.
Darba vides ergonomika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_280 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sabīne Grīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas bioloģijā (anatomija un vides zinības) un fizikā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentiem izpratni par ergonomiku kā zinātni, kas pēta cilvēka attiecības ar darbu, par ergonomisko risku izraisītām veselības problēmām, par darba vides ergonomikas nozīmi nodarbināto labklājības darbā veicināšanā. Analizēt darba vides riska faktorus, to ietekmi uz sociālā darbinieka veselību un drošību darbā. Izskaidrot iespējamos ergonomiskos darba vides riskus sociālajiem darbiniekiem. Analizēt iespējamās ar darba vides ergonomiku saistītās negadījumu situācijas, t.sk. arodslimības sociālajiem darbiniekiem, iepazīstināt ar profilaktiskajiem un aizsardzības pasākumiem pret nelabvēlīgiem ergonomiskiem riskiem darbā. Sniegt sociālā darba studentiem izpratni par Eiropas Savienības un Latvijas nodarbinātības politiku, darba aizsardzību un darba tiesībām, to būtību, saturu un nozīmi, darba tiesisko attiecību pazīmēm, atšķirību no citām civiltiesiskajām attiecībām, darba tiesību pamatprincipu nozīmi un vietu darba tiesiskajās attiecībās. Sniegt izpratni par darba tiesību galvenajiem institūtiem, darba tiesību realizācijas mehānismu Eiropas Savienībā, darba ņēmēju un darba devēju organizāciju funkcijām, pušu sarunām kā darba attiecību pamatu, taisnīgas atlīdzības par darbu principiem, darba tiesisko attiecību normēšanu, piespiedu darba aizliegumu, cilvēka bioloģisko spēju izmaiņām atkarībā no vecuma, darba tiesību aizsardzības iestādēm, darba tiesisko attiecību dalībnieku tiesību aizsardzības mehānismiem un veidiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ergonomika un darba vide. Ergonomikas nozīme nodarbināto veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ergonomisko risku apzināšana darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Slodzes ergonomika darbā un tās ietekme uz sociālo darbinieku. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Slodzes ergonomisko risku apzināšana darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Garīgā un fiziskā darba izraisītais stress. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Datorergonomika un ergonomiska darba vide. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālā darbinieka darba vides ergonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ergonomiskas darba vides veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Darba tiesisko attiecību rašanās pamats. Darba tiesisko attiecību raksturojums, pazīmes, darba tiesisko attiecību atšķirība no citām civiltiesiskajām attiecībām. Darba tiesību avoti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Darba tiesību pamatprincipi: darbinieku tiesisko stāvokli pasliktinošu noteikumu spēkā neesamība, vienlīdzīgu tiesību princips, tiesības apvienoties organizācijās, aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas. Diskriminācijas aizliegums. Morālais kaitējums, atlīdzinājuma iespēja tiesas ceļā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Attiecības pirms darba līguma noslēgšanas, veselības pārbaude, iepazīstināšana ar iekšējās darba kārtības noteikumiem, koplīgumu. Nodarbinātības ierobežojumi. Darba līguma noslēgšanas sagatavošana, noslēgšana, darba līguma forma, līgumā ietveramās ziņas. Darba līgumu veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Darba kārtība: darba kārtības noteikumi, koplīgums, rīkojumi, darba kārtības nodrošināšana. Darbinieka un darba devēja tiesības un pienākumi. Atbildība. Darba samaksa. Darba samaksas organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
14 | Darba laiks. Darba laika organizācija. Atpūtas laiks. Darbinieku pārstāvniecība un tās noformēšana. Darba līguma grozīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Darba tiesisko attiecību izbeigšana. Uzteikums. Uz noteiktu laiku noslēgta līguma izbeigšanās. Pušu vienošanās. Darba devēja pienākumi, izbeidzoties darba tiesiskajām attiecībām. Darba strīdi, individuālie un kolektīvie darba strīdi. Prasības celšanas vispārējā kārtība. Strīdu risināšanas veidi. Darba drošība un aizsardzība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ergonomika un darba vide. Ergonomikas nozīme nodarbināto veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ergonomisko risku apzināšana darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Slodzes ergonomisko risku apzināšana darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Garīgā un fiziskā darba stresoru apzināšana darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālā darbinieka darba vides ergonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Darba tiesisko attiecību rašanās pamats. Darba tiesisko attiecību raksturojums, pazīmes, darba tiesisko attiecību atšķirība no citām civiltiesiskajām attiecībām. Darba tiesību avoti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Darba tiesību pamatprincipi: darbinieku tiesisko stāvokli pasliktinošu noteikumu spēkā neesamība, vienlīdzīgu tiesību princips, tiesības apvienoties organizācijās, aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas. Diskriminācijas aizliegums. Morālais kaitējums, atlīdzinājuma iespēja tiesas ceļā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Attiecības pirms darba līguma noslēgšanas, veselības pārbaude, iepazīstināšana ar iekšējās darba kārtības noteikumiem, koplīgumu. Nodarbinātības ierobežojumi. Darba līguma noslēgšanas sagatavošana, noslēgšana, darba līguma forma, līgumā ietveramās ziņas. Darba līgumu veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Darba kārtība: darba kārtības noteikumi, koplīgums, rīkojumi, darba kārtības nodrošināšana. Darbinieka un darba devēja tiesības un pienākumi. Atbildība. Darba samaksa. Darba samaksas organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Darba laiks. Darba laika organizācija. Atpūtas laiks. Darbinieku pārstāvniecība un tās noformēšana. Darba līguma grozīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi risina situācijas uzdevumus, iepazīstas ar literatūru, veic pētījumu, kopīgi apspriež risinājumus un prezentē priekšlikumus ergonomiskas darba vides pilnveidošanā. a) studentu darbs grupās – kāzusa analīze, sagatavojot priekšlikumus darba strīda risināšanas veidiem, diskusija par rezultātiem. b) studentu darbs grupās – darba līguma un darba kārtības noteikumu analīze, darbinieka stāvokli pasliktinoši noteikumi. b) students individuāli sagatavo darba līgumu saskaņā ar Darba likumā noteiktajām prasībām, ietverot Darba likumā paredzētus risinājumus darbinieka tiesību aizsardzībai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 40-69% 1. Ar grūtībām spēj nosaukt, definēt un atpazīt ergonomiskos darba vides riskus, izskaidrot to ietekmi uz nodarbinātiem. 2. Ar grūtībām veic ergonomisko darba vides risku apzināšanu, neprot sagrupēt ergonomiskos riskus pēc to bīstamības cilvēkam pieaugošā secībā, slikti prezentē aktualitātes darba vides ergonomikā pētītajā organizācijā. 3. Ar grūtībām zinātniski pamato un noformulē esošos ergonomiskos riskus darba vidē, slikti prezentē iegūtos rezultātus. Neskaidri formulē preventīvos un aizsardzības pasākumus situācijas uzlabošanā. 70-89% 1. Pārzina ergonomiskos darba vides riskus, spēj daļēji izskaidrot to ietekmi uz nodarbinātiem. 2. Prot daļēji veikt darba vides ergonomisko risku atpazīšanu, daļēji prot sagrupēt ergonomiskos riskus pēc to bīstamības cilvēkam pieaugošā secībā, labi prezentē. 3. Savas kompetences ietvaros pamato un prezentē iegūtos datus. Prot noformulēt preventīvos un aizsardzības pasākumus. 90-100% 1. Spēj brīvi atpazīt ergonomiskos darba vides riskus un pilnībā izskaidrot to ietekmi uz nodarbinātiem. 2. Brīvi veic ergonomisko darba vides risku apzināšanu, prot sagrupēt ergonomiskos riskus darba vidē pēc to bīstamības, brīvi prezentē un pārvalda tēmu. 3. Zinātniski pamato un prezentē iegūtos datus par darba vides ergonomiku, ergonomiskiem riskiem, to apzināšanu. Rezultāti atspoguļoti attēlos un tabulās, ir viegli uztverami un skaidri. Preventīvie un aizsardzības pasākumi ir skaidri noformulēti. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi apgūstot šo kursu, studenti spēs iegūtās zināšanas pielietot, lai identificētu ergonomiskos riskus darbā, analizētu ergonomisko risku novērtēšanas rezultātus, salīdzinātu tos dinamikā, salīdzinātu identificētās problēmas Latvijā un pasaulē, analizētu ergonomisko risku ietekmi uz nodarbinātā dzīves kvalitāti. Studenti gūs zināšanas strādājošo interešu aizstāvībai nepieciešamo dokumentu formēšanā un strīdu risināšanas kārtībā tiesā. Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs identificēt tiesiska rakstura problēmas, kuras ir saistītas ar darba tiesību īstenošanu un rast veidus un formas to realizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs patstāvīgi apkopot literatūras datus par ergonomisku darba vidi, veikt darba vides ergonomisko risku apzināšanu, sagrupēt ergonomiskos riskus konkrētā darba vidē, prezentēt aktualitātes darba vides ergonomikā, lietojot atbilstošu terminoloģiju. Studenti spēs patstāvīgi identificēt ergonomiskos riskus, analizēt to iedarbību uz cilvēku, izvērtēt iegūtos rezultātus un interpretēt datu ticamību. Studenti gūs prasmes orientēties Darba likumā, iegūs ieskatu citos darba tiesības regulējošos normatīvajos aktos. Iepazīsies ar nodarbinātības pamattiesību jautājumiem, iegūs prasmes kā praktiski īstenot likumā paredzētās tiesības darba tiesisko attiecību dibināšanas un pastāvēšanas laikā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti kompetenti noteiks piemērotākos veselības veicināšanas darbā pasākumus, lai attīstītu cilvēku resursu potenciālu, nodrošinātu nodarbināto veselības aizsardzību un radītu zinātniski pamatotu bāzi nepieciešamo preventīvo pasākumu izvēlē atbilstoši Latvijas likumdošanas un Eiropas Kopienas direktīvu prasībām, kompetenti prezentēs iegūtos rezultātus rakstiski un mutiski nozares speciālistiem, sabiedrībai, kā arī prezentēs rezultātus un risinājumus zinātniskajās un praktiskajās konferencēs. Studenti apgūs rīcību konkrētām situācijām darba strīdus gadījumos, ar kādām saskaras sociālā dienesta klienti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Roja Ž., Kaļķis H. Cilvēkfaktors un ergonomika darbā. Rīga: Gūtenbergs druka, 2020., 293 lpp | ||||||||
2 | Kaļķis V., Roja Ž., Kaļķis H. Arodveselība un riski darbā. Rīga: Medicīnas apgāds. 2015, 534 lpp. | ||||||||
3 | Roja Ž., Roja I., Kaļķis H. Ar darbu saistīto muskuļu, skeleta un saistaudu sistēmas veselības traucējumi. Ergonomiskie risinājumi. Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016., 19 lpp. | ||||||||
4 | Roja Ž., Roja I., Kaļķis H. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016., 94 lpp. | ||||||||
5 | Roja Ž., Kaļķis H., Roja I. Datorergonomika un veselības veicināšana darbā. Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2018., 56 lpp. | ||||||||
6 | Babris S., Kaļķis H., Pikšs M., Sorokins V. Praktiskais LEAN. Jelgava: Jelgavas tipogrāfija, 2021., 321 lpp | ||||||||
7 | Velga Slaidiņa, Ilze Skultāne. Darba tiesības. Papildināts un pārstrādāts izdevums. Zvaigzne ABC, 2017. | ||||||||
8 | Tatjana Džugleja. Tiesību pamati. Mācību līdzeklis. Rīga, Rīgas Tirdzniecības tehnikums, 2011. | ||||||||
9 | Darba likums ar komentāriem. Autori: Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība – Dr. iur. Irēna Liepiņa, Kaspars Rācenājs, Nataļja Preisa, Zvērinātu advokātu birojs „BDO Law” – Vita Liberte, Liene Blūma, Sintija Platā, Dārta Eglīte, Jānis Ciguzis. Izdevējs: “Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība”. 2020. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | H. Kaļķis. Biznesa Ergonomikas vadība. Rīga: Gūtenbergs Druka. 2014., 155 lpp. | ||||||||
2 | Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība: raksturlielumi, ietekme uz organismu, aizsardzība, profilakse, normatīvi, mērīšanas metodes, riska faktori un arodveselība atsevišķās nozarēs. V. Kaļķa un Ž. Rojas redakcijā. Rīga: Elpa, 2001 | ||||||||
3 | Ž. Roja. Ergonomikas pamati. SIA Drukātava. Rīga, 2008., 195 lpp. | ||||||||
4 | J. Dul, B.A. Weerdmeester. Ergonomics for Beginners: A Quick Reference Guide, Taylor & Francis; 3Rev. Ed., 2008, 147 p | ||||||||
5 | S. Pheasant, C. M. Haslegrave. Bodyspace: Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work, Taylor & Francis; 3rd Ed., 2006, 344 p. | ||||||||
6 | Kaļķis V. Darba vides risku novērtēšanas metodes. Rīga: Latvijas Izglītības fonds, 2008. 42 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.ergonomika.lv | ||||||||
2 | www.osha.eu | ||||||||
3 | www.hse.com | ||||||||
4 | Journal: Applied Ergonomic (http://www.journals.elsevier.com/applied-ergonomics/) | ||||||||
5 | Journal: Work (http://www.iospress.nl/journal/work/) |