Pārlekt uz galveno saturu

Komunikācija un terapeitisku attiecību vadīšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:16
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_230LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Liāna Deklava
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihosociālās vajadzības, sociālā psiholoģija, saskarsme veselības aprūpē, transkulturālā aprūpe, veselības aprūpes filozofija, psihosomatiskā medicīna, stresa menedžments.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par terapeitisku attiecību veidošanas pamatprincipiem, veicināt pamatprasmju attīstību lietot terapeitisko komunikāciju, realizējot uz indivīdu centrētu aprūpi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Komunikācijas pamatprincipi veselības aprūpes vidē.Lekcijas2.00auditorija
2Komunikācijas komponenti klīniskajā vidē.Lekcijas1.00auditorija
3Veiksmīgai komunikācijai nepieciešamās prasmes un iemaņas, to attīstība.Lekcijas1.00auditorija
4Biomedicīniskais un biopsihosociālais modelis saskarsmē ar pacientu. Uz pacientu centrēta komunikācija.Lekcijas2.00auditorija
5Māsas – pacienta attiecību terapeitiskie aspekti, konsultēšanas komponenti.Lekcijas2.00auditorija
6Transferences un kontrtransferences jēdzieni. Pacienta vajadzības saskarsmē, to izpratne un atsaucīgums tām, uzticēšanās veidošanās komunikācijā.Lekcijas2.00auditorija
7Pacienta personība komunikācijā, uz pacientu centrēta komunikācija, tās nosacījumi.Lekcijas2.00auditorija
8Biopsihosociālais saskarsmes modelis māsas praksē.Nodarbības2.00auditorija
9Profesionālā distance, konflikti.Nodarbības2.00auditorija
10Terapeitiskās attiecības un terapeitiskā vide. Konsultēšana kā profesionāla darbība (mērķi, metodes un tehnikas)Nodarbības2.00auditorija
11Stress saskarsmē, tā pārvarēšanas veidi.Nodarbības2.00auditorija
12Emocionālais intelekts, emocionālais atbalsts komunikācijā.Nodarbības2.00auditorija
13Veselības aprūpes profesionāļu nepieciešamās (vēlamās) personības iezīmes un profesionāli relevantā uzvedība.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pacientu gadījumu aprakstu analīze, viena gadījuma komunikācijas un terapeitisku attiecību plāna izveidošana, viena pētījuma analīzes sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studenti sagatavo un prezentē komunikācijas modeli vienai klīniskai aprūpes situācijai, patstāvīgi analizē pacienta vajadzības un izstrādā terapeitisku attiecību plānu (1 situācija), sagatavo un prezentē viena pētījuma analīzi saistībā ar komunikāciju veselības aprūpē. Kurss uzskatāms par apgūtu, ja students ir piedalījies lekcijās un apguvis nodarbību mācību materiālu -10%, ir izpildījis mācību uzdevumus nodarbību laikā – 20% (veiktie uzdevumi ir ieskaitīti), ir ieguvis pozitīvus starpvērtējumus (pētījuma atlase, analīze un prezentācija – 30%; Klīniskās situācijas analīze un prezentācija - 40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj parādīt zināšanas par veiksmīgas komunikācijas pamatprincipiem, biopsihosociālā modeļa nosacījumu izmantošanu saskarsmē ar pacientu, terapeitisko attiecību un terapeitiskās vides veidošanas nosacījumiem.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj argumentēti skaidrot pacienta vajadzības komunikācijā, analizēt un novērtēt ar stresu saistītas situācijas pacienta aprūpē un izstrādāt atbilstošu uz pacientu centrētu attiecību modeli.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj apvienot teoriju un metodes, analizējot pacientu kā personību, novērtējot viņa vajadzības komunikācijā un ģenerējot terapeitisku attiecību vadīšanas nosacījumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1K.Mārtinsone un autoru kolektīvs. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, 2016.
2Reņģe V. Psiholoģija. Savstarpējo attiecību psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums)
3Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Jumava, 2001. (akceptējams izdevums)
4K.Mārtinsones un V.Sudrabas redakcijā. Veselības psiholoģija. RSU, 2016.
5G.Deksters. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. Jumava, 2006. (akceptējams izdevums)
6Barry Winbolt. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia, 2011.
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Barry Winbolt. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia, 2011.
Papildu literatūra
1Brummers M., Enekells H. Bērnu un jauniešu psihoterapija. Jumava, 2011.
2Reņģe V. Sociālā psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2002.
3Keismensts P. Psihoterapeits un viņa pacients. Raka, 2003.
4Silverman J., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 2nd edition, CRS Press, London, 2011.
5Ārvalstu studentiem/For international students:
6Silverman J., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 2nd edition, CRS Press, London, 2011.
Citi informācijas avoti
1www.psihosomatika.lv
2http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?dopt=DocSum&cmd=Search&t…
3Ārvalstu studentiem/For international students:
4http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?dopt=DocSum&cmd=Search&t…