu skaits – 1 punkts. Terapeitisko vingrojumu pielāgošana un analīze (par katru terapeitisko vingrojumu 1 punkts, kopā 7 vingrojumi). Nodarbības vadīšana , ar sagatavotu plānu. Konkrētas tēmas izstrāde un prezentācija – 3 punkti: Personīgo rezultātu uzlabošanās teorijā, praksē, iegūto zināšanu pielietojums praksē
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. analizēt terapeitiskās vingrošanas ietekmi uz cilvēka organismu( vitālo rādītāju monitorēšana un interpretācija). 2. pieņemt lēmumus un rast risinājumus atbilstoša inventāra izmantošanai. 3. patstāvīgi pielietos zināšanas un prasmes sagatavojot vidi terapeitiskās vingrošanas mērķu īstenošanai. 4. pēc nepieciešamības izmantot apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes par terapeitiskās vingrošanas pamatprincipiem pie dažādiem organisma funkcionāliem traucējumiem izstrādājot un aizstāvot kursa darbus, bakalaura darbu un kārtojot valsts pārbaudījumus. 5. sastādīt terapeitisko vingrojumu programmu, vadoties pēc funkcionālo traucējumu smaguma pakāpes. 6. Ieraudzīt terapeitisko vingrojumu izpildes tehnikas nepilnības un novērst tās, ņemot vērā pacienta fiziskās sagatavotības rādītājus. 7. Izprast funkcionālo traucējumu veidam un smaguma pakāpei nepieciešamo terapeitisko vingrojumu pielietojumu, tā darbības principus, muskuļu kontrakcijas režīmus, lai notiktu veiksmīga muskuļu spēka un kustību amplitūdas atjaunošana.
Prasmes:8. formulēt un analītiski raksturot terapeitiskās vingrošanas pielietošanas principus dažādu funkcionālu traucējumu gadījumā, noteikt “sarkanos karogus” pēc pacienta subjektīvajiem un objektīvajiem simptomiem. 9. izprast saskarsmes, profesionālo ētiku pielietojot terapeitiskās vingrošanas pacientam. 10. Pielāgot konkrētus terapeitiskus vingrojumus, kustību amplitūdas uzlabošanai, lai neveidotos lielāki kustību ierobežojumi. 11. Pielāgot konkrētus terapeitiskus vingrojumus, muskuļa spēka atjaunošanai, ņemot vērā funkcionālo traucējumu līmeni.
Kompetences:12. demonstrēt zināšanas par terapeitisko vingrošanu un tās vietu rehabilitācijas procesā. 13. demonstrēt zināšanas terapeitiskās vingrošanas programmas īstenošanā cilvēkiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. 14. īstenot terapeitiskās vingrošanas principus rehabilitācijas mērķu īstenošanai pielāgojot to pacientu individuālajām vajadzībām. 15. spēs izvēlēties atbilstošus terapeitiskos vingrojumus sirds-asinsrites sistēmas; elpošanas sistēmas; balsta -kustību sistēmas un gastroenteroloģisko funkcionālo traucējumu problēmu ārstēšanā. 16. Ieraudzīt pieļautos kompensācijas mehānismus terapeitisko vingrojumj izpildē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Bandy W.D., Sanders B. 2008. THERAPEUTIC EXERCISE for Physical Therapist Assistants’’. Lippincott Williams & Wilkins
22. Boyle M. 2016 ‘’New Functional Training for Sports ‘’. Description: 2nd Edition. Champaign, IL : Human Kinetics
33. Delavjē Frederiks 2003. Vingrinājumi sievietēm Zvaigzne ABC, 135 lpp. ( pieejams LSPA)
44. Delavjē, Frederiks. 2007.Muskulatūras attīstīšana Zvaigzne ABC, . 144 lpp. ( pieejams LSPA)
55. Gūtenbrunners K., Glēzeners Ž.Ž. 2007. ‘’Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība.’’ Rīga, sia ‘’Nacionālais apgāds’’ ( pieejams LSPA)
66. Ivuškāns, A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai Zvaigzne ABC, 175, [1] lpp( pieejams LSPA)
77. Kendall F. P. , Kendall E, Creary Mc., Provance P.G. 2005. Testing and Testing and Function with Posture and Pain. Fifth edition.W&W, M – Y. 560 lpp ( pieejams LSPA)
88. Lāriņš V.; Mauriņa L. 1992. Ārstnieciskā vingrošana elpošanas orgānu slimību ārstēšanā [b.i.], 46 lpp. ( pieejams LSPA)
99. Liebenson C. 2015 ‘’Functional Training Handbook’’. Wolters Kluwer Health, Tokyo
1010. Mauriņa L.; Lāriņš V. 1996. Koriģējošā vingrošana jaunākā skolas vecuma bērniem 1.daļa [b.i.], 1995. 56 lpp. un 2.daļa [LSPA], 83 lpp. ( pieejams LSPA)
1111. Mauriņa L.; Tripāne T.1999. Ieteicamās fiziskās aktivitātes bērniem ar dažādiem veselības traucējumiem Madris, [118 lpp. ( pieejams LSPA)
1212. Mauriņa, L. 1999. Ārstnieciskās vingrošanas pamati [b.i.], 74, [2] lpp. ( pieejams LSPA)
1313. Mauriņa, L. 2004. Locītavu saslimšanas nemedikamentozās ārstēšanas iespējas [b.i.], 115 lpp. ( pieejams LSPA)
1414. Mauriņa, L. 2005. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā Nacionālais apgāds, 128 lpp (pieejams LSPA)
1515. Pryor J.A., Webber B.,A. 2001, Physiotherapy for Respiratory and Cardiac Problems UK second edition
1616. Sarah A. Curran. 2014 ‘’Posture types, exercise and health effects’’ Nova Science Pub Inc; 1 edition,
1717. Upmanis R. 2005’’Vingro ar prieku!’’ Jumava, ( pieejams LSPA)
1818. Wilson F., Gormley J.,Hussey J. 2011.’’Exercise Therapy in the Management of Musculoskeletal Disorders’’. by Blackwell Publishing Ltd.
Papildu literatūra
11. Mедицинская реабилитация учебник .