.
Zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošana un novērtēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2023 14:21:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_037 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Olga Juhņeviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, pētniecībā, infekciju kontrolē, internajā medicīnā un statistikā. | ||||||||
Mērķis: | Spēj veikt inovāciju radīšanu un apvienot teoriju un metodes zinātniski pamatotu profilakses programmu plānošanā un novērtēšanā, saprast to pielietojumu veselības aprūpē un mācēt pielietot praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātņu klasifikācija un integrācija praksē. Zinātnes un sabiedriskās prakses sakarība. Zinātniskās izzinās līmeni un metodes | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Uz pierādījumiem balstītas medicīnas process. Zinātnes attīstības problēmas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Sabiedrības veselības stratēģija Latvijā: pārskats, analīze, īstenošana praksē. Sabiedrības veselības pārraudzība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Sabiedrības veselības problēmas identifikācija un formulējums. Veselības problēmu dimensijas. Jaunas problēmas veselības aprūpē, Helsisms. Metodoloģiskas pieejas veselības problēmu izpētei. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Veselības aprūpes organizācija. Veselības sistēma, tās funkcijas. Veselības aprūpes sistēmas darbības uzlabošana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
6 | Profilakses modeļi, profilakses programmu veidi. Slimību profilakses organizācija un īstenošana Latvijā. Rezultāts veselības aprūpē. Fundamentāli principi tālākai veselības aizsardzības attīstībai Eiropā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Zinātniskais uzskats par veselību. Jēdziena veselības kompetence konceptuālā analīze. Veselības uzvedības konceptuālie modeli. Veselības veicināšanas principi profilakses darbā. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
8 | Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrādes posmi un realizācijas iespējas: loģiskā modeļa soļi, intervences noteikšana un izvērtēšana (indikatori) | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pētnieciskā darba, zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, sabiedrības veselības veicināšanā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju laikā uzdevumu izpilde -50%; Zinātniski pamatotas profilakses programmas izstrāde, prezentācija, spēja atbildēt uz uzdotiem jautājumiem -50% patstāvīgais darbs, patstāvīgā darba prezentācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēs radīt jaunas zināšanas zinātnes integrācijas procesā sabiedrības veselības stratēģijas organizācijā. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs argumentēti paskaidrot aspektus, identificēt zinātniski pamatotas problēmas veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Kompetences: | Spēs plānot, izstrādāt un novērtēt zinātniski pamatotu profilakses programmu sabiedrības veselības veicināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns, Aktualizēts Veselības veicināšanas un slimību profilakses starpsektoru sadarbības komitejā 14.06.2019. | ||||||||
2 | Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019 | ||||||||
3 | Latvijas Zinātņu Akadēmijas stratēģija 2021.-2027. gadam. Latvijas Zinātņu Akadēmija, 2021, 43.lpp | ||||||||
4 | Daiga Behmane, Alina Dudele, Anita Villeruša, et.al. Latvia Health System Review 2019, Health Systems in Transition. Vol 21 No 4, 2019 Dec; 21(4):1-165 | ||||||||
5 | Konceptuālais ziņojums "Par veselības aprūpes sistēmas reformu". (Ministru kabineta 2017. gada 7. augusta rīkojums Nr. 394) | ||||||||
6 | Pamatnostādņu projekts "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam". Veselības Ministrija, 2021 | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Can people afford to pay for health care? New evidence on financial protection in Europe / Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2019 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ināra Upmale. Pieaugušo veselības izglītības darba organizācija un vadība primārās veselības aprūpes māsas praksē. Promocijas darbs, LU, Rīga, 2013., 201. lpp. | ||||||||
2 | Juris Bārzdiņš. Uz procesu orientētas vadīšanas ieviešanas iespējas slimnīcā. Promocijas darbs, LU, Rīga 2015., 190. lpp. | ||||||||
3 | Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016 | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Preventing disease through healthy environments : a global assessment of the burden of disease from environmental risks \ Geneva : WHO,2016 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Promoting health, preventing disease: the economic case / Maidenhead: Berkshire, 2015., 25. p | ||||||||
2 | Health System Efficiency: How to make measurement matter for policy and management / WHO, 2016., 266.p |