.
Stresa menedžments
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_005 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Dreifelde | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju maģistrantiem padziļināt zināšanas un kompetenci par stresa zinātnisko koncepciju, kā arī pilnveidot izpratni un prasmes par stresa menedžmentu – pārvarēšanas un profilakses iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Emociju psihofizioloģija. Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija. Trauksme. Trauksmes menedžments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Stress – organisma adaptācijas sindroms. Stresa patoģenēze, reakciju veidošanās mehānisms. Pēctraumas stress. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Neirozinātņu jaunāko pētījumu apskats par smadzeņu psihofizioloģiju stresa situācijā. Video filmas „The Human Brain” noskatīšanās un seminārs par tās saturu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Emociju psihofizioloģija. Emociju izcelsme, funkcijas, izpausmes ķermenī un uzvedībā. Raksturīgākie piemēri. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Stresa pārvarēšana un profilakse. Pētījumu apskats. Resursu saglabāšanas teorija. Trauksme. Trauksmes menedžments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Izdegšanas koncepts. Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Empātiskais nogurums. Pašpalīdzības koncepts sociālajā darbā. Supervīzija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Apzinātības prakses pamatiemaņas stresa un izdegšanas pārvarēšanā. Līdzjūtība pret sevi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīva dalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās – 20%, patstāvīga literatūras analīze pētījuma informatīvajam materiālam – 40%; pētījuma prezentācija – 20%; eseja sagatavošana 20%. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens – viena starptautiski citēta pētījuma, publikācijas par kādu no studiju kursā apgūtajām tēmām rakstiska analīze un tā prezentācija; ieskaite – eseja „Stresa un/vai izdegšanas pašmenedžments”. Kritēriji pētījuma analīzes darbam – tēmas aktualitāte – 50%, skaidrs pētījuma dizaina izklāsts – 30%, secinājumu daļas oriģinalitāte 20%. Esejas apjoms – ne mazāk par 3 lpp. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Maģistranti spēj nosaukt stresa pamatprincipus un jēdzienus/ terminoloģiju, izprot un spēj paskaidrot jēdzienu "stress, trauksme, izdegšana, pēctraumas stress, nogurums" kopīgās un atšķirīgās iezīmes, stresa pārvarēšanas un profilakses metodes, izprot stresa aspektus sociālajā darbā un palīdzības profesiju vidē. Izprot supervīzijas nozīmi stresa pārvarēšanā sociālajā darbā. | ||||||||
Prasmes: | Maģistranti prot izvēlēties un pielietot sociālajā darbā atbilstošas stresa profilakses un pārvarēšanas metodes. | ||||||||
Kompetences: | Maģistranti spēj atpazīt daudzveidīgas stresa izpausmes un simptomus gan savā fiziskajā un emocionālajā veselībā, kā arī stresa ietekmi profesionālajā darbībā. Maģistranti ir kompetenti atpazīt sava personīgā stresa aktivizētājus un spēj mērķtiecīgi īstenot stresa pašmenedžmentu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nefa, K. Līdzjūtība pret sevi. Avots, Rīga 2014. | ||||||||
2 | Payne, M. Modern Social Work Theory. 2014. | ||||||||
3 | Изард, К. Э. Психология эмоций. Питер. 2003. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rolasgrāmata. LU, 2007. | ||||||||
2 | Hobfoll, S. E. Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524. 1989. | ||||||||
3 | Figley, C. R. Compassion Fatigue. Routledge. 2015. | ||||||||
4 | Freudenberger, H. J. Staff bumout. Journal of Social Issues, 30, 159-164. 1974 | ||||||||
5 | Hawkins, P. Supervision in the helping Professions. An individual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia. 2020. | ||||||||
6 | Ozoliņa, Nucho A., Vidnere, M. Stress: tā pārvarēšana un profilakse. Biznesa Partneri, 2004. | ||||||||
7 | Maslach, C. A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press, 2000. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.youtube.com/watch?v=q_5myLhhzwE (The Human Brain) | ||||||||
2 | http://www.mindfulselfcompassion.org/articles/nicamb_mindfu… |