.
Bērnu un ģimenes tiesības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_272 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andris Ārgalis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads civiltiesībās, valsts un tiesību pamati. Tiesību normu piemērošana. | ||||||||
Mērķis: | Izveidot studentiem izpratni par ģimenes lomu sabiedrībā un bērna kā sabiedrības vismazāk aizsargātās daļas vislabāko interešu aizsardzību. Izveidot studentiem izpratni par bērnu tiesību saturu, iezīmēt galvenos bērnu tiesību aizsardzības principus, kā arī veicināt izpratni par aizsardzības sistēmu un iestāžu kompetenci bērnu tiesību aizsardzības jomā. Attīstīt studentos spēju identificēt, analizēt un risināt ar ģimenes tiesību un bērnu tiesību jautājumiem saistītas problēmas. Studiju kursa laikā studentiem ir jāiepazīstās ar Latvijas Republikas ģimenes un bērnu tiesību regulējošiem normatīvajiem aktiem, kā arī ir jāiemācās pielietot tos, sniedzot palīdzību krīzē nonākušajām ģimenēm un bērniem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Studiju kursa noteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Aizbildnība un aizgādnība, adopcija. Kopsavilkums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Studiju kursa noteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Aizbildnība un aizgādnība, adopcija. Kopsavilkums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | a) students veic praktiskus darbus, sagatavojot atbildes uz iesnieguma tipa jautājumu, kas balstīts uz reālām nestandarta situācijām; b) students veic praktisku darbu, sagatavojot informatīvas prezentācijas par studiju kursa ietvaros apgūstamo tematu pēc izvēles, kā arī par sagatavoto informējot kursabiedrus un atbildot uz kursabiedru un pasniedzēja jautājumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenti saņem attiecīgu atzīmi par katru patstāvīgo praktisko uzdevumu vērtējumā no 1 līdz 10 ballēm. Vērtējuma kritēriji ir pareiza situācijas identificēšana, precīza normatīvā akta piemērošana un rakstības stila atbilstība lietišķo rakstu prasībām. Par diviem pastāvīgajiem uzdevumiem studenti attiecīgi saņem divus vērtējumus, katru no 1 līdz 10 ballēm. Praktiskajās nodarbībās studenti saņem ieskaitītu vērtējumu, ja spēj atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem, rāda prezentāciju par iepriekšējā lekcijā apgūto tēmu vai kvalitatīvi aktīvi piedalās nodarbībā. Priekšnoteikumi eksāmena kārtošanai: Studentam ir jāpiedalās vismaz 50% no lekcijām, sekmīgi jāpiedalās visās praktiskajās nodarbībās (atļauta viena nesekmīga praktiskā nodarbība), jāsaņem sekmīgas atzīmes par abiem patstāvīgajiem darbiem. Izņēmuma gadījumā pieļaujamas nebūtiskas atkāpes no priekšnoteikumiem eksāmena kārtošanai, ja tās ir saskaņotas ar katedras vadītāju un studiju kursa docētāju, ja studentam ir objektīvi iemesli prasību neizpildei (slimība, ārkārtēji personīgie, ģimenes vai darba apstākļi). Kursa noslēgumā jākārto eksāmens, kurā tiek pārbaudītas studenta teorētiskās zināšanas (divi teorijas uzdevumi) un jārisina kāzuss. Teorijas daļā students izlozē divus teorijas jautājumus, uz kuriem jāsniedz precīzas atbildes. Par katru teorijas jautājumu students saņem no 1 līdz 10 punktiem atkarībā no atbilžu pareizības un precizitātes. Par teorijas daļu students saņem vērtējumu, kas ir vienlīdzīgs abu teorijas jautājumu vidējam vērtējumam. Kāzusa daļā students risina juridisku problēmsituāciju, atbildot uz konkrētiem jautājumiem, par ko saņem vērtējumu no 1-10 atkarībā no atbilžu pareizības un precizitātes. Eksāmena vērtējums ir teorijas daļas un kāzusa daļas vidējais vērtējums (no 1 līdz 10). Eksāmena vienā teorijas uzdevumā iegūstamos punktus iespējams iemainīt (vai pieskaitīt klāt pie atbildes punktiem) pret studiju kursa laikā iegūtajiem aktivitātes punktiem, kurus iespējams iegūt sagatavojot prezentācijas uz praktiskajām nodarbībām un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās. Maksimālais iegūstamo un attiecīgi iemaināmo punktu skaits – 10. Gala vērtējums no 1 līdz 10 tiek noteikts, ņemot vērā abu praktisko uzdevumu vērtējumu vidējo (50%) un eksāmena vērtējumu (50%). Ja jebkurš vērtējums satur skaitli aiz komata: 1) vērtība zem 0,5 tiek noapaļota uz leju; 2) vērtība virs 0,5 tiek noapaļota uz augšu; 3) vērtība 0,5 tiek noapaļota uz augšu vai uz leju, atkarībā no studenta aktivitātes un attieksmes pret studiju kursa prasību izpildi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši izpratni par ģimenes un bērnu tiesību regulējumu un sociālām garantijām kursa ietvaros apgūstamo personu lokam. Studenti iegūs vispārīgas zināšanas par atbildības piemērošanas mehānismu par bērnu tiesību pārkāpumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti sociālā darba kompetences ietvaros spēs izvērtēt un rast risinājumu vispārīgos ģimenes tiesību jautājumos un specifiskos bērnu tiesību jautājumos, studentiem būs prasmes atšķirt, kādas sociālās garantijas un tiesības piemērojamas konkrētam personu lokam. Studenti apgūs prasmes orientēties normatīvajos aktos un institūciju kompetencē par atbildību par bērnu tiesību pārkāpumiem. Studenti apgūs prasmes veidot kontaktu ar bērnu, kurš ir cietušais, kā arī bērnu, kurš ir izdarījis likumpārkāpumu. | ||||||||
Kompetences: | Studenti apgūs rīcību konkrētām situācijām ģimenes tiesību jautājumos, specifiskām situācijām bērnu tiesību jautājumos, kā arī ģimenēm un bērniem paredzētu sociālo garantiju saņemšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Latvijas Republikas Satversme | ||||||||
2 | Bērnu tiesību aizsardzības likums | ||||||||
3 | Civillikums. Ievads, 1.daļa Ģimenes tiesības | ||||||||
4 | Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums | ||||||||
5 | Bāriņtiesu likums | ||||||||
6 | Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 784 "Bērnu aizsardzības centra nolikums" | ||||||||
7 | Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumi Nr. 1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi" | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Konvencija par bērna tiesībām. Apvienoto Nāciju Organizācijas Ģenerālā Asambleja, Pieņemta 20.11.1989. | ||||||||
2 | Eiropas Padomes Konvencija par bērnu tiesību piemērošanu | ||||||||
3 | Autoru kolektīvs Prof.R.Baloža zinātniskajā vadībā, Latvijas Republikas Satversmes komentāri VIII nodaļa "Cilvēka pamattiesības", Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011. | ||||||||
4 | Krimināllikums | ||||||||
5 | Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi" | ||||||||
6 | Kalniņš E. Laulāto manta laulāto likumiskajās mantiskajās attiecībās - Rīga: Tiesu namu aģentūra – 2010. | ||||||||
7 | Administratīvās atbildības likums | ||||||||
8 | Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā | ||||||||
9 | Latvijas Republikas Satversme. Satversmes tiesas atziņas. Latvijas Vēstnesis, 2019. - 152 lpp. | ||||||||
10 | Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E.Danovska un G.Kūtra zinātniskajā redakcijā. - Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 637 lpp. | ||||||||
11 | J.Briede, E.Danovskis, A.Kovaļevska. Administratīvās tiesības. Mācību grāmata. - Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2021 | ||||||||
12 | NICHD izmeklēšanas intervijas protokola vadlīnijas | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | BTI | ||||||||
2 | Likumi | ||||||||
3 | Tiesībsargs | ||||||||
4 | TM | ||||||||
5 | AT |