Pārlekt uz galveno saturu

Kultūru un reliģiju dažādība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:21
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_052LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Teoloģija un reliģiju zinātne; Reliģiju vēstureMērķauditorija:Zobārstniecība; Rehabilitācija; Māszinības; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ingrīda Bolgzda
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšzināšanas nav obligātas.
Mērķis:
Veidot izpratni par kultūru un reliģiju daudzveidību un ietekmi mūsdienu sabiedrībā. Attīstīt toleranci pret kultūru un reliģiju izpausmju dažādību profesionālajā darbībā. Rosināt interesi par vispusīgu skatījumu uz cilvēku un sabiedrību kopumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā.Lekcijas1.00auditorija
2Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē.Lekcijas1.00auditorija
3Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības.Lekcijas1.00auditorija
4Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei.Lekcijas1.00auditorija
5Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms. Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā. Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika.Nodarbības1.00auditorija
6Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.Nodarbības1.00mācību izbraukums
7Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.Nodarbības1.00mācību izbraukums
8Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā.Lekcijas1.00auditorija
2Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē.Lekcijas1.00auditorija
3Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības.Lekcijas1.00auditorija
4Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei.Lekcijas1.00auditorija
5Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms. Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā. Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika.Nodarbības1.00auditorija
6Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.Nodarbības1.00mācību izbraukums
7Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai.Nodarbības1.00mācību izbraukums
8Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Koncentrēts pārskats par reliģiju un kultūru raksturīgākajām iezīmēm. Kursa satura novērtējums/ieteikumi noslēgumā.
Vērtēšanas kritēriji:
Spēja argumentēti diskutēt par mūsdienu aktualitātēm reliģiju kontekstā. Kritiski izvērtē un atšķir pozitīvo reliģijas ietekmi no destruktīvās.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students spēj atpazīt un raksturot izplatītākās reliģiskās kustības Latvijā un pasaulē.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students spēj novērtēt un izskaidrot kopsakarības starp reliģisko praksi, cilvēka dzīvesveidu un aktuāliem procesiem sabiedrībā.
Kompetences:Nostiprinās profesionālās kompetences – orientācija uz klientu, izpratne un sadarbība starp dažādas reliģiskās pārliecības cilvēkiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Nav obligātās literatūras
Papildu literatūra
1L.G.Taivāns, E.Taivāne. Reliģiju vēsture. RAKA
2M. Hatšteins. Pasaules reliģijas. J.Rozes apgāds, 2008.
3K.Vilbers, Visaptverošā teorija. Jumava, 2011.
4E. Lāslo. Zinātne un akašas lauks.Jumava, 2011.
5R.Rors. Kailā tagadne. Zvaigzne ABC, 2011.
6R.Rors. Dievišķā deja. Trīsvienība mūsu pārveidē. Zvaigzne ABC, 2019.
7J.Rubenis. Viņa un Viņš. Mīlestība. Attiecības. Sekss. Zvaigzne ABC, 2016.
8I.Paičs. Deviņi dvēseles uzdevumi, Zvaigzne ABC, 2017
9V.E.Janga, Būda. Zvaigzne ABC, 2010.
10F.Vilkinsons.Islāms. Zvaigzne ABC, 2003.
11N.Kureši. Pretrunīgais islāms. Lietusdārzs, 2017.
12F.Vilkinsons. Budisms. Zvaigzne ABC, 2004.
13S.Rinpoče. Tibetas dzīvo un mirušo grāmata. Lietusdārzs, 2008.
14Svami Venkatesanandas pārstāsts. Augstākā Joga. Joga Vasišta. 1.sējums. Mansards, 2019
15D.Frolijs. No debesu puses. Vēdiskās zināšanas mūsu laikmetā.Lietusdārzs, 2010.
16M.Laitmans, Kabalas atklāšana. Jumava, 2010.
17Laodzi. Dao un De kanons. Neputns,2009.
18J.Rubenis, Starp divām bezgalībām
Citi informācijas avoti
1Interneta resursi: www.religiustolerance.or, www.religion-cults.comInterneta resursi būs pieejami prezentācijās, atbilstoši tēmai