.
Sociālā darba teorijas un metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_207 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Vilka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā darba filozofija un vēsture; Socio-kultūras kompetences sociālajā darbā; Socioloģijas teorijas; Sociāla darba pamati; Vispārējā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izpratni par sociālā darba teoriju un metodēm, attīstīt analītiskās domāšanas un sociālo problēmu risināšanas prasmes, pielietojot teoriju un metodes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Pētniecība sociālajā darbā. Paradigmas un epistemoloģiskās skolas pētniecībā un praksē. Pierādījumos balstīta sociālā darba prakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
6 | Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ģimene kā sistēmiska vienība. Ģimenes attiecību sistēmiska analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Motivēšana. Motivējošā intervija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Motivējošā intervija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
20 | Makroprakse un sociālās attīstības darbs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu laikmets un sabiedrība: pārmaiņas sociālo attiecību struktūrā kopsakarībās ar tehnoloģiskās modernizācijas procesu izraisītajām sociālajām pārmaiņām. Jaunas sociālās problēmas. Jauns 'sociālais pieprasījums' sociālā darbinieka profesijai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cilvēks vidē. Tehnoloģiju mediēta vide. Sociālās uzvedības novērojums vidē. Lauka darbs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Intervences (iejaukšanās) procesa sistēmiskums: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Motivēšana. Motivējošā intervija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Motivējošā intervija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Teorētiskās literatūras studēšana, praktiskās nodarbības: sociālo gadījumu analīze un risināšana, teorijā balstītu novērtēšanas un diagnosticēšanas paņēmienu darbā ar 'simulētu klientu' treniņš. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa apguves laikā tiek vērtēta studentu zināšanu un prasmju demonstrēšana praktiskajās nodarbībās, patstāvīgo darbu prezentācijās. Kurss tiek noslēgts ar mutisku eksāmenu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: definēt, izskaidrot un novērtēt sociālu problēmu, atrast un aprakstīt intervences punktus, vispārējās prakses procesa elementus, izpratīs teoriju pielietošanu sociālā darba praksē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: analizēt sociālas sistēmas, novērtēt un interpretēt sociālas situācijas, strukturēt un plānot sociālās iejaukšanās mērķus un stratēģiju. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs pielietot atbilstošas teorijas, metodes un paņēmienus palīdzības sniegšanā un risinot klientu sociālās problēmas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. (2021) | ||||||||
2 | Payne, Malcolm. Modern social work theory. 4th edition. (2014) | ||||||||
3 | Teater, Barbra. An introduction to applying social work theories and methods. Open University Press., 2nd edition. (2014) | ||||||||
4 | Dimitris Michailakis and Werner Schirmer. Social work and social problems: A contribution from systems theory and constructionism. (2014) | ||||||||
5 | Daniel Markovič. (2024) Digital social work or e-social work? Towards social work in a digital environment | ||||||||
6 | Brelyantika Indra Jesa. (2023) Digital Social Work with Children and Youth : A New Challenge in Professional Practice | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Žurnāls. Labklājības Ministrija. Sociālais darbs Latvijā. 1/2016. 2021 | ||||||||
2 | Peins, M. Mūsdienu sociālā darba teorija. SPDA “Attīstība” tulk. Izdevumā. | ||||||||
3 | Silvija Fargioni: teorija un prakse: lietas būtība ir vārdos. Valoda, zināšanas un profesionālās aprindas sociālajā darbā. Zinātnisku rakstu krājums. Dzīves jautājumi XII., 2007 | ||||||||
4 | Glicken, Morley D. Using strengths perspective in social work practice. 2004 | ||||||||
5 | Rodžerss, M. Vispārējā sociālā darba prakse. Dzīves jautājumi, V. Grāmata | ||||||||
6 | Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SPDA “Attīstība” izdevums, 2000 | ||||||||
7 | Zinātniski metodiskie rakstu krājumi Dzīves jautājumi. I.-XIII. Grām. SPDA “Attīstība” | ||||||||
8 | Rokasgrāmata; metodes un pieejas sociālajā darbā | ||||||||
9 | Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. Gadam. Latvijas Republikas Saeima | ||||||||
10 | Labklājības ministrija. Pētījums "Ex-ante izvērtējums pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitātes novērtēšanai". 2017 | ||||||||
11 | Richmond, M. Social Diagnosis. New York. Russell Sage Foundation. 1917 | ||||||||
12 | Loseke, Donileen R. Thinking about social problems:an introduction to constructionist perspectives. Aldine Transaction, c2003 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interantional Federation of Social Workers | ||||||||
2 | International Associaation of Schools of Social Work | ||||||||
3 | International Council of Social Welfare | ||||||||
4 | Video | ||||||||
5 | Sociālā darba process. | ||||||||
6 | 1_Engagement.flv | ||||||||
7 | 2_Assessment.flv | ||||||||
8 | 3_Planning.flv | ||||||||
9 | 4_Implementation.flv | ||||||||
10 | 5_Evaluation.flv | ||||||||
11 | 6_Termination.flv |