Pārlekt uz galveno saturu

Zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošana un novērtēšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2023 14:21:29
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_037LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Olga Juhņeviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, pētniecībā, infekciju kontrolē, internajā medicīnā un statistikā.
Mērķis:
Spēj veikt inovāciju radīšanu un apvienot teoriju un metodes zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošanā un novērtēšanā, saprast to pielietojumu veselības aprūpē un mācēt pielietot praksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zinātņu klasifikācija un integrācija praksē. Zinātnes un sabiedriskās prakses sakarība. Zinātniskās izzinās līmeni un metodesLekcijas1.00E-studiju vide
2Uz pierādījumiem balstītas medicīnas process. Zinātnes attīstības problēmas.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
4Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
5Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
6Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
7Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
8Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori)Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pētnieciskā darba, zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, sabiedrības veselības veicināšanā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju laikā uzdevumu izpilde -50%; Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, prezentācija, spēja atbildēt uz uzdotiem jautājumiem -50% patstāvīgais darbs, patstāvīgā darba prezentācija.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēs radīt jaunas zināšanas zinātnes integrācijas procesā sabiedrības veselības stratēģijas organizācijā.
Prasmes:Pratīs argumentēti paskaidrot aspektus, identificēt zinātniski pamatotas problēmas veselības aprūpes sistēmā.
Kompetences:Spēs plānot, izstrādāt un novērtēt zinātniski pamatotu profilakses programmu sabiedrības veselības veicināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns, Aktualizēts Veselības veicināšanas un slimību profilakses starpsektoru sadarbības komitejā 14.06.2019.
2Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019
3Latvijas Zinātņu Akadēmijas stratēģija 2021.-2027. gadam. Latvijas Zinātņu Akadēmija, 2021, 43.lpp
4Daiga Behmane, Alina Dudele, Anita Villeruša, et.al. Latvia Health System Review 2019, Health Systems in Transition. Vol 21 No 4, 2019 Dec; 21(4):1-165
5Konceptuālais ziņojums "Par veselības aprūpes sistēmas reformu". (Ministru kabineta 2017. gada 7. augusta rīkojums Nr. 394)
6Pamatnostādņu projekts "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam". Veselības Ministrija, 2021
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019
Papildu literatūra
1Ināra Upmale. Pieaugušo veselības izglītības darba organizācija un vadība primārās veselības aprūpes māsas praksē. Promocijas darbs, LU, Rīga, 2013., 201. lpp.
2Juris Bārzdiņš. Uz procesu orientētas vadīšanas ieviešanas iespējas slimnīcā. Promocijas darbs, LU, Rīga 2015., 190. lpp.
3Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016
4Ārvalstu studentiem/For international students:
5Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016
Citi informācijas avoti
1Promoting health, preventing disease: the economic case / Maidenhead: Berkshire, 2015., 25. p
2Health System Efficiency: How to make measurement matter for policy and management / WHO, 2016., 266.p