Pārlekt uz galveno saturu

Pacientu un darba vides drošība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2024 08:42:40
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_257LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Eva Cela
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Veselības jēdziens un koncepcija, mikrobioloģija ar virosoloģiju un parazitoloģiju, aprūpes filozofija un procesa modelis, pierādījumos balstīta aprūpe un klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē, farmakoloģija.
Mērķis:
Gūt izpratni par cēloņsakarībām, kas noved pie nevēlama iznākuma ārstniecības gaitā gan attiecībā uz pacientu, gan personālu, par pielietojamām metodēm risku un veicinošo faktoru identificēšanā un pacientu un personāla drošības paaugstināšanā, pamatojoties uz sistēmas un cilvēka faktora jeb ergonomikas principu ievērošanu. Iepazīstināt ar jaunām iniciatīvām, rekomendācijām un labas ārstniecības personu prakses piemēriem Eiropā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumiLekcijas1.00E-studiju vide
2Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksēLekcijas1.00E-studiju vide
3Pacientu drošības pamatprincipi ārstniecības procesāNodarbības1.00auditorija
4Pacientu drošības ieteikumi ārstniecībā, cēloņu analīze un izpēte, proaktīvās darbības IETEIKUMINodarbības1.00auditorija
5Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumiLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
6Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumiLekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00auditorija
7Pacientu un veselības aprūpes darbinieku balss nozīme PREMS veidi un saturs pasaulē un Latvijā (citi instrumenti pacientu un darbinieku atgriezeniskās saites apkopošanai; PROMS nozīme sabiedrības veselības uzlabošanā; IHI Darbinieku pieredzes stratēģija; Cilvēkpieredzes mērījumi: TOP BOX, NPS, Overall rating, Response rate, Gallupa 12 jautājumi u.c.).Nodarbības1.00auditorija
8Ārstniecības personu apgaitu veidi un Co-design metode iesaistes kultūras veicināšanā. (Māsu/vecmāšu/ārsta palīga u.c. apgaita; Līderu un vadības apgaita), Co-design metodes ieguvumi un soļiNodarbības1.00auditorija
9Seminārs: Darba vides psihoemocionālie riska faktori vai profilakses un intervences programmas / pasākumiNodarbības1.00auditorija
10Seminārs: Pacientu drošības riska faktori un proaktīvs rīcības plāns / rīcību mazinošie pasākumiNodarbības1.00auditorija
11Dažādu komunikāciju metožu un vadība pacientu drošībā (simulācijas nodarbības)Nodarbības2.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa vērtējums – kumulatīvais vērtējums. I (Atlasīt pētījumus, kas saistīti ar māsas darba vides psihoemocionālajiem riska faktoriem vai profilakses un intervences programmām / pasākumiem (prasības un vērtēšana e-studijās), II Seminārs (Identificēt pacienta drošības riskus (2), sagatavot prevencijas plānu, ņemot vērā publikācijas un pierādījumos balstītu praksi (prasības un vērtēšana e-studijās). Katra semināra vērtība - 40%. Pastāvīgais darbs (video analīze) 10%, aktīva dalība klātienes nodarbībās (simulācijas) - 10%). Darba vērtēšana, atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem (publicēts e-studijās pie studiju kursa), vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus).
Prasmes:Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielietot un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus.
Kompetences:Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.
2Darba drošības un veselības aizsardzības prasības, saskaroties ar bioloģiskajiem aģentiem darba vidē / Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūts. 2011. (akceptējams izdevums)
3Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)
4Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued).
5Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine.
6Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030.
7S. Dekker. Patient Safety : A Human Factors Approach. 2011. (akceptējams izdevums)
8Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157. (akceptējams izdevums)
9Ārvalstu studentiem/ For international students:
10Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.
11Harold Kerzner. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. Ebook Central, 2017
12Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued).
13Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine.
14Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030.
15Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6. 2012, pp. 1150-1157.
16Reinhard Busse, Niek Klazinga, Dimitra Panteli, and Wilm Quentin.Improving Healthcare Quality in Europe.OECD. European Observatory, 2019.
Papildu literatūra
1G.J.Gyani., A.Thomas. Healthcare Quality & Patient safety. 2022.
2Asthmore, S., Ruthven, T. & Hazelwood, L. Stage 2: Measuring performance. In New Principles of Best Practice in Clinical Audit. Ed. by R. Burgess. London: Radcliffe, 2011
3Bateman, N. The Business of Nurse Management: A Toolkit for Success. Springer Publishing Company, LLC, 2012. p. 246.
4Flin, R. & O’Connor, P. Safety at the Sharp End: A Guide to Non-technical Skills. CRC Press, 2008. p. 330
Citi informācijas avoti
1WHO
2Patient safe solutions
3Tools :Institute for Healthcare Improvement (ihi.org)