.
Pētniecības metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:16.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.01.2024 12:59:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_105 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Olga Juhņeviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061567 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas māszinību studiju kursos, Informātikā un statistikas metodēs. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt veselības jomas speciālistu kompetences attīstību, kas nodrošinātu un realizētu uz pierādījumiem balstītu aprūpes procesu individuāli un iesaistoties veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumos un projektos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija studiju kursā. Studiju kursa plānojums, aktivitātes, starpvērtējumi un vērtējumi. Bakalaura darba izstrādes nolikums un metodiskie norādījumi. Bakalaura darba zinātniskās jomas un tēmas. Bakalaura darba vadītāja izvēle. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Potenciālās bakalaura darba tēmas izstrāde: * aktualitāte, problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais lietojums; * pētījuma jautājuma/hipotēzes izvirzīšana, mērķu formulēšana, uzdevumu plānošanas stratēģija | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pētījumu virzieni un veidi, to praktiskais pielietojums praksē. Zinātniskā metode un pētniecības process. Pētniecības ētiskie pamatprincipi, pētniecību regulējošie normatīvie akti. Klīnisko pētījumu ētiskie aspekti | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Kvantitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija, ierobežojumi un iespējas. Respondentu izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu atlasē. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Pētījuma loģiskā struktūra, tā etapi, pētījuma dizaina un stratēģijas jēdziens, pētījuma projekts. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Kvalitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija un iespējas, respondentu atlase un izlase. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Kvalitatīvo pētījumu integrācija. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Pētījumā izmantojamie pētnieciskie instrumenti un to izstrāde atkarībā no pētījuma dizaina. Instrumentu struktūra, izstrādes gaita. Gatavo instrumentu izmantošana, tulkošanas un adaptācijas process. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Pētījuma validitāte un ticamība. Pētījuma rezultātu ievākšana, apstrāde, aprakstīšana un interpretācija. Pētījuma diskusijas veidošanas pamatprincipi, interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Pētījuma slēdzieni un secinājumi. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Seminārs "Bakalaura pētījuma projekts". B1 lapas prezentācija | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar RSU un MDAK dokumentāciju, kas ir saistoša bakalaura darba izstrādei. Sagatavoties nodarbībām par “Projekta pieteikumu”, Kvalitatīvo un Kvantitatīvo pētniecību, Rezultātu analīzi un interpretāciju, Instrumenta izstrādi un sākotnējo datu ievākšanu. Sagatavot MDAK_B1 veidlapu seminārnodarbībai un MDAK_B2 priekšaizstāvēšanai. Atbildēt uz e-testa jautājumiem e-studijās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai, visiem pārbaudījumiem jābūt veiksmīgi nokārtotiem. Kumulatīvs vērtējums veidojas no: • Students veic uzdevumu: Pub. Medā izpildi un analīzi - 10% no kopējā vērtējuma; • B1 lapas prezentācija - 20% no kopējā vērtējuma; • E-testa kārtošana - 20% (jāiegūst testā vismaz 55%, kas atbilst pēc RSU Studiju reglamenta I vērtējumam 4); • Kursa noslēgumā students kārto eksāmenu (mutiskā veidā): B2 lapas prezentācija - 50% no kopējā kumulatīvā vērtējuma (atkārtotas B2 lapas aizstāvēšanas vērtējums būs samazināts par 10%). Vērtēšana kursā ir 10 ballu sistēmā, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Spēs atpazīt un aprakstīt pētniecības nozīmi veselības aprūpē. • Spēs nosaukt un aprakstīt pētniecības principus, ētiskos aspektus un regulējošos normatīvos aktus. • Spēs aprakstīt pētījuma dizaina veidus un pētnieciskā darba ciklu. • Spēs aprakstīt pētījuma problēmu, aktualitāti un pētniecības pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | • Spēs īstenot uz pierādījumiem balstītu aprūpi. • Lietos pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Pielietos māszinību teorijas un jēdzienus pētniecībā. • Spēs iesaistīties un līdzdarboties pētījumos. • Iesaistīsies un līdzdarbosies projektos saistībā ar veselības aprūpi un sociālo labklājības jomu, to izstrādes un norises pamatprincipos. | ||||||||
Kompetences: | • Spēj īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Spēj piedalīties un realizēt veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumus un projektus savas kompetences ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Pipere, A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga, RSU, 2019, 311 lpp. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K., Pipere, A., Kamerāde, D. Pētniecība. Teorija un prakse. RaKa 2016. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Kroplijs, A. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: RaKa, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Kristapsone, Silvija. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga Biznesa augstskola Turība, 2014 | ||||||||
6 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. 2018, RSU. | ||||||||
7 | Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 71 lpp. | ||||||||
2 | Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp. | ||||||||
3 | Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp. | ||||||||
4 | Davies, Martin Brett. Doing a Successful Research Project: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014. | ||||||||
5 | Thomas, D. and Hodges, I. Designing and Managing Your Research Project: Core Skills for Social and Health Researchers. London: Sage, 2010. | ||||||||
6 | Gerrish, K., Lacey, A. The Research Process in Nursing. Oxford Malden, MA: Blackwell Publishing, 2015. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
8 | Davies, Martin Brett. Doing a Successful Research Project: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014. | ||||||||
9 | Gerrish, K., Lacey, A. The Research Process in Nursing. Oxford Malden, MA: Blackwell Publishing, 2015. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kazer, Meredith Wallace Fitzpatrick, Joyce J. Encyclopedia of Nursing Research. NY: Springer Publishing Company, 2018. | ||||||||
2 | De Chesnay, Mary. Nursing Research Using Case Studies: Qualitative Designs and Methods in Nursing. NY: Springer Publishing Company, 2017. | ||||||||
3 | Houser, Janet. Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015. | ||||||||
4 | Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018. | ||||||||
5 | Waltz, Carolyn Feher Strickland, Ora Lenz, Elizabeth R./ Measurement in Nursing and Health Research. 5th Edition. New York: Springer Publishing Company, 2017. |