.
Komunikācija un terapeitisku attiecību vadīšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_230 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liāna Deklava | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihosociālās vajadzības, sociālā psiholoģija, saskarsme veselības aprūpē, transkulturālā aprūpe, veselības aprūpes filozofija, psihosomatiskā medicīna, stresa menedžments. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par terapeitisku attiecību veidošanas pamatprincipiem, veicināt pamatprasmju attīstību lietot terapeitisko komunikāciju, realizējot uz indivīdu centrētu aprūpi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācijas pamatprincipi veselības aprūpes vidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Komunikācijas komponenti klīniskajā vidē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veiksmīgai komunikācijai nepieciešamās prasmes un iemaņas, to attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Biomedicīniskais un biopsihosociālais modelis saskarsmē ar pacientu. Uz pacientu centrēta komunikācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Māsas – pacienta attiecību terapeitiskie aspekti, konsultēšanas komponenti. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Transferences un kontrtransferences jēdzieni. Pacienta vajadzības saskarsmē, to izpratne un atsaucīgums tām, uzticēšanās veidošanās komunikācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Pacienta personība komunikācijā, uz pacientu centrēta komunikācija, tās nosacījumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Biopsihosociālais saskarsmes modelis māsas praksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Profesionālā distance, konflikti. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Terapeitiskās attiecības un terapeitiskā vide. Konsultēšana kā profesionāla darbība (mērķi, metodes un tehnikas) | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Stress saskarsmē, tā pārvarēšanas veidi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Emocionālais intelekts, emocionālais atbalsts komunikācijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Veselības aprūpes profesionāļu nepieciešamās (vēlamās) personības iezīmes un profesionāli relevantā uzvedība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pacientu gadījumu aprakstu analīze, viena gadījuma komunikācijas un terapeitisku attiecību plāna izveidošana, viena pētījuma analīzes sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenti sagatavo un prezentē komunikācijas modeli vienai klīniskai aprūpes situācijai, patstāvīgi analizē pacienta vajadzības un izstrādā terapeitisku attiecību plānu (1 situācija), sagatavo un prezentē viena pētījuma analīzi saistībā ar komunikāciju veselības aprūpē. Kurss uzskatāms par apgūtu, ja students ir piedalījies lekcijās un apguvis nodarbību mācību materiālu -10%, ir izpildījis mācību uzdevumus nodarbību laikā – 20% (veiktie uzdevumi ir ieskaitīti), ir ieguvis pozitīvus starpvērtējumus (pētījuma atlase, analīze un prezentācija – 30%; Klīniskās situācijas analīze un prezentācija - 40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj parādīt zināšanas par veiksmīgas komunikācijas pamatprincipiem, biopsihosociālā modeļa nosacījumu izmantošanu saskarsmē ar pacientu, terapeitisko attiecību un terapeitiskās vides veidošanas nosacījumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj argumentēti skaidrot pacienta vajadzības komunikācijā, analizēt un novērtēt ar stresu saistītas situācijas pacienta aprūpē un izstrādāt atbilstošu uz pacientu centrētu attiecību modeli. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj apvienot teoriju un metodes, analizējot pacientu kā personību, novērtējot viņa vajadzības komunikācijā un ģenerējot terapeitisku attiecību vadīšanas nosacījumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | K.Mārtinsone un autoru kolektīvs. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, 2016. | ||||||||
2 | Reņģe V. Psiholoģija. Savstarpējo attiecību psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Jumava, 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | K.Mārtinsones un V.Sudrabas redakcijā. Veselības psiholoģija. RSU, 2016. | ||||||||
5 | G.Deksters. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. Jumava, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Barry Winbolt. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia, 2011. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Barry Winbolt. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia, 2011. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brummers M., Enekells H. Bērnu un jauniešu psihoterapija. Jumava, 2011. | ||||||||
2 | Reņģe V. Sociālā psiholoģija. Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
3 | Keismensts P. Psihoterapeits un viņa pacients. Raka, 2003. | ||||||||
4 | Silverman J., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 2nd edition, CRS Press, London, 2011. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | Silverman J., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 2nd edition, CRS Press, London, 2011. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.psihosomatika.lv | ||||||||
2 | http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?dopt=DocSum&cmd=Search&t… | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?dopt=DocSum&cmd=Search&t… |