.
Pētniecības metodes aprūpē II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 10:18:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_300 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Millere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pētniecības metodes māszinībās I, Statistikas metodes | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt aprūpes pētniecības procesā iegūto datu analīzes izpratni un prasmes pielietot atbilstošu statistisko analīzi un interpretāciju, kas sekmēs uz pierādījumiem balstītas aprūpes pētniecību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Studiju kursa aktuālā norise. Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva izlase vs nereprezentatīva izlase | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījuma izlases un populācijas analīze aprūpes pētijumos, aprakstošās un secinošās statistikas metodes; Parametriskas un neparametriskas statiskās analīzes metodes, to pielietojums aprūpes pētniecībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu Interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes; Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes; Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, pētijuma izlases analīze, varbūtīgā vs nevarbūtīgā izlase, reprezentatīva vs nereprezentatīva izlase | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aktuālo aprūpes pētijumu analīze, Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija. Aktuālo aprūpes pētijumu analīze Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā; Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes, datu interpretācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pētījuma projekta prezentācija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās semināriem un kontroles darbiem izmantojot mācību literatūru. Darbs ar zinātnisko literatūru – zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo dažādus pētījumu dizianus veselības aprūpē un medicīnā meklēšana datu bāzēs, rakstu analīze, aprakstīšana un apraksta iesniegšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšana 10 ballu sistēmā. Noslēguma pārbaudījumam sagatavotais pētījuma projekts, kas argumentēti pamatots zinātniskajā literatūrā, pētījuma mērķis, hipotēze/pētījuma jautājums formulēti atbilstoši un saskaņoti, pētījuma projektam izvēlēts atbilstošs pētījuma dizains un izstrādāts pamatots atbilstoši tēmai pētījuma instruments. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students zina aprūpes pētniecības izlases veidošanas principus un iegūto datu analīzes metodes. Students zina pētījumu rezultātu interpretācijas principus, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs sagatavot zinātnisku projektu (maģistra darba) pieteikumu; izvēlēties piemērotāko pētījuma dizainu, izlasi un atbisltošu statistiko analīzes metodi; interpretēt pētījuma rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Spēs patstāvīgi formulēt un atbildēt uz pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt iegūto informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pētniecība: teorija un prakse; Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā; Rīga : RaKa, ©2016. | ||||||||
2 | Mārtinsone Kristīne, Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes, Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska ; Rīga : RaKa, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Kristapsone Silvija, Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem, Rīga Biznesa augstskola Turība, c2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Geske Andrejs, Grīnfelds Andris, Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem, Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā, 2019 | ||||||||
7 | Zinātniskā pētniecība studiju procesā / Silvija Kristapsone. 2014 | ||||||||
8 | KP Suresh and S Chandrashekara; Sample size estimation and power analysis for clinical research studies, J Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
10 | KP Suresh and S Chandrashekara; Sample size estimation and power analysis for clinical research studies, J Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp. | ||||||||
2 | Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp. | ||||||||
3 | R.Endacott, DipN(Lond), M. Botti RN, RM, BN, PhD, MRCNA, Clinical research 3: Sample selection, Accident and Emergency Nursing (2007) 15, 234–238. | ||||||||
4 | Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010. | ||||||||
5 | Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018 | ||||||||
6 | Hancké, Bob, Intelligent Research Design: a Guide for Beginning Researchers in the Social Sciences, Oxford; New York: Oxford University Press, c2009. | ||||||||
7 | Davies, Barbara, Jo Logan, Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals, Toronto: Mosby/Elsevier, 2018 | ||||||||
8 | Janet Houser, Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015 | ||||||||
9 | Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J., Foundations of Nursing Research, Pearson/Prentice Hall, 2012 | ||||||||
10 | Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck, Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice, Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2012 | ||||||||
11 | Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck, Resource Manual to Accompany Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice, Philadelphia [etc.]: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2008. | ||||||||
12 | David Colton and Robert W. Covert, 1948: Designing and Constructing Instruments for Social Research and Evaluation, San Francisco, CA Jossey-Bass & Sons, c2007. | ||||||||
13 | Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods, New York: Palgrave Macmillan, 2014. | ||||||||
14 | Fischer, Joel, Kevin Corcoran, Measures for Clinical Practice and Research: a Sourcebook, Oxford; New York: Oxford University Press, 2007. | ||||||||
15 | Carol Boswell, Sharon Cannon, Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020 | ||||||||
16 | Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007. | ||||||||
17 | Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice, Sydney; New York: Mosby/Elsevier, c2007 | ||||||||
18 | Patricia L. Munhall, Nursing Research: a Qualitative Perspective, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2007 | ||||||||
19 | Bonnie Steinbock, The Oxford Handbook of Bioethics, Oxford; New York: Oxford University Press, 2009. | ||||||||
20 | Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018 | ||||||||
21 | Ann Bowling and Shah Ebrahim, Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead, England; New York, NY: Open University Press, 2005 | ||||||||
22 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
23 | Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J., Foundations of Nursing Research, Pearson/Prentice Hall, 2012 | ||||||||
24 | Janet Houser, Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015 | ||||||||
25 | Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018 | ||||||||
26 | Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007. | ||||||||
27 | Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers, Chicago; London University of Chicago Press, 2018 |