.
Psihosociālās rehabilitācijas formas un metodes ar dažādām mērķa grupām
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 14:26:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_281 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Silva Rupaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par sociālo palīdzību un sociālo pakalpojumu sistēmu, zināšanas par sociālo likumdošanu, sociālo apdrošināšanu, sociālo rehabilitāciju. Zināšanas par sociālā gadījuma risināšanu; zināšanas par sociālo darbu krīzes situācijās. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt pamatzināšanu apguvi par psihosociālo rehabilitāciju. Veidot izpratni par psihosociālo rehabilitācija kā vienu no rehabilitācijas veidiem. Veidot prasmes par psihosociālās rehabilitācijas formām, metodēm, plāna sastādīšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihosociālā rehabilitācija citu rehabilitācijas veidu starpā. Psihosociālās rehabilitācijas definīcija. Psihosociālās rehabilitācijas programmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Psihosociālās rehabilitācijas pogrammas dažādām mērķa grupām (klientiem ar onkoloģisku saslimšanu un viņu ģimenēm) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Psihososociālās rehabilitācijas programma dažādām mērķa grupām (bērniem paliatīvā aprūpē un viņu tuviniekiem, pieaugušiem paliatīvā un hospiss aprūpē un viņu tuviniekiem) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Psihosociālā rehabilitācija ar dažādām klientu grupām (bērniem, jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Psihosociālās rehabilitācijas plāns. Psihosociālā rehabilitācijas plāna pamatsastāvdaļas, sastādīšanas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālo resursu piesaistes organizēšana. Sociālo pakalpojumu tīkls. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Komandas darbs psihosociālā rehabilitācijā. Komandas dalībnieku kompetences. Starpinstitucionālā sadarbība psihosociālās rehabilitācijas procesā. Lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Sociālā darbinieka prasmes psihosociālā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas programmas un plānu izstrāde konkrētai mērķgrupai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihosociālā rehabilitācija citu rehabilitācijas veidu starpā. Psihosociālās rehabilitācijas definīcija. Psihosociālās rehabilitācijas programmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihosociālās rehabilitācijas pogrammas dažādām mērķa grupām (klientiem ar onkoloģisku saslimšanu un viņu ģimenēm) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Psihososociālās rehabilitācijas programma dažādām mērķa grupām (bērniem paliatīvā aprūpē un viņu tuviniekiem, pieaugušiem paliatīvā un hospiss aprūpē un viņu tuviniekiem) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Psihosociālā rehabilitācija ar dažādām klientu grupām (bērniem, jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihosociālās rehabilitācijas plāns. Psihosociālā rehabilitācijas plāna pamatsastāvdaļas, sastādīšanas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālo resursu piesaistes organizēšana. Sociālo pakalpojumu tīkls. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Komandas darbs psihosociālā rehabilitācijā. Komandas dalībnieku kompetences. Starpinstitucionālā sadarbība psihosociālās rehabilitācijas procesā. Lēmumu pieņemšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālā darbinieka prasmes psihosociālā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas programmas un plānu izstrāde konkrētai mērķgrupai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde (un vai jaunas psihosociālas programmas izveide). Pakāpeniski kursa ietvaros jāveic psihosociālā plāna apraksts, ņemot vērā plāna izstrādes nosacījumus un klienta problēmas un vajadzības. Jāpilnveido patstāvīgi psihosociālās rehabilitācijas plāns. Patstāvīgi jāsagatavo prezentācija, ietverot tajā galvenos psihosociālā plāna elementus un jāpamato savs viedoklis prezentācijā. Jāparāda inovatīvs viedoklis saistībā ar psihosociālās rehabilitācijas specifiku jau Latvijā noteiktajām klientu grupām, gan arī pamatot psihosociālās rehabilitācijas nepieciešamību citām mērķa grupām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde (psihosociālās rehabilitācijas programmas jaunveide) – 50% • plāns izstrādāts, secīgi aprakstot visas psihosociālā plāna sastāvdaļas; • precīzi definēta problēma, mērķis, metodes, iesaistītie speciālisti, izpildes laiks utt. • plāna izstrādē ņemtas vērā klienta sociālās problēmas un sociālās vajadzības, veikta novērtēšana. Lomu spēle pārī - prasmes psihosociālās rehabilitācijas procesā - 40%. Aktīva dalība nodarbībās un diskusijās – 10%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti gūs zināšanas par: • rehabilitācijas veidiem; • psihosociālo rehabilitāciju ar dažādām mērķa grupām • psihosociālās rehabilitācijas komandas izveides procesu; • profesionāļu sadarbības principiem un kompetencēm psihosociālās rehabilitācijas komandā; • sociālā darba metodēm un prasmēm psihosociālajā rehabilitācijā. | ||||||||
Prasmes: | Izstrādāt psihosociālās rehabilitācijas plānu, atbilstoši klienta vajadzībām. Izskaidrot klientam psihosociālā pakalpojuma nepieciešamību, motivēt klientu piedalīties psihosociālās rehabilitācijas programmā. | ||||||||
Kompetences: | Spēs izstrādāt psihosociālās rehabilitācijas plānu, balstoties uz klienta sociālo problēmu un sociālo vajadzību analīzi; Spēs izprast psihosociālā plāna sastādīšanas norisi un nepieciešamību, klientu problēmu risināšanai; Spēs diferencēt psihosociālās rehabilitācijas atšķirības, salīdzinot ar sociālo rehabilitāciju un psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma klientu specifiku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Noteikumi par psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar onkoloģisku slimību un viņu ģimenes locekļiem. Pieņemti 2017.gada 19.decembrī | ||||||||
2 | Noteikumi par psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu paliatīvā aprūpē esošiem bērniem un viņu ģimenes locekļiem | ||||||||
3 | Psihosociālās rehabilitācijas pakalpojums bērniem un jauniešiem ar autismu un viņu ģimenēm(Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 9.2.2.2./16/I/001) (2023) | ||||||||
4 | Psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenei apraksts (neaprobētā versija) | ||||||||
5 | Psihosociālās rehabilitācijas programma "Spēka avots", pieteikšanās forma. | ||||||||
6 | Bērnu paliatīvās aprūpes biedrības mājaslapa | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Psihosociālā rehabilitācijas programma onkoloģiskajiem slimniekiem “Per aspera ad astra” (“Caur ērkšķiem uz zvaigznēm”). 21.02.2023. (Sociālais Uzņēmums "Dvēseles miers") | ||||||||
2 | Jaunākā informācija par Dignājas pagastā topošo Psihosociālās rehabilitācijas centru (11.02.2023.) | ||||||||
3 | Montebello centrs Norvēģijā. Mājaslapa. | ||||||||
4 | Dynamo camp - psihosociālas rekreatīvas nometnes bērniem (un vai kopā ar ģimenēm) | ||||||||
5 | Īss ieskats Spēka avots - video 2022. | ||||||||
6 | Pacientu tiesību rokasgrāmata. Onkoloģisko pacientu atbalsta biedrība "Dzīvības koks", 2018. |