.
Sociālais darbs ar ģimeni
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_285 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Pūķe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, par sociālo darbu ar gadījumu, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, zināšanas par ģimenes politiku un likumdošanu Latvijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo darbu ar ģimeni. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
2 | Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
3 | Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
4 | Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
5 | Deviantoloģijas socioloģiskā teorija. Diferencētās asociācijas teorija. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
6 | Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
7 | Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
8 | Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
9 | Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
10 | Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
11 | Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
12 | Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
2 | Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
3 | Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam). Sociālā darbinieka profesionālā kompetence sociālajā darbā ar ģimenēm un bērniem. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
4 | Deviances. Deviācijas būtība un jēdzienu traktējumi. Sociālo un morāles normu būtība un nozīme. Socializācija un deviance. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
6 | Devianču veidi. Atkarību veidi un pazīmes. Darbs ar atkarīgajiem (ģimenes, grupas, piedzīvojumu pedagoģija). Ārstēšanās iespējas un profilakse. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
7 | Pretsabiedriskās normas. Likumpārkāpumu veidi. Darbs ar likumpārkāpējiem (darbs institūcijā, uzvedības korekcija). Resocializācija. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
8 | Vardarbība. Vardarbība partnerattiecībās/ vardarbības cikls. Vardarbība pret bērnu. Vardarbība pret vecu cilvēku. Vardarbība vienaudžu vidū. Vardarbības veidi. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
9 | Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
10 | Mīti un patiesība par vardarbību. Vardarbības sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās. Vardarbības pazīmes. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
11 | Cilvēktirdzniecība. Cilvēktirdzniecības dimensijas. Cilvēktirdzniecības upuru identifikācija. Cilvēktirdzniecības juridiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
12 | Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm. Psihosociālais darbs ar vardarbības veicējiem. Prevencija. Atklāšana. Rehabilitācija un/ vai sodīšana. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veic padziļinātu tēmu izpēti; lasa obligāto un ieteicamo literatūru; iepazīstas ar pētījumiem; iepazīstas ar likumdošanu; skatās video un ieteicamās filmas ar tam sekojošiem uzdevumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums - 10%; līdzdalība mācību vizītēs - 10%; izpildīti patstāvīgie darbi - 10%; līdzdalība grupu darbos - 10%; nokārtots eksāmens - 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūst zināšanas un izpratni par studiju kursa satura aprakstā norādītajām tēmām: ģimenes funkcionēšana un disfunkcija, deviances un to veidi, atkarības un to veidi, sociālās kompetences modelis, vardarbība un vardarbības veidi, riska faktoru grupas, vardarbības pazīmes un sekas, cilvēktirdzniecības veidi, prevencija un tās līmeņi, atklāšana un rehabilitācija, sociālā darbinieka darbības prakses līmeņos. | ||||||||
Prasmes: | Apgūst novērtēšanas un iejaukšanās prasmes. | ||||||||
Kompetences: | Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar ģimeni. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Atkarības profilakse. Palīgs sociālajiem darbiniekiem. – Rīga, 2007 | ||||||||
2 | LATVIJA Pārskats par tautas attīstību 2015/2016 „Dzīves meistarība un informācijpratība”. Rīga: Latvijas Universitāte, 2018. 151 lpp. | ||||||||
3 | Riska faktoru novērtēšana ģimenēs, kurās ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi (saskaņā ar MK noteikumu Nr. 338 „Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” 1.pielikumā minētie kritēriji un 2.pielikumā noteiktā anketa) | ||||||||
4 | MK noteikumi Nr.1613 Kārtība, kādā nepieciešamo palīdzību sniedz bērnam, kurš cietis no prettiesiskām darbībām | ||||||||
5 | MK noteikumi Nr.790 Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām | ||||||||
6 | MK noteikumi Nr.914 Kārtība, kādā no psihoaktīvām vielām atkarīgās personas saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus | ||||||||
7 | http://www.lm.gov.lv/upload/GIMENE_GALA_formatets_FINAL_PDF… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Dzīves jautājumi. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” I-XII | ||||||||
2 | Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā: (Sociālā psiholoģija). Rīga, 2006 | ||||||||
3 | Boulbijs Dž. Drošais pamats. – Rīga: Rasa ABC, 1998 | ||||||||
4 | Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā. – Rīga: Latvijas Universitātes Socioloģijas katedra, - 1996. 104. – 110.lpp. | ||||||||
5 | Т.И.Шульга, В.Слот, Х.Спаниярд, Методика работы с детьми «группы риска». - Москва; Издательство УРАО: 2001. 123 стр | ||||||||
6 | Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm).- Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2001. | ||||||||
7 | Reinholde I., Vanaga D. Sociālais darbs ar augsta riska ģimenēm. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” 2002. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums. https://likumi.lv/doc.php?id=68488 | ||||||||
2 | MK noteikumi nr.338. Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem. https://likumi.lv/doc.php?id=291788 | ||||||||
3 | www.probacija.lv | ||||||||
4 | www.ievp.gov.lv | ||||||||
5 | www.lm.gov.lv | ||||||||
6 | http://www.bernulabklajiba.lv/ | ||||||||
7 | http://www.bernulabklajiba.lv/wp-content/uploads/2018/11/Wi… | ||||||||
8 | http://www.bernulabklajiba.lv/wp-content/uploads/2018/11/Ju… | ||||||||
9 | http://www.bernulabklajiba.lv/wp-content/uploads/2018/11/SE… | ||||||||
10 | http://www.bernulabklajiba.lv/wp-content/uploads/2018/11/We… | ||||||||
11 | Filmas "Stikla pils," "Būda" | ||||||||
12 | Filmas "Nestāstāmie stāsti," "Sievas," "Bars" | ||||||||
13 | Filmas "Suņu vīrs un Tille" |