Pārlekt uz galveno saturu

Sociālā darba teorijas un metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:53
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_207LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lolita Vilka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas64
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociālā darba filozofija un vēsture; Socio-kultūras kompetences sociālajā darbā; Socioloģijas teorijas; Sociāla darba pamati; Vispārējā psiholoģija.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izpratni par sociālā darba teoriju un metodēm, attīstīt analītiskās domāšanas un sociālo problēmu risināšanas prasmes, pielietojot teoriju un metodes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.Lekcijas1.00auditorija
2Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Pētniecība sociālajā darbā. Paradigmas un epistemoloģiskās skolas pētniecībā un praksē. Pierādījumos balstīta sociālā darba prakse.Lekcijas1.00auditorija
4Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.Lekcijas1.00auditorija
5Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.Nodarbības3.00cits
6Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.Nodarbības1.00auditorija
7Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.Lekcijas2.00auditorija
9Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.Nodarbības2.00auditorija
10 Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.Lekcijas1.00auditorija
11 Ģimene kā sistēmiska vienība. Ģimenes attiecību sistēmiska analīze.Lekcijas1.00auditorija
12Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.Nodarbības2.00auditorija
13Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.Lekcijas2.00auditorija
14Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).Nodarbības2.00auditorija
15Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.Lekcijas2.00auditorija
16Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.Nodarbības1.00auditorija
17Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.Lekcijas1.00auditorija
18Motivēšana. Motivējošā intervija.Lekcijas1.00auditorija
19Motivējošā intervija.Nodarbības2.00auditorija
20Makroprakse un sociālās attīstības darbs.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.Lekcijas1.00auditorija
2Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.Lekcijas1.00auditorija
5Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs.Nodarbības2.00auditorija
6Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.Nodarbības1.00auditorija
7Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.Lekcijas1.00auditorija
9Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.Nodarbības1.00auditorija
10 Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.Lekcijas1.00auditorija
12Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.Nodarbības1.00auditorija
13Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.Lekcijas1.00auditorija
14Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).Nodarbības1.00auditorija
15Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.Lekcijas1.00auditorija
16Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.Nodarbības1.00auditorija
17Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.Lekcijas1.00auditorija
18Motivēšana. Motivējošā intervija.Lekcijas1.00auditorija
19Motivējošā intervija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Teorētiskās literatūras studēšana, praktiskās nodarbības: sociālo gadījumu analīze un risināšana, teorijā balstītu novērtēšanas un diagnosticēšanas paņēmienu darbā ar 'simulētu klientu' treniņš. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa apguves laikā tiek vērtēta studentu zināšanu un prasmju demonstrēšana praktiskajās nodarbībās, patstāvīgo darbu prezentācijās. Kurss tiek noslēgts ar mutisku eksāmenu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: definēt, izskaidrot un novērtēt sociālu problēmu, atrast un aprakstīt intervences punktus, vispārējās prakses procesa elementus, izpratīs teoriju pielietošanu sociālā darba praksē.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: analizēt sociālas sistēmas, novērtēt un interpretēt sociālas situācijas, strukturēt un plānot sociālās iejaukšanās mērķus un stratēģiju.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs pielietot atbilstošas teorijas, metodes un paņēmienus palīdzības sniegšanā un risinot klientu sociālās problēmas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. (2021)
2Payne, Malcolm. Modern social work theory. 4th edition. (2014)
3Teater, Barbra. An introduction to applying social work theories and methods. Open University Press., 2nd edition. (2014)
4Dimitris Michailakis and Werner Schirmer. Social work and social problems: A contribution from systems theory and constructionism. (2014)
5Daniel Markovič. (2024) Digital social work or e-social work? Towards social work in a digital environment
6Brelyantika Indra Jesa. (2023) Digital Social Work with Children and Youth : A New Challenge in Professional Practice
Papildu literatūra
1Žurnāls. Labklājības Ministrija. Sociālais darbs Latvijā. 1/2016. 2021
2Peins, M. Mūsdienu sociālā darba teorija. SPDA “Attīstība” tulk. Izdevumā.
3Silvija Fargioni: teorija un prakse: lietas būtība ir vārdos. Valoda, zināšanas un profesionālās aprindas sociālajā darbā. Zinātnisku rakstu krājums. Dzīves jautājumi XII., 2007
4Glicken, Morley D. Using strengths perspective in social work practice. 2004
5Rodžerss, M. Vispārējā sociālā darba prakse. Dzīves jautājumi, V. Grāmata
6Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SPDA “Attīstība” izdevums, 2000
7Zinātniski metodiskie rakstu krājumi Dzīves jautājumi. I.-XIII. Grām. SPDA “Attīstība”
8Rokasgrāmata; metodes un pieejas sociālajā darbā
9Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. Gadam. Latvijas Republikas Saeima
10Labklājības ministrija. Pētījums "Ex-ante izvērtējums pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitātes novērtēšanai". 2017
11Richmond, M. Social Diagnosis. New York. Russell Sage Foundation. 1917
12Loseke, Donileen R. Thinking about social problems:an introduction to constructionist perspectives. Aldine Transaction, c2003
Citi informācijas avoti
1Interantional Federation of Social Workers
2International Associaation of Schools of Social Work
3International Council of Social Welfare
4Video
5Sociālā darba process.
61_Engagement.flv
72_Assessment.flv
83_Planning.flv
94_Implementation.flv
105_Evaluation.flv
116_Termination.flv