.
Veselības aprūpes organizācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2024 08:38:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_029 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eva Cela | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veselības aprūpes vēsture, filozofija un medicīnas ētika, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par veselības aprūpes organizācijas, politikas un finansēšanas jautājumiem Latvijā un pasaulē. Iepazīstināt studentus ar menedžmenta teorētiskākiem pieņēmumiem un praktiskām metodēm, to pielietojuma iespējām. Sniegt izpratni par kvalitātes vadības sistēmu veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Galvenie starptautiskie un Latvijas veselības politikas dokumenti. Veselības un veselības aprūpes finansēšanas sistēmas principi. Pacientvērsta un vērtībās balstīta veselības aprūpe | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Efektīva organizācija. Organizācijas stratēģija, struktūra, filozofija un kultūra. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Organizācijas snieguma vadība, resursu vadība un kļūdu analīze. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Līderība, vadības stili, lēmumu pieņemšanas process. Cilvēkresursu vadības principi veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Cilvēkpieredze veselības aprūpē. Personvērsta veselības aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Personvērsta veselības aprūpe; IHI veselības aprūpes kvalitātes uzlabošanas rīki un spēle „Potato head“ metodes ‚learn by doing’ apgūšanai; Praktiski piemēri personvērstai veselības aprūpei | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Darbinieku adaptācija/ mentorings, profesionālā karjera. Personāla novērtēšana, darba samaksa veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšana. Personāla piesaiste. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kvalitātes vadība veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pārmaiņu vadība, problēmas un to risināšana. Risku vadība, risku veidi un analīze. Kreatīvas organizācijas vides veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Digitālā veselība. Veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas un to lietošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Mūsdienu tehnoloģiju iespējas aprūpes procesā un pacientu izglītošanā (medicīnas tehnoloģijas, telemedicīna u.c., tsk.medicīnas ierīču drošība). Māsu profesionālā pilnveide, profesionālā socializācija. Māsas līderes loma – veselības aprūpē | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Seminārs: Veselības aprūpes izveidotās aplikācijas; Praktiskais darbs: Mācību programmas māsām, elastības un noturīguma veicināšanā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze. Diskusijas mazās darba grupās, dokumentu un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, prezentācijas sagatavošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējums (summatīvais/kumulatīvais). Prezentācija un analīze (40%) un teoriju pārbaude - daudzatbilžu tests - 3 (60%). Studenti, kas kavējuši nodarbības (neattaisnoti) papildus jānokārto sekmīgi pašpārbaudes tests. Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt veselības aprūpes politiku, Latvijas veselības aprūpes politikas dokumentus. Formulēt un izskaidrot veselības aprūpes finansēšanas sistēmu Latvijā un citās Eiropas valstīs. Definēt Latvijas veselības aprūpes organizatorisko struktūru, veselības aprūpes līmeņus. Spēs aprakstīt vispārējās vadības principu pielietojumu un īpatnības valsts veselības aprūpes sistēmā. Zinās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs vērtēt Latvijas veselības aprūpes sistēmu dokumentus, prasības māsas prakses kontekstā. Spēs orientēties veselības aprūpes organizatoriskajā struktūrā un tās vadībā. Gūs priekšstatu par pamata IT veselības nozares elektroniskām informācijas sistēmām (Ārsta birojs; e-veselība). | ||||||||
Kompetences: | Spēs pamatot savas un citu veselības aprūpes speciālistu profesionālās darbības robežas veselības aprūpes politiku un tiesību aktu kontekstā; attiecināt dažādus veselības aprūpes politikas dokumentus un tiesību aktus uz konkrētu pacientu/klienta situāciju; analizēt, izvērtēt, sintezēt un veidot ieteikumus par atsevišķiem veselības aprūpes sistēmas aspektiem; analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dažāda līmeņa vadītāju vadības kompetence ārstniecības iestādes darbības nodrošināšanā. I. Vaine, I. Āboliņa, U. Bušmeistere. 2020. | ||||||||
2 | Mozgis Dz. Ceļvedis veselības aprūpes vadībā. Nacionālais apgāds. 2008 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Wallace J. Hopp , William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care (FT Press Operations Management) 1st Edition. 2018. | ||||||||
4 | Ārmstrongs M. Kā kļūt par izcilu menedžeri. Pārbaudīti paņēmieni un svarīgas prasmes no A līdz Z. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008. 344 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Vitmors Dž. Koučings sasniegumiem. Koučinga un līderības principi un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013. 230 lpp. | ||||||||
6 | Reņģe, V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 215 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata. R., Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Wallace J. Hopp , William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care (FT Press Operations Management) 1st Edition. 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Wallace J. Hopp, William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care. 2012 | ||||||||
2 | Jay Arthur. Lean Six Sigma for Hospitals: Simple Steps to Fast, Affordable, and Flawless Healthcar. 2016. | ||||||||
3 | Clawson J., G. Level Three Leadership: Getting Below the Surface. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, 2016. p. 473 | ||||||||
4 | Edeirs Dž. Līderība un motivācija. 50:50 likums un astoņi galvenie principi, kā motivēt citus. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2007. 136 lpp. | ||||||||
5 | Yukl G. Leadership in Organizations. 6th edition. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 2019. 542 p. | ||||||||
6 | Tafinders P. Intensīvais līdervadības kurss: pilnveido sevi sešos soļos! Rīga: Pētergailis, 2004. 156 lpp. | ||||||||
7 | Robbins Stephen P. Coulter Mary. Management. 8th edition. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2007. | ||||||||
8 | Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. Pearson Education, Inc., Prentice Hall. 2020 | ||||||||
9 | WHO Regional Office for Europe. Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and the Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE, 2012. | ||||||||
10 | Prasmīga pārmaiņu vadība. Ievads organizāciju terapijā. Izdevējs: Zvaigzne ABC | ||||||||
11 | Kehre M., Peronālmenedžments uzņēmumā. Biznesa augstskola “Turība”, Rīga , 2004. | ||||||||
12 | Kalve I. Apseglot pārmaiņu vējus. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2005. 296 lpp. | ||||||||
13 | Edeirs Dž. Kā izaudzēt līderus. Septiņi galvenie efektīvas līderības attīstības principi. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 186 lpp. | ||||||||
14 | Edeirs Dž. Nevis priekšnieki, bet līderi. Ceļš uz panākumiem līderībā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 214 lpp. | ||||||||
15 | Reņģe V. Līderības fenomens Latvijā. Rīga: O.D.A., 2008. 285 lpp. | ||||||||
16 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
17 | WHO Regional Office for Europe. Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and the Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE, 2012. | ||||||||
18 | Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. Pearson Education, Inc., Prentice Hall. 2020 | ||||||||
19 | Yukl G. Leadership in Organizations. 6th edition. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 2019. 542 p. | ||||||||
20 | Jay Arthur. Lean Six Sigma for Hospitals: Simple Steps to Fast, Affordable, and Flawless Healthcar. 2016. | ||||||||
21 | Quality Caring in Nursing and Health Systems, 4th Edition. Duffy, Joanne R., PhD, RN, FAAN | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Organization for Standartization. Available from: www.iso.org | ||||||||
2 | European Foundation for Quality Management. Available from: www.efqm.org | ||||||||
3 | American Quality Management. Available from: www.americanquality.com | ||||||||
4 | European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org | ||||||||
5 | Institute of Quality Assurance. Available from: www.iqa.org | ||||||||
6 | Latvijas Kvalitātes asociācija. Pieejams no: www.lka.lv | ||||||||
7 | Leadership and Organisation Development Journal. Emerald Journals. | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org | ||||||||
10 | American Quality Management. Available from: www.americanquality.com | ||||||||
11 | International Organization for Standartization. Available from: www.iso.org |