.
Pētniecības metodoloģija un loģika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_133 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Helmuts Caune | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Elemetāras zināšanas loģikā un filozofijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par pētniecības metodoloģijas epistemoloģiskajām un loģiskajām paradigmām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē. Metodoloģijas jēdziens. Subjekta aktivitātes faktors pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījums kā izziņas process. Pasaules izziņas (pētniecības) procesa līmeņi (jutekliskais vērojums, domāšana priekšstatos, loģiskā domāšana). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Patiesības fenomens. Zinātniskās patiesības jēdziens. Zinātniskā indukcija un dedukcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Loģiskās domāšanas pamatelementi un to nozīme pētniecībā (jēdziens, spriedums, slēdziens). Mācība par jēdzieniem (vārda, termina un jēdziena attiecības; jēdzienu vispārējs raksturojums; jēdzienu veidi; loģiskās operācijas ar jēdzieniem). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Mācība par spriedumiem (teikuma, izteikuma un sprieduma attiecības; sprieduma vispārējs raksturojums; vienkāršie spriedumi; loģiskais kvadrāts; saliktie spriedumi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vienkāršie un saliktie spriedumi pētniecībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mācība par slēdzieniem. Slēdziens kā procesuālas domāšanas forma. Vienkāršais kategoriskais siloģisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Loģiskie slēdzieni pētniecības procesā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētnieciskā darba uzbūves loģika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pētnieciskā darba teorētiskās daļas uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Pētnieciskā darba prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pētniecības vieta un loma pasaules zinātniskajā apguvē. Metodoloģijas jēdziens. Subjekta aktivitātes faktors pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījums kā izziņas process. Pasaules izziņas (pētniecības) procesa līmeņi (jutekliskais vērojums, domāšana priekšstatos, loģiskā domāšana). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Loģiskās domāšanas pamatelementi un to nozīme pētniecībā (jēdziens, spriedums, slēdziens). Mācība par jēdzieniem (vārda, termina un jēdziena attiecības; jēdzienu vispārējs raksturojums; jēdzienu veidi; loģiskās operācijas ar jēdzieniem). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Loģiskās operācijas ar jēdzieniem pētniecībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vienkāršie un saliktie spriedumi pētniecībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mācība par slēdzieniem. Slēdziens kā procesuālas domāšanas forma. Vienkāršais kategoriskais siloģisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Loģiskie slēdzieni pētniecības procesā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētnieciskā darba uzbūves loģika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētnieciskā darba lietišķās daļas komponenti un to savstarpējās sakarības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pētnieciskā darba prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti veic dažadus metodoloģiskus un loģiskus uzdevumus, kurus prezentē kontroldarbu formā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Nodarbību apmeklētība. 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students izprot un definē galveno pētniecības metodoloģisko paradigmu darbības principus, kā arī spēj izskaidrot loģisko jēdzienu, spriedumu un slēdzienu darbības specifiku. | ||||||||
Prasmes: | Apgūtos metodoloģiskos un loģiskos aspektus students prot lietot, veicot un prezentējot reālus praktiskus pētījumus. | ||||||||
Kompetences: | Diferencējot, analizējot un interpretējot iegūtos pētnieciskos datus, students spēj izvēlēties katrai konkrētai situācijai pašus atbilstošākos un loģiski efektīvākos metodoloģiskos aspektus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A.Vilks, L.Vilka. Socioloģisko pētījumu kontekstuālās problēmas. – Rīga: Drukātava, 2010. | ||||||||
2 | J. L. Krysik, J. Finn. Research for effective social work practice. Routledge: New York and London, 2018. | ||||||||
3 | A. Rubin, E. Babbie. Research methods for social work. PacificGrove, CA: Brooks/Cole-Thomson Learning, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | N. Blaikie. Designing social research: the logic of anticipation. Cambridge: Polity Press, 2010. | ||||||||
2 | A. Vilks. Ievads loģikā. – Rīga: Raka, 2003. | ||||||||
3 | B. A. Ядов. Стратегия социологического исследования: описание, объяснение, понимание социальной реальности. 2009 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta materiāli. |