.
Psiholoģijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_079 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liāna Deklava | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par psiholoģijas pamatjautājumiem, veidot prasmi uztvert un izprast cilvēka izturēšanās psiholoģiskos aspektus sociālā darba kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana. Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Psiholoģijas pamatjautājumi. Psihiskie procesi un stāvokļi. Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda. Jūtas, griba, motivācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Personība, individuālās īpatnības, attīstība. Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Personības socializācijas procesu izvērtējums un analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana. Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Psiholoģijas pamatjautājumi. Psihiskie procesi un stāvokļi. Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda. Jūtas, griba, motivācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Personība, individuālās īpatnības, attīstība. Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentam patstāvīgi jāizskata lekcijā dotā prezentācija, atbilstoši lekcijas tematiem jālasa obligātās literatūras avotus. Lai padziļinātu izpratni, ir ieteicams izmantot papildus avotus. Patstāvīgi jāveic doto mācību materiālu analīze, jāveido prezentācija par uzdoto tematu un tā jāprezentē auditorijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kurss uzskatāms par apgūtu, ja students ir apguvis lekciju un nodarbību teorētisko materiālu (Tests – 50%), ir izpildījis mācību uzdevumus nodarbību laikā – 20% (veiktie uzdevumi ir ieskaitīti), ir ieguvis pozitīvus starpvērtējumus (pētījuma atlase, analīze un prezentācija – 20%). Kā papildvērtējums var tikt izmantots regulārs lekciju un nodarbību apmeklējums un aktīva produktīva līdzdalība (10%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs definēt psihes pamatjēdzienus, skaidrot to izpausmes; raksturot psiholoģijas teorētiskos virzienus un profesionālās darbības jomas, raksturot cilvēka psihiskos procesus, cilvēka sociālās lomas un socializācijas procesu cilvēka dzīves laikā. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs salīdzināt dažādas psiholoģiskās teorētiskās pieejas, analizēs cilvēka psihiskos procesus, emocijas, personības īpatnības un individuālos socializācijas procesus dzīves laikā. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs uztvert un izprast psihiskos fenomenus indivīda līmenī, cilvēka psihisko procesu likumsakarības; spēs, balstoties uz teorētiskajiem modeļiem, izvērtēt aktuālās sociālās lomas, socializācijas procesus un to ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Borns L. Psiholoģija. 1., 2., 3. daļa. Rīga, 2001. | ||||||||
2 | Martinsone K. Psiholoģija. Pamatjautājumi – teorijas, pētījumi. (3 sējumi) Rīga: Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
3 | Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. Rīga, 2000. – 212 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Jungs K. Psiholoģiskie tipi. Rīga: Zvaigzne ABC, 1996. | ||||||||
2 | Karpova Ā. Personība: teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC, 1998. | ||||||||
3 | Korels V. Kā izprast cilvēkus un pareizi izturēties pret tiem. Rīga: Madris, 2010. | ||||||||
4 | Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. -175 lpp. | ||||||||
5 | Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. – 123 lpp. | ||||||||
6 | Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. – 568 lpp. | ||||||||
7 | Psiholoģijas vārdnīca. Breslava G. red. Rīga: Mācību grāmata, 1999. – 157 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta resursi izmantojami gadījumos, ja ir zināmi to autori, kas atbilst definētiem zinātniskās pieejas kritērijiem. | ||||||||
2 | Var tikt izmantoti jebkādi atzītu zinātnieku teorētiskie materiāli par psiholoģijas teorijām jebkādā studējošajam saprotamā valodā, izmantojot jebkādus informatīvos avotus (tos precīzi uzrādot). |