Pārlekt uz galveno saturu

Pētniecības metodoloģija un loģika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:18
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_133LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēstureMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Helmuts Caune
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Elemetāras zināšanas loģikā un filozofijā.
Mērķis:
Sniegt studentiem zināšanas par pētniecības metodoloģijas epistemoloģiskajām un loģiskajām paradigmām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē. Metodoloģijas jēdziens. Subjekta aktivitātes faktors pētniecībā.Lekcijas1.00auditorija
2Pētījums kā izziņas process. Pasaules izziņas (pētniecības) procesa līmeņi (jutekliskais vērojums, domāšana priekšstatos, loģiskā domāšana).Lekcijas1.00auditorija
3Patiesības fenomens. Zinātniskās patiesības jēdziens. Zinātniskā indukcija un dedukcija.Lekcijas1.00auditorija
4Loģiskās domāšanas pamatelementi un to nozīme pētniecībā (jēdziens, spriedums, slēdziens). Mācība par jēdzieniem (vārda, termina un jēdziena attiecības; jēdzienu vispārējs raksturojums; jēdzienu veidi; loģiskās operācijas ar jēdzieniem).Lekcijas1.00auditorija
5Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā.Nodarbības2.00auditorija
6Mācība par spriedumiem (teikuma, izteikuma un sprieduma attiecības; sprieduma vispārējs raksturojums; vienkāršie spriedumi; loģiskais kvadrāts; saliktie spriedumi).Lekcijas1.00auditorija
7Vienkāršie un saliktie spriedumi pētniecībā.Nodarbības1.00auditorija
8Mācība par slēdzieniem. Slēdziens kā procesuālas domāšanas forma. Vienkāršais kategoriskais siloģisms.Lekcijas1.00auditorija
9Loģiskie slēdzieni pētniecības procesā.Nodarbības1.00auditorija
10Pētnieciskā darba uzbūves loģika.Nodarbības1.00auditorija
11Pētnieciskā darba teorētiskās daļas uzbūve.Nodarbības1.00auditorija
12Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības.Nodarbības2.00auditorija
13Pētnieciskā darba prezentācija.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē. Metodoloģijas jēdziens. Subjekta aktivitātes faktors pētniecībā.Lekcijas1.00auditorija
2Pētījums kā izziņas process. Pasaules izziņas (pētniecības) procesa līmeņi (jutekliskais vērojums, domāšana priekšstatos, loģiskā domāšana).Lekcijas1.00auditorija
4Loģiskās domāšanas pamatelementi un to nozīme pētniecībā (jēdziens, spriedums, slēdziens). Mācība par jēdzieniem (vārda, termina un jēdziena attiecības; jēdzienu vispārējs raksturojums; jēdzienu veidi; loģiskās operācijas ar jēdzieniem).Lekcijas1.00auditorija
5Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā.Nodarbības1.00auditorija
7Vienkāršie un saliktie spriedumi pētniecībā.Nodarbības1.00auditorija
8Mācība par slēdzieniem. Slēdziens kā procesuālas domāšanas forma. Vienkāršais kategoriskais siloģisms.Lekcijas1.00auditorija
9Loģiskie slēdzieni pētniecības procesā.Nodarbības1.00auditorija
10Pētnieciskā darba uzbūves loģika.Nodarbības1.00auditorija
12Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības.Nodarbības1.00auditorija
13Pētnieciskā darba prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti veic dažadus metodoloģiskus un loģiskus uzdevumus, kurus prezentē kontroldarbu formā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Nodarbību apmeklētība. 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students izprot un definē galveno pētniecības metodoloģisko paradigmu darbības principus, kā arī spēj izskaidrot loģisko jēdzienu, spriedumu un slēdzienu darbības specifiku.
Prasmes:Apgūtos metodoloģiskos un loģiskos aspektus students prot lietot, veicot un prezentējot reālus praktiskus pētījumus.
Kompetences:Diferencējot, analizējot un interpretējot iegūtos pētnieciskos datus, students spēj izvēlēties katrai konkrētai situācijai pašus atbilstošākos un loģiski efektīvākos metodoloģiskos aspektus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1A.Vilks, L.Vilka. Socioloģisko pētījumu kontekstuālās problēmas. – Rīga: Drukātava, 2010.
2J. L. Krysik, J. Finn. Research for effective social work practice. Routledge: New York and London, 2018.
3A. Rubin, E. Babbie. Research methods for social work. PacificGrove, CA: Brooks/Cole-Thomson Learning, 2017.
Papildu literatūra
1N. Blaikie. Designing social research: the logic of anticipation. Cambridge: Polity Press, 2010.
2A. Vilks. Ievads loģikā. – Rīga: Raka, 2003.
3B. A. Ядов. Стратегия социологического исследования: описание, объяснение, понимание социальной реальности. 2009
Citi informācijas avoti
1Interneta materiāli.