.
Filozofija un medicīnas ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_036 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Ētika | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Reinis Vilciņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar medicīnas ētikas pamatprincipiem, kā arī ar filozofiskajiem un ētiskajiem pieņēmumiem, uz kuriem tie balstās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filozofija un argumentācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Zinātnes filozofija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Patība un brīvā griba | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Ētika un ētiskā argumentācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Seku ētika un pienākumu ētika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filozofija un argumentācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Patība un brīvā griba | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ētika un ētiskā argumentācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Seku ētika un pienākumu ētika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Tikumu ētika, dabīgā likuma teorija un cilvēktiesības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Medicīnas ētika un medicīnas ētikas galvenās problēmas mūsdienās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājasdarbi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojas pārbaudes darbiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšanas kritēriji: Kumulatīvais vērtējums 10 ballu sistēmā: 1) atzīme par mājasdarbiem (jāizpilda norādītajā laikā) - 30%; 2) atzīme par dalību un aktivitāti semināros* - 40%; 3) pārbaudes darbs - 30%. *Neapmeklētos seminārus var kompensēt ar 3-4 lpp. apjoma izvērstu konspektu par seminārā aplūkojamajiem jautājumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina argumentācijas analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina, kas ir patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas; zina medicīnas ētikas pamatprincipus un galvenās problēmas. | ||||||||
Prasmes: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos un ētiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas; prot patstāvīgi un kritiski atpazīt un izvērtēt ētiskas problēmsituācijas medicīnā. | ||||||||
Kompetences: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos un ētiskos jautājumos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dekarts, R. Meditācijas par pirmo filozofiju. Tulk. A. Rītups. Rīga: Liepnieks & Rītups, 2008. 40.-81. lpp. | ||||||||
2 | Hume, D. A Treatise on Human Nature. Bk. III, pt. 1, sec. 1. | ||||||||
3 | Irbe, A. Par kādu šķirkli Nacionālajā enciklopēdijā | ||||||||
4 | Kants, I. Tikumu metafizikas pamatojums. Tulk. R. Kūlis. Rīga: Zinātne, 2020. | ||||||||
5 | Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā - Konvencija par cilvēktiesībam un biomedicīnu (Ovjedo, 04.04.1997.) | ||||||||
6 | Mill, J. S. Utilitarianism. 1861 | ||||||||
7 | Neiders, I. Ārsta asistēta nāve [šķirklis] | ||||||||
8 | UN Universal Declaration of Human Rights, 1948 | ||||||||
9 | UNESCO. Casebook on Benefit and Harm, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 2, Paris: UNESCO, 2011. | ||||||||
10 | UNESCO. Casebook on Human Dignty and Human Rights, Bioethics Core Curriculum Casebook Series, No. 1, Paris: UNESCO, 2011. | ||||||||
11 | Viljamss, Dž. R. Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Rīga: Latvijas ārstu biedrība, 2009. | ||||||||
12 | Vorbertons, N. Filozofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-99. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006. | ||||||||
2 | MacKinnon, B., Fiala, A. Ethics: Theory and Contemporary Issues. Cengage Learning, 2014. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Internet Encyclopedia of Philosophy /ed. by J. Fieser, B. Dowden | ||||||||
2 | The Stanford Encyclopedia of Philosophy [database] /ed. by E. N. Zalta |