.
Sabiedrības veselība un epidemioloģiskie pētījumi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.03.2024 14:34:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LU_019 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Vija Neimane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības un sporta zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | |||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | |||||||||
Mērķis: | |||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības veselības vēsture līdz mūsdienām un tās konceptuālās nostādnes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Veselības sociālās determinantes. Veselības veicināšana un salutoģenēze. Uzturzinātnes loma veselības veicināšanā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Demogrāfiskā statistika. Tās pielietojums uzturzinatnē. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
4 | Dzīves kvalitātes pētījumi. Preventīvā medicīna. Skrīnings | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
5 | Veselības un slimības biežuma mērīšana. Kvalitatīvās pētniecības metodes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
6 | Epidemioloģisko pētījumu veidi | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
7 | Epidemioloģisko pētījumu metodoloģiskas problēmas | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās, uzdodot šādus uzdevumus: patstāvīgi gatavoties semināru nodarbībām, praktiskajam darbam un starp-pārbaudījumiem (E1; E2), gala pārbaudījumam (E3): 1. Skrīninga rezultātu novērtējums pēc pieejamiem statistikas datiem 2. Veselības un slimību biežuma mērījumu praktiskie aprēķini mājās. 3. Daļēji strukturētās intervijas jautājumu protokola izveidošana. Kvalitatīvās intervijas materiāla tematiskās analīzes veikšana mājās. 4. Pētījuma dizaina identificēšana un dizaina priekšrocību un trūkumus raksturojums zinātniskos rakstos. 5. Kritiska medicīnisko publikācijas analīze izvēlētā zinātniskā publikācijā. 6. Praktiskais darbs: prezentāciju par izvēlētā maģistra darba tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semināru un praktisko darbu apmeklējums ir obligāts. Studentu studiju kursā sasniegto rezultātu kopvērtējumu veido: 1) sekmīgi nokārtots starppārbaudījums - rakstisks tests (atšķirīgais un kopīgais sabiedrības veselībā un klīniskajā medicīnā. Epidemioloģijas pamat atziņas, tās pielietojums klīniskajā medicīnā un sabiedrības veselībās Demogrāfiskās statistikas pielietojums uzturzinātnē. Skrīninga testu novērtējums. ): E1 25% un tā rezultātu apspriešana. 2) sekmīgi nokārtots starppārbaudījums - rakstisks tests (nozīmīgākie veselības un slimību biežuma mērījumu aprēķini; epidemioloģisko pētījumu dizainu stiprās un vājās puses): E2 25% un tā rezultātu apspriešana. 3)seminārs: (pētījuma dizaina identificēšana un dizaina priekšrocību un trūkumus raksturojums zinātniskos rakstos (10%). 4) praktiskais darbs ( prezentāciju par izvēlētā maģistra darba tēmu) (10%). 5) rakstisks eksāmens – tests E3 30% (apkopojošs tests par kursa tēmām). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Padziļina zināšanas par veselības veicināšanas, dažādu profilakses veidu, dzīves kvalitātes, nevienlīdzības, slimības slogu ietekmējošu individuāliem un sociāliem faktoriem, ar uzturu saistītu paradumu sakarības un ietekmi uz mūsdienu sabiedrības veselību. 2. Izprot epidemioloģijā pielietotās, uz zinātniskiem pamatiem balstītas metodoloģiskās iespējas sabiedrības veselības novērtēšanā. 3. Izprot teorijas un pētījumus sabiedrības veselības pilnveidošanai un attīstībai, identificē uzturzinātnē pielietojamās zinātniski pētnieciskā darba metodoloģijas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | 1. Spēj patstāvīgi pielietot kritiskās lasīšanas(domāšanas) principus, izdara secinājumus par sabiedrības veselības problēmu cēloņiem, sekām, ietekmi uz populācijas veselību. 2. Analizē, argumentēti izskaidro un diskutē par sistēmiskiem sabiedrības veselības un uzturzinātnes nozares aspektiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. 3. Spēj veikt patstāvīgu pētniecisko darbību, izpildot visus pētījuma posmus. Spēj interpretēt iespējamas izvēles un nobīdes epidemioloģiskso pētījum dizainos. | ||||||||
Kompetences: | 1. Pieņem patstāvīgus lēmumus par piemērotāko epidemioloģiskās pētniecības veidu (nepieciešamo datu ieguvei, datu apstrādei, iegūtās informācijas apstrādei), lai argumentēti analizētu, secinātu un piedāvātu inovatīvus risinājumus uzturzinātnes nozarē un sabiedrības veselības uzlabošanā. 2. Argumentē nepieciešamo pasākumu kopumu uzturzinātnes atziņu pielietojumam sabiedrības veselības veicināšanā. 3. Interpretē zinātniskās literatūras apkopojumus, izmantojot kritiskās lasīšanas principus zinātnisko raks. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš, M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga. Zinātne. 2003. 354 lpp. | ||||||||
2 | Martinsone K. Pipere A.Kamerade D. Pētniecība.Teorija un prakse.Rīga. RAKA. 2016. 542 lpp. | ||||||||
3 | Jekel's Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health. 2017 Elsevier, Inc. 420 lpp. | ||||||||
4 | Betty R. Kirkwood et al.Essential medical statistics 2nd ed. Dawsoner e-book, 2010 415 lpp. | ||||||||
5 | Stephen Polgar, Shane A. Thomas. Introduction to Research in the Health Sciences 5th ed. Dawsoner e-book, 2011 288 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T. Basic epidemiology. WHO, Geneva, 1993 | ||||||||
2 | Heflin, Mitchell T.; Cohen, Harvey Jay. Epidemiology of Aging The Aging Patient. Andreoli and Carpenter's Cecil Essentials of Medicine. published at ClinicalKey 2017 | ||||||||
3 | Jekel's Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health. Published at ClinicalKey 2014 | ||||||||
4 | https://www.rsu.lv/sites/default/files/book_download/Metodi… | ||||||||
5 | https://www.rakstiskatulkosana.lu.lv/studiju-darbi/ | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.vm.gov.lv/ LR Veselības ministrija | ||||||||
2 | http://www.csb.lv/ LR Centrālā statistikas pārvalde | ||||||||
3 | http://www.spkc.gov.lv/ SPKC | ||||||||
4 | http://www.who.int./ Pasaules Veselības organizācija | ||||||||
5 | http://www.who.dk./ Pasaules Veselības organizācija (Eiropas) | ||||||||
6 | http://www.un.org/ Apvienoto Nāciju Organizācija | ||||||||
7 | http://www.cdc.gov ASV Slimību kontroles un profilakses centrs | ||||||||
8 | http://www.ncbi.nlm.nih.gov Pub Med datubāze | ||||||||
9 | http://www.sciencedirect.com Science direct datubāze | ||||||||
10 | Latvijas Ārsts | ||||||||
11 | Doctus | ||||||||
12 | Eurosurveillance (European communicable disease journal) | ||||||||
13 | British Medical Journal | ||||||||
14 | New England Journal of Medicine | ||||||||
15 | European Journal of Public Health | ||||||||
16 | The Journal of Nutrition | ||||||||
17 | Nutritional epidemiology |