.
Socioloģijas teorijas sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_181 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Trapenciere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociāli humanitārās zināšanas vidusskolas programmas apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par socioloģijas attīstības pamatposmiem un socioloģijas teoriju ievērojamākajiem pārstāvjiem, ievadīt tos socioloģiskajā domāšanā, veidot priekšstatu par socioloģijas zināšanu vietu un lomu sociālā darba jomā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.) | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģija un sociālais darbs. Socioloģija un sabiedrības attīstība. Klasiskās sociālās teorijas. Socioloģijas pamatlicēji. Galvenās teorētiskās pieejas: strukturālais funkcionālisms, konflikta teorija, simboliskais interakcionsims. M.Vēbers, G.Zimmels. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Simboliskais interakcionisms (Č.Kūlijs, Dž.H.Mīds, I.Gofmans, H.Blumers, u.c.). Sociālais konstrukcionisms (T.Lukmans, H.Bekers u.c.) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Struktūra un darbība. A.Gidenss: galvenās problēmas sociālajā teorijā (darbība, struktūra un pretrunas); globalizācijas radītās izmaiņas sabiedrībā (Gidensa paradokss). U.Beks – riska teorija. Z.Baumans: individualizācija, plūstošā sabiedrība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | P.Burdjē (par izglītību, mākslu, kapitālu). Konflikta teorijas pieejas: M.Fuko, R.Darendrofs, J.Habermass u.c. Sociālo tīklu teorētiskā pieeja (M.Kastells u.c.). 21.gs. teorētiskās pieejas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Nodarbību apmeklētība. 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāto darbu prezentācija. 4. Pārbaudes darbi. 5. Eksāmens. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās, pārbaudes darbi (30%) 2. Teorētiskās literatūras studēšana un rezultātu prezentēšana – 2 pastāvīgie darbi (30%) 3. Eksāmens (40%) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti ir apguvuši galvenās socioloģijas teorijas. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot lietot galvenās socioloģijas teorijas lietišķajos pētījumos sociālajā darbā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti ir kompetenti dažādu socioloģisku pieeju kritiskā analīzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V. Volkovs. Socioloģijas teorijas. XIX gadsimts - XX gadsimta sākums. Daugavpils, 2007. | ||||||||
2 | G. Zimmels. Nauda modernajā kultūrā, Lielpilsētas un garīgā dzīve. LU Zinātniskie raksti, 629.sēj., 13.-38.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmel… | ||||||||
3 | Interregnum. Saruna ar sociologu Zigmuntu Baumanu | ||||||||
4 | J. Habermass. Postnacionālā konstelācija un demokrātijas nākotne. Zinātne, 2012, 111 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A.Vilks. Socioloģisko pētījumu kontekstuālās problēmas. – R., 2010. | ||||||||
2 | E. Gidenss. Sabiedrības veidošanās / tulk. Antra Puriņa; Aivara Tabuna priekšv. - Rīga: AGB, 1999. - 399, [1] lpp. - Palīgrād.: 365.-399.lpp. Pieejams no: http://www.izdevnieciba.com/fragmenti/9984-9169-9-5.pdf | ||||||||
3 | A. Stepčenko. Nauda un dzīvesstils// LU Zinātniskie raksti No. 629, 54.-71.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmel… | ||||||||
4 | Ž. Bodrijārs (2000.) Simulakri un simulācija//Omnia mea, 157 lpp. | ||||||||
5 | S. Dobelniece. Nabadzības kultūras veidošanās Latvijā// LU Zinātniskie raksti Nr. 629. 195.-202.lpp. Pieejams no: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=zimmel… | ||||||||
6 | P. Burdje. Praktiskā jēga, Omnea mea. 2004, 397 lpp. | ||||||||
7 | M.Fuko. Patiesība. Vara. Patība//Spektrs, 1995, 140 lpp. | ||||||||
8 | J. Broks. Patiesība Tīklā. Scientific Journal of Riga Technical University The Humanities and Social Science. History of Science and Higher Education, 2012., Vol. 20., 9.-17.lpp. | ||||||||
9 | Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā. (Zin. red. Dr. soc. B.Zepa un Dr. soc. A.Zobena). – R., 1996. | ||||||||
10 | Socioloģijas skaidrojošā vārdnīca. (Zin. red. Dr. soc. B.Zepa un Dr. soc. A.Zobena). – R., 1997. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | (Par Gidensa paradoksu) Peipiņa, Latvija klimata pārmaiņu kontekstā, 2012. | ||||||||
2 | (Par P. Burdje kapitālu veidiem) V. Menšikovs, Kopkapitāls, tā struktūra un saikne ar darba migrāciju (uz Latgales piemēra). Pieejams no: http://du.lv/wp-content/uploads/2013/10/2Menshikov.pdf | ||||||||
3 | K. Račevskis, Mišels Fuko, apziņa un valodas esamība. Zinātne, 2003, 161 lpp. | ||||||||
4 | Žans Bodrijārs. Pieejams no: https://satori.lv/profile/zans-bodrijars | ||||||||
5 | Tīklu ēnā. Pieejams no: https://satori.lv/article/tiklu-ena |