.
Mediācija teorijā un praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_064 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liāna Deklava | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā psiholoģija, saskarsmes psiholoģija | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par meditāciju kā alternatīvu domstarpību risināšanas veidu sociālajā jomā. Pilnveidot izpratni par meditāciju kā mūsdienīgu un kvalitatīvu konfliktu risināšanas metodi. Attīstīt prasmes meditācijas un tās elementu izmantošanai un integrēšanai sociālo jautājumu risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediācija sociālajā darbā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mediācijas vēsture un attīstība pasaulē un Latvijā. Mediācijas aktualitātes Latvijā un tās attīstību ietekmējošie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Konflikta jēdziens, tā veidi un risināšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Meditācijas teorētiskie aspekti, tās definīcija, priekšrocības un trūkumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mediācijas pamatprincipi, meditācijas fāzes un strukturēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pozīciju, vajadzību un interešu analīze mediācijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mediatora darba tehnikas, izmantojamie vizuālie līdzekļi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Izlīgums kā taisnīguma atjaunošana krimināllietās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mediatora kompetences un ētika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mediācijas organizēšanas veidi, tās formas un veidi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Preventīvās meditācijas nozīme sociālajā darbā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālā konstrukcionisma principi mediācijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediācija sociālajā darbā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mediācijas vēsture un attīstība pasaulē un Latvijā. Mediācijas aktualitātes Latvijā un tās attīstību ietekmējošie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Konflikta jēdziens, tā veidi un risināšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Meditācijas teorētiskie aspekti, tās definīcija, priekšrocības un trūkumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mediācijas pamatprincipi, meditācijas fāzes un strukturēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pozīciju, vajadzību un interešu analīze mediācijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mediatora darba tehnikas, izmantojamie vizuālie līdzekļi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Izlīgums kā taisnīguma atjaunošana krimināllietās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mediatora kompetences un ētika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mediācijas organizēšanas veidi, tās formas un veidi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Preventīvās meditācijas nozīme sociālajā darbā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālā konstrukcionisma principi mediācijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Brīvi izvēlēta gadījuma, meditācijas procesa detalizēts apraksts un analīze 2. Pētijuma analīze saistībā ar mediācijas praksi sociālājā darbā 3. Mediācijas simulēšana, lomu spēles, reflektēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pētījuma analīze saistībā ar mediācijas praksi sociālajā darbā-20% Mediācijas gadījuma detalizēts apraksts un analīze, tā prezentēšana-60% Mediācijas simulēšana, lomu spēles, reflektēšana-20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izskaidro mediācijas definīciju; Izskaidro mediācijas nozīmi kā alternatīvu domstarpību risināšanas metodi; Raksturo mediācijas vadlīnijas un posmus; Raksturo un nosauc mediācijas procesa strukturizēšanu, procesa norisi un pamatnoteikumus; Izprot mediācijā izmantojamo jēdzienu/terminoloģiju pielietojamību; Apraksta mediācijas izmantošanas iespējas sociālajā darbā, ietekmi un nozīmi Izprot Mediācijas likumu | ||||||||
Prasmes: | Spēj identificēt, definēt, analizēt un risināt sociālās problēmas; Spēj rast alternatīvus sociālo problēmu risinājumus un izvēlēties atbilstošo stratēģiju; Īsteno preventīvos pasākumus, lai novērstu situācijas eskalāciju; Spēj veidot ētisku un kultūrsensitīvu saskarsmi profesionālā darbā | ||||||||
Kompetences: | Spēj, izmantojot mediācijas metodes, identificēt un risināt konfliktus; Vada problēmu risināšanas procesu; Konstruktīvi analizē konfliktsituācijas; Izprot un analizē Mediatora sociālās kompetences un ētikas principus, to nozīmīgumu konfliktu risināšanā; Izprot preventīvās meditācijas nozīmi sociālajā darbā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bolis, J. Mediācija un sarunas. R.: Juridiskā koledža, 2015 | ||||||||
2 | Chetkow-Yanoov, Harold B. Social Work Approaches to Conflict Resolution. Rautledge, Taylor&Francis Group, 2012 | ||||||||
3 | Parkinson, L. Family mediation. Sweet and Maxwell. London, 2020 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fišers, R., Juri, V. Nokļūt līdz JĀ. R.: Atēna, 2008 | ||||||||
2 | Zumente – Stīla, U. Mediācija skolā. R.: Bērnu un ģimenes lietu ministrija, 2007 | ||||||||
3 | Winslade, J., Monk, G.. Narrative mediation. A New Approach to Conflict Resolution. San Francisco, Jossery-Bass Publishers, 2001 | ||||||||
4 | Railijs, T. F. Apmācības rokasgrāmata mediatoram tiešai mediācijai. R.: Sorosa fonds – Latvija, 2003 | ||||||||
5 | Hofmans, R., Rotfišere, D. R., Trosens, A. Mediācija: mediācijas pamati teorijā un praksē. R.: Tiesu namu aģentūra, 2007 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.mediacija.lv/ |