.
Pacientu un darba vides drošība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2024 08:42:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_257 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eva Cela | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veselības jēdziens un koncepcija, mikrobioloģija ar virosoloģiju un parazitoloģiju, aprūpes filozofija un procesa modelis, pierādījumos balstīta aprūpe un klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē, farmakoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Gūt izpratni par cēloņsakarībām, kas noved pie nevēlama iznākuma ārstniecības gaitā gan attiecībā uz pacientu, gan personālu, par pielietojamām metodēm risku un veicinošo faktoru identificēšanā un pacientu un personāla drošības paaugstināšanā, pamatojoties uz sistēmas un cilvēka faktora jeb ergonomikas principu ievērošanu. Iepazīstināt ar jaunām iniciatīvām, rekomendācijām un labas ārstniecības personu prakses piemēriem Eiropā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Pacientu drošības pamatprincipi ārstniecības procesā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pacientu drošības ieteikumi ārstniecībā, cēloņu analīze un izpēte, proaktīvās darbības IETEIKUMI | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Pacientu un veselības aprūpes darbinieku balss nozīme PREMS veidi un saturs pasaulē un Latvijā (citi instrumenti pacientu un darbinieku atgriezeniskās saites apkopošanai; PROMS nozīme sabiedrības veselības uzlabošanā; IHI Darbinieku pieredzes stratēģija; Cilvēkpieredzes mērījumi: TOP BOX, NPS, Overall rating, Response rate, Gallupa 12 jautājumi u.c.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārstniecības personu apgaitu veidi un Co-design metode iesaistes kultūras veicināšanā. (Māsu/vecmāšu/ārsta palīga u.c. apgaita; Līderu un vadības apgaita), Co-design metodes ieguvumi un soļi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Seminārs: Darba vides psihoemocionālie riska faktori vai profilakses un intervences programmas / pasākumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Seminārs: Pacientu drošības riska faktori un proaktīvs rīcības plāns / rīcību mazinošie pasākumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Dažādu komunikāciju metožu un vadība pacientu drošībā (simulācijas nodarbības) | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējums – kumulatīvais vērtējums. I (Atlasīt pētījumus, kas saistīti ar māsas darba vides psihoemocionālajiem riska faktoriem vai profilakses un intervences programmām / pasākumiem (prasības un vērtēšana e-studijās), II Seminārs (Identificēt pacienta drošības riskus (2), sagatavot prevencijas plānu, ņemot vērā publikācijas un pierādījumos balstītu praksi (prasības un vērtēšana e-studijās). Katra semināra vērtība - 40%. Pastāvīgais darbs (video analīze) 10%, aktīva dalība klātienes nodarbībās (simulācijas) - 10%). Darba vērtēšana, atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem (publicēts e-studijās pie studiju kursa), vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus). | ||||||||
Prasmes: | Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielietot un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Kompetences: | Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016. | ||||||||
2 | Darba drošības un veselības aizsardzības prasības, saskaroties ar bioloģiskajiem aģentiem darba vidē / Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūts. 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued). | ||||||||
5 | Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine. | ||||||||
6 | Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030. | ||||||||
7 | S. Dekker. Patient Safety : A Human Factors Approach. 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
10 | Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016. | ||||||||
11 | Harold Kerzner. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. Ebook Central, 2017 | ||||||||
12 | Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued). | ||||||||
13 | Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine. | ||||||||
14 | Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030. | ||||||||
15 | Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6. 2012, pp. 1150-1157. | ||||||||
16 | Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin.Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory, 2019. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | G.J.Gyani., A.Thomas. Healthcare Quality & Patient safety. 2022. | ||||||||
2 | Asthmore, S., Ruthven, T. & Hazelwood, L. Stage 2: Measuring performance. In New Principles of Best Practice in Clinical Audit. Ed. by R. Burgess. London: Radcliffe, 2011 | ||||||||
3 | Bateman, N. The Business of Nurse Management: A Toolkit for Success. Springer Publishing Company, LLC, 2012. p. 246. | ||||||||
4 | Flin, R. & O’Connor, P. Safety at the Sharp End: A Guide to Non-technical Skills. CRC Press, 2008. p. 330 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | WHO | ||||||||
2 | Patient safe solutions | ||||||||
3 | Tools :Institute for Healthcare Improvement (ihi.org) |