Pārlekt uz galveno saturu

Veselības aprūpes organizācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2024 08:38:00
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_029LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Eva Cela
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Veselības aprūpes vēsture, filozofija un medicīnas ētika, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par veselības aprūpes organizācijas, politikas un finansēšanas jautājumiem Latvijā un pasaulē. Iepazīstināt studentus ar menedžmenta teorētiskākiem pieņēmumiem un praktiskām metodēm, to pielietojuma iespējām. Sniegt izpratni par kvalitātes vadības sistēmu veselības aprūpes sistēmā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Galvenie starptautiskie un Latvijas veselības politikas dokumenti. Veselības un veselības aprūpes finansēšanas sistēmas principi. Pacientvērsta un vērtībās balstīta veselības aprūpeLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
2Efektīva organizācija. Organizācijas stratēģija, struktūra, filozofija un kultūra.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Organizācijas snieguma vadība, resursu vadība un kļūdu analīze.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Līderība, vadības stili, lēmumu pieņemšanas process. Cilvēkresursu vadības principi veselības aprūpē.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Cilvēkpieredze veselības aprūpē. Personvērsta veselības aprūpe.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
6Personvērsta veselības aprūpe; IHI veselības aprūpes kvalitātes uzlabošanas rīki un spēle „Potato head“ metodes ‚learn by doing’ apgūšanai; Praktiski piemēri personvērstai veselības aprūpeiNodarbības1.00auditorija
7Darbinieku adaptācija/ mentorings, profesionālā karjera. Personāla novērtēšana, darba samaksa veselības aprūpē.Nodarbības1.00auditorija
8Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšana. Personāla piesaiste.Nodarbības1.00auditorija
9Kvalitātes vadība veselības aprūpē.Nodarbības1.00auditorija
10Pārmaiņu vadība, problēmas un to risināšana. Risku vadība, risku veidi un analīze. Kreatīvas organizācijas vides veidošana.Nodarbības1.00auditorija
11Digitālā veselība. Veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas un to lietošana.Nodarbības2.00auditorija
12Mūsdienu tehnoloģiju iespējas aprūpes procesā un pacientu izglītošanā (medicīnas tehnoloģijas, telemedicīna u.c., tsk.medicīnas ierīču drošība). Māsu profesionālā pilnveide, profesionālā socializācija. Māsas līderes loma – veselības aprūpēNodarbības1.00auditorija
13Seminārs: Veselības aprūpes izveidotās aplikācijas; Praktiskais darbs: Mācību programmas māsām, elastības un noturīguma veicināšanāNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras analīze. Diskusijas mazās darba grupās, dokumentu un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, prezentācijas sagatavošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa vērtējums (summatīvais/kumulatīvais). Prezentācija un analīze (40%) un teoriju pārbaude - daudzatbilžu tests - 3 (60%). Studenti, kas kavējuši nodarbības (neattaisnoti) papildus jānokārto sekmīgi pašpārbaudes tests. Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt veselības aprūpes politiku, Latvijas veselības aprūpes politikas dokumentus. Formulēt un izskaidrot veselības aprūpes finansēšanas sistēmu Latvijā un citās Eiropas valstīs. Definēt Latvijas veselības aprūpes organizatorisko struktūru, veselības aprūpes līmeņus. Spēs aprakstīt vispārējās vadības principu pielietojumu un īpatnības valsts veselības aprūpes sistēmā. Zinās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs vērtēt Latvijas veselības aprūpes sistēmu dokumentus, prasības māsas prakses kontekstā. Spēs orientēties veselības aprūpes organizatoriskajā struktūrā un tās vadībā. Gūs priekšstatu par pamata IT veselības nozares elektroniskām informācijas sistēmām (Ārsta birojs; e-veselība).
Kompetences:Spēs pamatot savas un citu veselības aprūpes speciālistu profesionālās darbības robežas veselības aprūpes politiku un tiesību aktu kontekstā; attiecināt dažādus veselības aprūpes politikas dokumentus un tiesību aktus uz konkrētu pacientu/klienta situāciju; analizēt, izvērtēt, sintezēt un veidot ieteikumus par atsevišķiem veselības aprūpes sistēmas aspektiem; analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dažāda līmeņa vadītāju vadības kompetence ārstniecības iestādes darbības nodrošināšanā. I. Vaine, I. Āboliņa, U. Bušmeistere. 2020.
2Mozgis Dz. Ceļvedis veselības aprūpes vadībā. Nacionālais apgāds. 2008 (akceptējams izdevums)
3Wallace J. Hopp , William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care (FT Press Operations Management) 1st Edition. 2018.
4Ārmstrongs M. Kā kļūt par izcilu menedžeri. Pārbaudīti paņēmieni un svarīgas prasmes no A līdz Z. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008. 344 lpp. (akceptējams izdevums)
5Vitmors Dž. Koučings sasniegumiem. Koučinga un līderības principi un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013. 230 lpp.
6Reņģe, V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 215 lpp. (akceptējams izdevums)
7Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata. R., Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums)
8Ārvalstu studentiem/For international students
9Wallace J. Hopp , William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care (FT Press Operations Management) 1st Edition. 2018.
Papildu literatūra
1Wallace J. Hopp, William S. Lovejoy. Hospital Operations: Principles of High Efficiency Health Care. 2012
2Jay Arthur. Lean Six Sigma for Hospitals: Simple Steps to Fast, Affordable, and Flawless Healthcar. 2016.
3Clawson J., G. Level Three Leadership: Getting Below the Surface. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, 2016. p. 473
4Edeirs Dž. Līderība un motivācija. 50:50 likums un astoņi galvenie principi, kā motivēt citus. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2007. 136 lpp.
5Yukl G. Leadership in Organizations. 6th edition. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 2019. 542 p.
6Tafinders P. Intensīvais līdervadības kurss: pilnveido sevi sešos soļos! Rīga: Pētergailis, 2004. 156 lpp.
7Robbins Stephen P. Coulter Mary. Management. 8th edition. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2007.
8Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. Pearson Education, Inc., Prentice Hall. 2020
9WHO Regional Office for Europe. Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and the Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE, 2012.
10Prasmīga pārmaiņu vadība. Ievads organizāciju terapijā. Izdevējs: Zvaigzne ABC
11Kehre M., Peronālmenedžments uzņēmumā. Biznesa augstskola “Turība”, Rīga , 2004.
12Kalve I. Apseglot pārmaiņu vējus. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2005. 296 lpp.
13Edeirs Dž. Kā izaudzēt līderus. Septiņi galvenie efektīvas līderības attīstības principi. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 186 lpp.
14Edeirs Dž. Nevis priekšnieki, bet līderi. Ceļš uz panākumiem līderībā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 214 lpp.
15Reņģe V. Līderības fenomens Latvijā. Rīga: O.D.A., 2008. 285 lpp.
16Ārvalstu studentiem/For international students
17WHO Regional Office for Europe. Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and the Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE, 2012.
18Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. Pearson Education, Inc., Prentice Hall. 2020
19Yukl G. Leadership in Organizations. 6th edition. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 2019. 542 p.
20Jay Arthur. Lean Six Sigma for Hospitals: Simple Steps to Fast, Affordable, and Flawless Healthcar. 2016.
21Quality Caring in Nursing and Health Systems, 4th Edition. Duffy, Joanne R., PhD, RN, FAAN
Citi informācijas avoti
1International Organization for Standartization. Available from: www.iso.org
2European Foundation for Quality Management. Available from: www.efqm.org
3American Quality Management. Available from: www.americanquality.com
4European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org
5Institute of Quality Assurance. Available from: www.iqa.org
6Latvijas Kvalitātes asociācija. Pieejams no: www.lka.lv
7Leadership and Organisation Development Journal. Emerald Journals.
8Ārvalstu studentiem/For international students
9European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org
10American Quality Management. Available from: www.americanquality.com
11International Organization for Standartization. Available from: www.iso.org