Pārlekt uz galveno saturu

Emocionālā pratība sociālajā darbā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 13:59:06
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_261LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Silva Rupaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psiholoģijas pamati, socioloģijas teorijas, sociālā darba teorijas un metodes.
Mērķis:
Veidot izpratni par emocionālās pratības nozīmi sociālajā darbā, veicināt emocionālās pratības prasmes sociālā darbinieka kā vadītāja darbā ar klientiem un komandas darbiniekiem, un attīstīt spēju pārvaldīt praktiskā darba emocionālo ietekmi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbinieks kā emocionālā darba veicējs un emocionāls cilvēks. Emocionālais kapitāls un emocionālās pratības jēdziens un būtība.Lekcijas1.00auditorija
2Emociju izpausmes ķermenī. Domu un emociju, uzvedības saistība klientu un sociālo darbinieku interakcijā. Emocionālā noturība.Lekcijas1.00auditorija
3Emocionālās pratības pamatkomponenti.Lekcijas1.00auditorija
4Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.Lekcijas2.00auditorija
5Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.Lekcijas2.00auditorija
6Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.Nodarbības1.00auditorija
7Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.Nodarbības1.00auditorija
8Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē.Nodarbības2.00auditorija
9Emocionālais kapitāls sociālā darba vadībā, lēmumu pieņemšanā, mērķu un uzdevumu sasniegšanā.Lekcijas1.00auditorija
10Emocionālā potenciāla apzināšanās un pilnveides iespējas: individuālais jeb pašpieredzes ceļš un profesionālās pilnveides ceļš.Nodarbības1.00auditorija
11Emocionālās pratības prasmju nozīme emocionāli sarežģītu un ētiski dilemmisku situāciju sociālā darbā analīzē.Nodarbības1.00auditorija
12Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbinieks kā emocionālā darba veicējs un emocionāls cilvēks. Emocionālais kapitāls un emocionālās pratības jēdziens un būtība.Lekcijas1.00auditorija
2Emociju izpausmes ķermenī. Domu un emociju, uzvedības saistība klientu un sociālo darbinieku interakcijā. Emocionālā noturība.Lekcijas1.00auditorija
3Emocionālās pratības pamatkomponenti.Lekcijas1.00auditorija
4Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.Lekcijas1.00auditorija
5Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.Lekcijas1.00auditorija
6Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās.Nodarbības1.00auditorija
7Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās.Nodarbības1.00auditorija
8Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē.Nodarbības1.00auditorija
9Emocionālais kapitāls sociālā darba vadībā, lēmumu pieņemšanā, mērķu un uzdevumu sasniegšanā.Lekcijas1.00auditorija
10Emocionālā potenciāla apzināšanās un pilnveides iespējas: individuālais jeb pašpieredzes ceļš un profesionālās pilnveides ceļš.Nodarbības1.00auditorija
11Emocionālās pratības prasmju nozīme emocionāli sarežģītu un ētiski dilemmisku situāciju sociālā darbā analīzē.Nodarbības1.00auditorija
12Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pastāvīgas literatūras studijas, dalība aktivitātē, individuālo, pāru un mazo grupu darbā studiju procesa laikā. Kursā ir 3 patstāvīgie darbi, proti, Jūsu izvēlētās tēmas prezentācija (kas saistīta ar emocionālo inteliģenci/emocionālo pratību sociālā darba jomā).; Emociju sistemātiska pašnovērošana (vismaz 2-4 nedēļu garumā) un refleksija; Vienas metodes (emociju rats u.c.) pielietošana darbā ar klientu (pazīstamiem cilvēkiem). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, individuālajos un grupu darbos – 10%; emociju pašnovērošanas refleksija– 20%; vienas metodes pielietošana - 20%, patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlēto emocionālās pratības tematu – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apgūstot studiju kursu, students izpratīs emocionālās pratības un noturības nozīmi stresa situācijās sociālā darba praksē darbā ar klientiem un sociālā darba vadībā.
Prasmes:Apgūstot studiju kursu, studējošie spēs apzināties savu emocionālo potenciālu un pielietot paņēmienus emociju pārvaldīšanā, lai veicinātu savu drošumspēju darbā ar dažādām klientu grupām un veicinātu klientu dzīvesspēka (noturības) spējas; pratīs analizēt un pilnveidot individuālās emocionālās pratības prasmes efektīva komunikācijas procesa veicināšanai ar klientiem, komandas darbiniekiem un sociālā darba vadībā.
Kompetences:Apgūstot studiju kursu, studējošie spēs uztvert citu problēmas, izprast otra cilvēka / klienta emocionālās vajadzības, paredzēt un elastīgi atbildēt problēmsituāciju risināšanā; paaugstināt emocionālās pašapzināšanās spēju un sevis izpratni/pašizpratni par savu uzvedību saskarsmes situācijās.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Prasme pielietot racionāli-emocionālās uzvedības metodes tehniku - ABC .A - Iesācēja līmenis
2Prasme pielietot racionāli-emocionālās uzvedības metodes tehniku - ABC .B1 - Pamatlīmenis
3Prasme pielietot racionāli-emocionālās uzvedības metodes tehniku - ABC .B2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Goulmens D. (2019). Tava emocionālā inteliģence. Jumava
2Goulmens D. (2010). Destruktīvās emocijas. Kā mēs varam tās pārvarēt. Zinātnisks dialogs ar Dalailamu. Rīga: Zvaigzne ABC 519.lpp.
3Matthew S. Boone. (2014). Mindfulness and Acceptance in Social Work : Evidence-Based Interventions and Emerging Applications. The Context Press Mindfulness and Acceptance Practica Series. Oakland, CA: Context Press.
4Gendron Benedicte. (2017). Emotional capital: the set of emotional competencies as professional and vocational skills in emotional works and jobs.
5Rupaine S. Emocionālās inteliģences nozīme sociālā darba izglītībā. DOI:10.25143/soc-darbs_2021_ISBN-9789934563928_105-122 In book: Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021 (pp.105-122).
Papildu literatūra
1McCraty, Rollin. (2016). Science of the Heart, Volume 2 Exploring the Role of the Heart in Human Performance An Overview of Research Conducted by the HeartMath Institute. 10.13140/RG.2.1.3873.5128.
2Steiner, K. (1990). Achieving emotional literacy. London: Bloomsbury.
3Howe D. (2009). The emotionally intelligent social worker. Basingstoke Palgrave.
4Howe D. (2014). The Compleat social worker. Palgrave Macmillan.
5Hurley J., Linsley P. (2011). Intelligence in Health and Social Care. A Guide for improving human relationships. Routledge.
6Howe D. (2013). Empathy: what it is and why it matters. Palgrave Macmillan.
7Karimova, H. (2019). Emotional Intelligence. The Emotion Wheel: What it is and how to use it. Positive Psychology.
8Petrosino, C., Choi, K.-S., Choi, S., Back, S., & Park, S.-M. (2021). The Effects of Emotional Literacy Programs on Inmates’ Empathy, Mindfulness, and Self-Regulation: A Random-Effect Meta-Analysis. The Prison Journal, 101(3), 262–285.
9Eduardo Bericat. (2015). The sociology of emotions: Four decades of progress.
10Biggart L., Ward E., Cook L., Stride C. etc. (2016). Emotional Intelligence and Burnout in Child and Family Social Work: Implications for policy and practice.
11Wagiman M., Shariff A. (2021). Relationships Of Emotional Literacy, Social Competence With Intellectual And Physical Students Achievement.
12Knight, C., & Modi, P. (2014). The use of emotional literacy in work with sexual offenders. Probation Journal, 61(2), 132–147.
13Schumacher, A. (2014). Talking Circles for Adolescent Girls in an Urban High School: A Restorative Practices Program for Building Friendships and Developing Emotional Literacy Skills. SAGE Open.
14Cottingham, Marci. (2016). Theorizing emotional capital. Theory and Society. 45. 10.1007/s11186-016-9278-7.
15Allingham, S. (2020). Emotional literacy in the early years: Helping children balance body and mind. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
16Oplatka, I., & Arar, K. (Eds.). (2019). Emotion management and feelings in teaching and educational leadership : A cultural perspective. ProQuest Ebook Central
17Steiner Claude (2003). Emotional literacy. Intelligence with a hearth.
18Gibson, M. (2019). Pride and Shame in Child and Family Social Work : Emotions and the search for humane practice / Matthew Gibson.