Pārlekt uz galveno saturu

Socioloģijas teorijas sociālajā darbā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:49
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_181LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēstureMērķauditorija:Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Trapenciere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociāli humanitārās zināšanas vidusskolas programmas apjomā.
Mērķis:
Sniegt studentiem zināšanas par socioloģijas attīstības pamatposmiem un socioloģijas teoriju ievērojamākajiem pārstāvjiem, ievadīt tos socioloģiskajā domāšanā, veidot priekšstatu par socioloģijas zināšanu vietu un lomu sociālā darba jomā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels.Lekcijas2.00auditorija
2Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.)Nodarbības1.00auditorija
3Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Nodarbību apmeklētība. 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. 4. Pārbaudes darbi. 5. Eksāmens.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās, pārbaudes darbi (30%) 2. Teorētiskās literatūras studēšana un rezultātu prezentēšana – 2 pastāvīgie darbi (30%) 3. Eksāmens (40%)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti ir apguvuši galvenās socioloģijas teorijas.
Prasmes:Studenti prot lietot galvenās socioloģijas teorijas lietišķajos pētījumos sociālajā darbā.
Kompetences:Studenti ir kompetenti dažādu socioloģisku pieeju kritiskā analīzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1V. Volkovs. Socioloģijas teorijas. XIX gadsimts - XX gadsimta sākums. Daugavpils, 2007.
2G. Zimmels. Nauda modernajā kultūrā, Lielpilsētas un garīgā dzīve. LU Zinātniskie raksti, 629.sēj., 13.-38.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmel…
3Interregnum. Saruna ar sociologu Zigmuntu Baumanu
4J. Habermass. Postnacionālā konstelācija un demokrātijas nākotne. Zinātne, 2012, 111 lpp.
Papildu literatūra
1A.Vilks. Socioloģisko pētījumu kontekstuālās problēmas. – R., 2010.
2E. Gidenss. Sabiedrības veidošanās / tulk. Antra Puriņa; Aivara Tabuna priekšv. - Rīga: AGB, 1999. - 399, [1] lpp. - Palīgrād.: 365.-399.lpp. Pieejams no: http://www.izdevnieciba.com/fragmenti/9984-9169-9-5.pdf
3A. Stepčenko. Nauda un dzīvesstils// LU Zinātniskie raksti No. 629, 54.-71.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmel…
4Ž. Bodrijārs (2000.) Simulakri un simulācija//Omnia mea, 157 lpp.
5S. Dobelniece. Nabadzības kultūras veidošanās Latvijā// LU Zinātniskie raksti Nr. 629. 195.-202.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmel…
6P. Burdje. Praktiskā jēga, Omnea mea. 2004, 397 lpp.
7M.Fuko. Patiesība. Vara. Patība//Spektrs, 1995, 140 lpp.
8J. Broks. Patiesība Tīklā. Scientific Journal of Riga Technical University The Humanities and Social Science. History of Science and Higher Education, 2012., Vol. 20., 9.-17.lpp.
9Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā. (Zin. red. Dr. soc. B.Zepa un Dr. soc. A.Zobena). – R., 1996.
10Socioloģijas skaidrojošā vārdnīca. (Zin. red. Dr. soc. B.Zepa un Dr. soc. A.Zobena). – R., 1997.
Citi informācijas avoti
1(Par Gidensa paradoksu) Peipiņa, Latvija klimata pārmaiņu kontekstā, 2012.
2(Par P. Burdje kapitālu veidiem) V. Menšikovs, Kopkapitāls, tā struktūra un saikne ar darba migrāciju (uz Latgales piemēra). Pieejams no: http://du.lv/wp-content/uploads/2013/10/2Menshikov.pdf
3K. Račevskis, Mišels Fuko, apziņa un valodas esamība. Zinātne, 2003, 161 lpp.
4Žans Bodrijārs. Pieejams no: https://satori.lv/profile/zans-bodrijars
5Tīklu ēnā. Pieejams no: https://satori.lv/article/tiklu-ena