.
Emocionālā pratība sociālajā darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 13:59:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_261 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Rupaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psiholoģijas pamati, socioloģijas teorijas, sociālā darba teorijas un metodes. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par emocionālās pratības nozīmi sociālajā darbā, veicināt emocionālās pratības prasmes sociālā darbinieka kā vadītāja darbā ar klientiem un komandas darbiniekiem, un attīstīt spēju pārvaldīt praktiskā darba emocionālo ietekmi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbinieks kā emocionālā darba veicējs un emocionāls cilvēks. Emocionālais kapitāls un emocionālās pratības jēdziens un būtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Emociju izpausmes ķermenī. Domu un emociju, uzvedības saistība klientu un sociālo darbinieku interakcijā. Emocionālā noturība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Emocionālās pratības pamatkomponenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Emocionālais kapitāls sociālā darba vadībā, lēmumu pieņemšanā, mērķu un uzdevumu sasniegšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Emocionālā potenciāla apzināšanās un pilnveides iespējas: individuālais jeb pašpieredzes ceļš un profesionālās pilnveides ceļš. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Emocionālās pratības prasmju nozīme emocionāli sarežģītu un ētiski dilemmisku situāciju sociālā darbā analīzē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbinieks kā emocionālā darba veicējs un emocionāls cilvēks. Emocionālais kapitāls un emocionālās pratības jēdziens un būtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Emociju izpausmes ķermenī. Domu un emociju, uzvedības saistība klientu un sociālo darbinieku interakcijā. Emocionālā noturība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Emocionālās pratības pamatkomponenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Emocionālās pratības prasmes. Prasme apzināties emocijas. Prasme atpazīt un aprakstīt emocijas sociālā darba situācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Prasme izprast emociju rašanās cēloņus un izpaust emocijas produktīvi. Prasme risināt emocionālas situācijas un izpaust empātiju sociālā darba prakses situācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Emocionālās pratības prasmju pielietošana sociālā darba praksē, komandas darbā, stresa situācijās un profesionālās izdegšanas profilaksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Emocionālais kapitāls sociālā darba vadībā, lēmumu pieņemšanā, mērķu un uzdevumu sasniegšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Emocionālā potenciāla apzināšanās un pilnveides iespējas: individuālais jeb pašpieredzes ceļš un profesionālās pilnveides ceļš. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Emocionālās pratības prasmju nozīme emocionāli sarežģītu un ētiski dilemmisku situāciju sociālā darbā analīzē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Metodes un paņēmieni emocionālās pratības pilnveidošanā un emocionālās noturības izveidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pastāvīgas literatūras studijas, dalība aktivitātē, individuālo, pāru un mazo grupu darbā studiju procesa laikā. Kursā ir 3 patstāvīgie darbi, proti, Jūsu izvēlētās tēmas prezentācija (kas saistīta ar emocionālo inteliģenci/emocionālo pratību sociālā darba jomā).; Emociju sistemātiska pašnovērošana (vismaz 2-4 nedēļu garumā) un refleksija; Vienas metodes (emociju rats u.c.) pielietošana darbā ar klientu (pazīstamiem cilvēkiem). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, individuālajos un grupu darbos – 10%; emociju pašnovērošanas refleksija– 20%; vienas metodes pielietošana - 20%, patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlēto emocionālās pratības tematu – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apgūstot studiju kursu, students izpratīs emocionālās pratības un noturības nozīmi stresa situācijās sociālā darba praksē darbā ar klientiem un sociālā darba vadībā. | ||||||||
Prasmes: | Apgūstot studiju kursu, studējošie spēs apzināties savu emocionālo potenciālu un pielietot paņēmienus emociju pārvaldīšanā, lai veicinātu savu drošumspēju darbā ar dažādām klientu grupām un veicinātu klientu dzīvesspēka (noturības) spējas; pratīs analizēt un pilnveidot individuālās emocionālās pratības prasmes efektīva komunikācijas procesa veicināšanai ar klientiem, komandas darbiniekiem un sociālā darba vadībā. | ||||||||
Kompetences: | Apgūstot studiju kursu, studējošie spēs uztvert citu problēmas, izprast otra cilvēka / klienta emocionālās vajadzības, paredzēt un elastīgi atbildēt problēmsituāciju risināšanā; paaugstināt emocionālās pašapzināšanās spēju un sevis izpratni/pašizpratni par savu uzvedību saskarsmes situācijās. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Prasme pielietot racionāli-emocionālās uzvedības metodes tehniku - ABC . | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Prasme pielietot racionāli-emocionālās uzvedības metodes tehniku - ABC . | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Prasme pielietot racionāli-emocionālās uzvedības metodes tehniku - ABC . | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Goulmens D. (2019). Tava emocionālā inteliģence. Jumava | ||||||||
2 | Goulmens D. (2010). Destruktīvās emocijas. Kā mēs varam tās pārvarēt. Zinātnisks dialogs ar Dalailamu. Rīga: Zvaigzne ABC 519.lpp. | ||||||||
3 | Matthew S. Boone. (2014). Mindfulness and Acceptance in Social Work : Evidence-Based Interventions and Emerging Applications. The Context Press Mindfulness and Acceptance Practica Series. Oakland, CA: Context Press. | ||||||||
4 | Gendron Benedicte. (2017). Emotional capital: the set of emotional competencies as professional and vocational skills in emotional works and jobs. | ||||||||
5 | Rupaine S. Emocionālās inteliģences nozīme sociālā darba izglītībā. DOI:10.25143/soc-darbs_2021_ISBN-9789934563928_105-122 In book: Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2021 (pp.105-122). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | McCraty, Rollin. (2016). Science of the Heart, Volume 2 Exploring the Role of the Heart in Human Performance An Overview of Research Conducted by the HeartMath Institute. 10.13140/RG.2.1.3873.5128. | ||||||||
2 | Steiner, K. (1990). Achieving emotional literacy. London: Bloomsbury. | ||||||||
3 | Howe D. (2009). The emotionally intelligent social worker. Basingstoke Palgrave. | ||||||||
4 | Howe D. (2014). The Compleat social worker. Palgrave Macmillan. | ||||||||
5 | Hurley J., Linsley P. (2011). Intelligence in Health and Social Care. A Guide for improving human relationships. Routledge. | ||||||||
6 | Howe D. (2013). Empathy: what it is and why it matters. Palgrave Macmillan. | ||||||||
7 | Karimova, H. (2019). Emotional Intelligence. The Emotion Wheel: What it is and how to use it. Positive Psychology. | ||||||||
8 | Petrosino, C., Choi, K.-S., Choi, S., Back, S., & Park, S.-M. (2021). The Effects of Emotional Literacy Programs on Inmates’ Empathy, Mindfulness, and Self-Regulation: A Random-Effect Meta-Analysis. The Prison Journal, 101(3), 262–285. | ||||||||
9 | Eduardo Bericat. (2015). The sociology of emotions: Four decades of progress. | ||||||||
10 | Biggart L., Ward E., Cook L., Stride C. etc. (2016). Emotional Intelligence and Burnout in Child and Family Social Work: Implications for policy and practice. | ||||||||
11 | Wagiman M., Shariff A. (2021). Relationships Of Emotional Literacy, Social Competence With Intellectual And Physical Students Achievement. | ||||||||
12 | Knight, C., & Modi, P. (2014). The use of emotional literacy in work with sexual offenders. Probation Journal, 61(2), 132–147. | ||||||||
13 | Schumacher, A. (2014). Talking Circles for Adolescent Girls in an Urban High School: A Restorative Practices Program for Building Friendships and Developing Emotional Literacy Skills. SAGE Open. | ||||||||
14 | Cottingham, Marci. (2016). Theorizing emotional capital. Theory and Society. 45. 10.1007/s11186-016-9278-7. | ||||||||
15 | Allingham, S. (2020). Emotional literacy in the early years: Helping children balance body and mind. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv | ||||||||
16 | Oplatka, I., & Arar, K. (Eds.). (2019). Emotion management and feelings in teaching and educational leadership : A cultural perspective. ProQuest Ebook Central | ||||||||
17 | Steiner Claude (2003). Emotional literacy. Intelligence with a hearth. | ||||||||
18 | Gibson, M. (2019). Pride and Shame in Child and Family Social Work : Emotions and the search for humane practice / Matthew Gibson. |