.
Filozofijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_037 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Filozofija; Filozofijas vēsture | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Reinis Vilciņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt studentiem vispārīgu priekšstatu par filozofijas centrālajām problēmām un veicināt studentos patstāvīgas un kritiskas nostājas veidošanos attiecībā uz šīm problēmām. Kursā studenti gūst izpratni par filozofijas kā jomas specifiku un tās attiecībām ar citām jomām, piemēram, dažādām zinātnēm. Studenti tiek iepazīstināti ar centrālajām problēmām zinātnes filozofijā. Studenti apgūst kritiskās domāšanas pamata prasmes, ko izmantot filozofisku un citu tekstu analīzē. Studenti gūst priekšstatu un veido patstāvīgu nostāju par tādiem jautājumiem kā psihes un gara attiecības, patības (es) daba, brīvā griba, kā arī apgūst ietekmīgākās ētikas teorijas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir filozofija? Filozofijas kā jomas specifika. Filozofija un zinātne. Filozofija un metode. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Patība. Personas identitātes problēma filozofijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir filozofija? Filozofijas kā jomas specifika. Filozofija un zinātne. Filozofija un metode. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
3 | Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Patība. Personas identitātes problēma filozofijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
7 | Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājasdarbi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojas noslēguma testam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa vērtējums: 1) mājasdarbi (jāiesniedz norādītajā laikā) - 30%; 2) dalība un aktivitāte semināros* - 30%; 3) noslēguma tests - 40%. *neapmeklētos seminārus var kompensēt ar 3-4 lpp. apjoma izvērstāku konspektu par seminārā aplūkojamajiem jautājumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina kritiskās domāšanas kā tekstu analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina, kas ir psihes/ķermeņa problēma, patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā, kā arī zina ietekmīgākās teorijas šajos jautājumos; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas. | ||||||||
Prasmes: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas. | ||||||||
Kompetences: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos jautājumos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vorbertons, N. Filosofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-115. lpp. | ||||||||
2 | Blekbērns, S. Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Tulk. V. Sīlis, I. Neiders. Rīga: 1/4 satori, 2007 [1999]. 84.-148. lpp. | ||||||||
3 | Klīve, V. V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. 20.-44. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Honderich, T. „The Oxford Companion to Philosophy”. Oxford University Press, 2005. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Internet Encyclopedia of Philosophy /ed. by J. Fieser, B. Dowden | ||||||||
2 | The Stanford Encyclopedia of Philosophy [database] /ed. by E. N. Zalta |