.
Pediatrijas pamati un klīniskais sociālais darbs ar bērniem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_157 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aina Briede | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | 1) cilvēka anatomijā un fizioloģijā 2) psiholoģijā | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem paplašinātas zināšanas par darbu ar un bērniem īpaši sociālo darbu. Izveidot izpratni un spēju studentiem risināt klīniskos gadījumus, spēju komunicēt ar klientiem un sevišķi krīzes situācijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
6 | Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
7 | Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
8 | Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. Sociālā darba uzdevumi. Situācijas analīzes četri aspekti. Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veikt padziļinātu tēmas izpēti par dažādām metodēm strādājot ar bērniem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Priekšnosacījums sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana. Iesaistīties tēmu diskusijā lekcijas laikā un paust savu viedokli. Demonstrēt klīnisko gadījumu strādājot ar slimo bērnu un vecākiem (ja ir klāt) iegūstot prasmi kontaktēt ar bērnu un viņa ģimenes locekļiem, iegūtos rezultātus fiksēt un analizēt tos. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1) spējas aprakstīt anamnēzes ievākšanu un objektīvu bērna izmeklēšanu 2) salīdzināt krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. 3) Izskaidrot darbu ar bērniem un to ģimenēm | ||||||||
Prasmes: | 1) risināt klīnisku gadījumu; 2) demonstrēt komunikācijas spējas ar ģimenēm 3) pielietot krīzes intervenci nepieciešamības gadījumā | ||||||||
Kompetences: | 1) analizēt gadījumus par biežākām slimībām bērniem, slima bērna aprūpi un ārstēšanu; 2) izprast darbu ar bērniem klīnikas dažādās nodaļās; 3) analizēt sociālā darbinieka darbības uzdevumiem darbā ar slimiem bērniem un to ģimenēm | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Surjit Singh Dhooper. Social Work and Transplantation of Human Organs. (Westport, CT: Praeger Publishers, 1994) 52, Questia, 6 June 2007 | ||||||||
2 | Kathleen Ell, and Helen Northen. Families and Health Care: Psychosocial Practice. (New York: Aldine De Gruyter, 1990) 129-130, Questia, 1 Nov. 2006. | ||||||||
3 | „Nevis dzīvei vairāk dienu, bet dienām vairāk dzīves” Bērnu paliatīvās aprūpes biedrība. Rīga 2007., ISBN 978-9984-39-413-8 | ||||||||
4 | Goldman A., Hain R., Liben S. Oxford Textbook of Palliative Care for Children. Publsher: OUP Oxford, 2021 / Impact of life-limiting illness on the family p.173-175. | ||||||||
5 | Toba Schwaber Kerson, Boundary Spanning: An Ecological Reinterpretation of Social Work Practice in Health and Mental Health Systems (New York: Columbia University Press, 2002) 213, Questia, 9 June 2007 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja: LPA, 1998. | ||||||||
2 | David A. Alexsander. Psychosocial research in palliative catre, Cummings I. The interdisciplinary team. In Oxford Textbook of Palliative Medicine Mc Donald: Oxford University Press, 1998. |