.
Sociālais darbs ar grupām
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 14:20:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_241 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Rupaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Saskarsmes un sociālajā psiholoģijā, attīstības psiholoģijā, pedagoģijā, krīžu terapijā un sociālajā darbā ar gadījumu. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo darbu ar grupām, iegūt prasmes vadīt grupu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Grupas attīstības stadijas. Grupas struktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Grupas vadīšana. Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājs. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas un prasmes. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
6 | Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Grupas attīstības stadijas. Grupas struktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Grupas vadīšana. Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājs. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas un prasmes. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās un nodarbībās. Prezentāciju gatavošana. Gatavošanās grupas nodarbības vadīšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens: mutisks. Prezentācija grupas nodarbībai/nodarbību ciklam un grupas praktiska vadīšana – 60%. Grupas plāna izstrāde (iesniegt rakstiski) – 30%. Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, grupu darbos – 10%; Pamatota grupas nepieciešamība konkrētai mērķgrupai konkrētā novada/kopienas kontekstā, identificēts grupas veids, definēts grupas kopējais (un katras nodarbības) mērķis, uzdevumi, atklāts darbības saturs, metodes, tehnikas un paredzamie rezultāti mērķgrupai. Prezentācijā modelētā grupas darbības laikā atklātas 2–3 tehnikas praktiskā darbībā, atklātas vadītāja prasmes grupas vadīšanā, ievēroti ētikas un konfidencialitātes aspekti grupas vadīšanas procesā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apgūstot studiju kursu, studenti spēs identificēt grupu veidus, spēs izprast sociālā darba ar grupām specifiku, grupu veidošanas pamatprincipus, spēs izprast grupas norises aspektus un iespējamās grūtības grupas norises laikā. | ||||||||
Prasmes: | Integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskās nodarbībās, izveidot grupu nodarbību plānu; demonstrēt prasmes vadīt grupu, atlasīt un pamatot aktivitātes grupas darbības veicināšanai grupas norises laikā. | ||||||||
Kompetences: | Apgūstot studiju kursu studējošie spēs iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar grupām. Studenti spēs atpazīt dažādu grupas biedru uzvedību grupā, izprast klientu raizes un vajadzības grupā, spēs orientēties grupas fāzēs, sastādīt secīgu grupas sesiju plānu, spēs pamatot grupas izveides nepieciešamību konkrētai mērķgrupai. Paaugstinās spēju paredzēt un elastīgi atbildēt problēmsituāciju gadījumos grupas procesā, paaugstinās savu pašizpratni un pašpieredzi par mijiedarbību ar klientiem grupā. Spēs atlasīt, piemērot metodes un tehnikas sociālajā darbā ar grupām atbilstoši mērķgrupas specifikai un vajadzībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sudraba V., Mārtinsone K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. RSU, Rīga, 175.lpp. | ||||||||
2 | Rokasgrāmata Metodes un pieejas sociālā darba jomā. (2011). Rokasgrāmata. ESF Projekts "Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana Kuldīgas novadā". Sociālais darbs ar grupu. 51.-67.lpp. | ||||||||
3 | Magone I. (2014). Spēka perspektīvas pieeja atbalsta grupu darbā. Labā pieredze. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", 34.lpp. | ||||||||
4 | Atbalsts viena vecāka ģimenei. (2016). Ieteikumi atbalsta vai pašpalīdzības grupu vadītājiem, vadot atbalsta grupas vecākiem, kas bērnu audzina vieni vai dzīvo šķirti ar otru bērna vecāku. Sabiedrības Integrācijas Fonds, Biedrība "Izglītība un atbalsts Latvijas ģimnēm", EEA Grants- Iceland, Lichtenstein, Norway. | ||||||||
5 | Širina A. (2016). Grupu darba metodes izmantošana skolā: metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", - 92 lpp. | ||||||||
6 | Zastrow C.H. (2015). Work with Groups. A Comprehensive Worktext. 9th edition. Centage Learning, 654.p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Apmācību programma „Zinu! Protu! Varu! Iemaņas veiksmīgai saskarsmei”- inovatīvs sociālais pakalpojums ģimenēm ar bērniem, kurās vismaz kāds no vecākiem atrodas ārzemēs. (2014). Metodiskie materiāli skolotājiem un sociālajiem pedagogiem. | ||||||||
2 | Metodiskie ieteikumi atbalsta grupām. (2017). Atbalsta grupu darbs bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām un riska grupu integrācijai. Izglītības iniciatīvu centrs. | ||||||||
3 | 30 Team-Building Games, Activities, and Ideas. (2008). Rockhurst University Continuing Education Center. | ||||||||
4 | Jurčenko A. (2008).Dzīves prasmju pilnveidošana pusaudžiem pedagoģisko grupu darbā. Rēzekne, 83.lpp. | ||||||||
5 | Geka S. (2013). Sociālās spēles. Izdevniecība: RaKa, 64.lpp. | ||||||||
6 | Osthaus Lorraine N. (2014). Izglītojoša apmācību programma bērniem, kuru vecāki ir šķīrušies vai dzīvo škirti. (An educational program for separating and divorced parents with minor children). Booklet. SMILE (Startmaking it Livable for Everyone). | ||||||||
7 | Greif, G., & Knight, C. (Eds.). (2016). Group work with populations at-risk. ProQuest Ebook Central | ||||||||
8 | Gitterman, A., & Salmon, R. (Eds.). (2009). Encyclopedia of social work with groups. Taylor & Francis. | ||||||||
9 | Social Work with Groups. A Journal of Community and Clinical Practice. Homepage. | ||||||||
10 | Best practices in social work with groups. 2015. Mark J. Macgowan, Alice Schmidt Hanbidge. | ||||||||
11 | Omārova S. (2006). Cilvēks dzīvo grupā. Rīga: Kamene. | ||||||||
12 | Berns E. (2000). Spēles, ko spēlē cilvēki. Rīga: SIA Birojs Plus. – 202 lpp. E-grāmata. | ||||||||
13 | Sowers, K. M., Dulmus, C. N., & Glisson, C. A. (2012). Social work practice with groups, communities, and organizations : Evidence-based assessments and interventions. ProQuest Ebook Central | ||||||||
14 | Rokasgrāmata Metodes un pieejas sociālā darba jomā. (2011). Rokasgrāmata.ESF Projekts "Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana Kuldīgas novadā". 61.-62. lpp. Atbalsta grupas. 65-67. lpp. -Atbalsta grupas cilvēkiem ar invaliditāti, Atbalsta grupa vecākiem, kuru bērni ir 8-10 g.v. | ||||||||
15 | Apmācību programma „Zinu! Protu! Varu! Iemaņas veiksmīgai saskarsmei”- inovatīvs sociālais pakalpojums ģimenēm ar bērniem, kurās vismaz kāds no vecākiem atrodas ārzemēs (emocionālās inteliģences prasmes) | ||||||||
16 | Atbalsta grupu darbs bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām un riska grupu integrācijai. (2015). Izglītības iniciatīvu centrs. | ||||||||
17 | 30 darbā ar grupu aktivitāšu apraksti, spēles, idejas (angļu v.) (2008). 30 Team-Building Games, Activities, and Ideas. Rockhurst University Continuing Education Center. | ||||||||
18 | Ģimenes atbalsta grupu programma. (2014). Projekts „Ģimenes atbalsta sistēmas izveide vardarbības problēmas mazināšanai. Krāslavas novadā”, līguma Nr. 2012.EEZ/PP/1/MEC/156/017 . Krāslava. | ||||||||
19 | Lowenstein L. (ed). (2001). Favorite activities for children, adolescents and families. Practicioners share their most effective interventions. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The International Association for Social Work with Groups (IASWG) | ||||||||
2 | Group work in social work. Homepage. | ||||||||
3 | Garleja R. (1991). Grupu sociālā psiholoģija. Rīga. |