Pārlekt uz galveno saturu

Psihosociālās rehabilitācijas formas un metodes ar dažādām mērķa grupām

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 14:26:17
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_281LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Silva Rupaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par sociālo palīdzību un sociālo pakalpojumu sistēmu, zināšanas par sociālo likumdošanu, sociālo apdrošināšanu, sociālo rehabilitāciju. Zināšanas par sociālā gadījuma risināšanu; zināšanas par sociālo darbu krīzes situācijās.
Mērķis:
Veicināt pamatzināšanu apguvi par psihosociālo rehabilitāciju. Veidot izpratni par psihosociālo rehabilitācija kā vienu no rehabilitācijas veidiem. Veidot prasmes par psihosociālās rehabilitācijas formām, metodēm, plāna sastādīšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosociālā rehabilitācija citu rehabilitācijas veidu starpā. Psihosociālās rehabilitācijas definīcija. Psihosociālās rehabilitācijas programmas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Psihosociālās rehabilitācijas pogrammas dažādām mērķa grupām (klientiem ar onkoloģisku saslimšanu un viņu ģimenēm)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Psihososociālās rehabilitācijas programma dažādām mērķa grupām (bērniem paliatīvā aprūpē un viņu tuviniekiem, pieaugušiem paliatīvā un hospiss aprūpē un viņu tuviniekiem)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Psihosociālā rehabilitācija ar dažādām klientu grupām (bērniem, jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Psihosociālās rehabilitācijas plāns. Psihosociālā rehabilitācijas plāna pamatsastāvdaļas, sastādīšanas principi.Nodarbības1.00auditorija
6Sociālo resursu piesaistes organizēšana. Sociālo pakalpojumu tīkls.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Komandas darbs psihosociālā rehabilitācijā. Komandas dalībnieku kompetences. Starpinstitucionālā sadarbība psihosociālās rehabilitācijas procesā. Lēmumu pieņemšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Sociālā darbinieka prasmes psihosociālā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas programmas un plānu izstrāde konkrētai mērķgrupai.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosociālā rehabilitācija citu rehabilitācijas veidu starpā. Psihosociālās rehabilitācijas definīcija. Psihosociālās rehabilitācijas programmas.Lekcijas1.00auditorija
2Psihosociālās rehabilitācijas pogrammas dažādām mērķa grupām (klientiem ar onkoloģisku saslimšanu un viņu ģimenēm)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Psihososociālās rehabilitācijas programma dažādām mērķa grupām (bērniem paliatīvā aprūpē un viņu tuviniekiem, pieaugušiem paliatīvā un hospiss aprūpē un viņu tuviniekiem)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Psihosociālā rehabilitācija ar dažādām klientu grupām (bērniem, jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm)Lekcijas1.00auditorija
5Psihosociālās rehabilitācijas plāns. Psihosociālā rehabilitācijas plāna pamatsastāvdaļas, sastādīšanas principi.Nodarbības1.00auditorija
6Sociālo resursu piesaistes organizēšana. Sociālo pakalpojumu tīkls.Nodarbības1.00auditorija
7Komandas darbs psihosociālā rehabilitācijā. Komandas dalībnieku kompetences. Starpinstitucionālā sadarbība psihosociālās rehabilitācijas procesā. Lēmumu pieņemšana.Nodarbības1.00auditorija
8Sociālā darbinieka prasmes psihosociālā rehabilitācijā. Psihosociālās rehabilitācijas programmas un plānu izstrāde konkrētai mērķgrupai.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde (un vai jaunas psihosociālas programmas izveide). Pakāpeniski kursa ietvaros jāveic psihosociālā plāna apraksts, ņemot vērā plāna izstrādes nosacījumus un klienta problēmas un vajadzības. Jāpilnveido patstāvīgi psihosociālās rehabilitācijas plāns. Patstāvīgi jāsagatavo prezentācija, ietverot tajā galvenos psihosociālā plāna elementus un jāpamato savs viedoklis prezentācijā. Jāparāda inovatīvs viedoklis saistībā ar psihosociālās rehabilitācijas specifiku jau Latvijā noteiktajām klientu grupām, gan arī pamatot psihosociālās rehabilitācijas nepieciešamību citām mērķa grupām.
Vērtēšanas kritēriji:
Psihosociālās rehabilitācijas plāna izstrāde (psihosociālās rehabilitācijas programmas jaunveide) – 50% • plāns izstrādāts, secīgi aprakstot visas psihosociālā plāna sastāvdaļas; • precīzi definēta problēma, mērķis, metodes, iesaistītie speciālisti, izpildes laiks utt. • plāna izstrādē ņemtas vērā klienta sociālās problēmas un sociālās vajadzības, veikta novērtēšana. Lomu spēle pārī - prasmes psihosociālās rehabilitācijas procesā - 40%. Aktīva dalība nodarbībās un diskusijās – 10%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti gūs zināšanas par: • rehabilitācijas veidiem; • psihosociālo rehabilitāciju ar dažādām mērķa grupām • psihosociālās rehabilitācijas komandas izveides procesu; • profesionāļu sadarbības principiem un kompetencēm psihosociālās rehabilitācijas komandā; • sociālā darba metodēm un prasmēm psihosociālajā rehabilitācijā.
Prasmes:Izstrādāt psihosociālās rehabilitācijas plānu, atbilstoši klienta vajadzībām. Izskaidrot klientam psihosociālā pakalpojuma nepieciešamību, motivēt klientu piedalīties psihosociālās rehabilitācijas programmā.
Kompetences:Spēs izstrādāt psihosociālās rehabilitācijas plānu, balstoties uz klienta sociālo problēmu un sociālo vajadzību analīzi; Spēs izprast psihosociālā plāna sastādīšanas norisi un nepieciešamību, klientu problēmu risināšanai; Spēs diferencēt psihosociālās rehabilitācijas atšķirības, salīdzinot ar sociālo rehabilitāciju un psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma klientu specifiku.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Noteikumi par psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar onkoloģisku slimību un viņu ģimenes locekļiem. Pieņemti 2017.gada 19.decembrī
2Noteikumi par psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu paliatīvā aprūpē esošiem bērniem un viņu ģimenes locekļiem
3Psihosociālās rehabilitācijas pakalpojums bērniem un jauniešiem ar autismu un viņu ģimenēm(Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 9.2.2.2./16/I/001) (2023)
4Psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenei apraksts (neaprobētā versija)
5Psihosociālās rehabilitācijas programma "Spēka avots", pieteikšanās forma.
6Bērnu paliatīvās aprūpes biedrības mājaslapa
Papildu literatūra
1Psihosociālā rehabilitācijas programma onkoloģiskajiem slimniekiem “Per aspera ad astra” (“Caur ērkšķiem uz zvaigznēm”). 21.02.2023. (Sociālais Uzņēmums "Dvēseles miers")
2Jaunākā informācija par Dignājas pagastā topošo Psihosociālās rehabilitācijas centru (11.02.2023.)
3Montebello centrs Norvēģijā. Mājaslapa.
4Dynamo camp - psihosociālas rekreatīvas nometnes bērniem (un vai kopā ar ģimenēm)
5Īss ieskats Spēka avots - video 2022.
6Pacientu tiesību rokasgrāmata. Onkoloģisko pacientu atbalsta biedrība "Dzīvības koks", 2018.