.
Veselības aprūpes vēsture un māszinību teorijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.01.2024 08:52:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_339 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vēsture | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Olga Juhņeviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pasaules vēsturē, Latvijas vēsturē un dabaszinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas un radīt izpratni par māsu profesijas attīstību vēsturiskā kontekstā, par māzinību teorijām un konstatēt to saistību ar mūsdienīgām pārmaiņām veselības aprūpē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Māsas profesijas aizsākumi: pelēkās māsas. Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgo māsu un diakonisu māsu darbība Latvijas teritorijā | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Māsu profesija Latvijas teritorijā Krievijas Sarkanā Krusta (1879–1914) un Latvijas Sarkanā Krusta darbības laikā (1918–1940) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Māsu darbība padomju laikos (1940–1991). Māsu profesijas reorganizācija valsts neatkarības atgūšanas laikā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Māszinību klasisko teoriju apskats un to pielietojums praksē. (D. Orema, F. Abdelah, V. Hendersone, K. Roja, D. Džonsone, M. Gordon, H. Peplau, D. Orlando Rodzer, King, Vatsone, Naitingeila, Levaine) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās | Nodarbības | 4.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Medicīnas simboli un emblēmas: Asklēpija nūja, čūska, čūska apvij spoguli, kauss, Merkūrija zizlis, sniegpārsla, pentagramma, baltie halāti, ātrās palīdzības mašīna, medicīnas dienesta emblēmas, ārsti senatnē, Hipokrāta zvērests | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Aprūpes modeļu un māszinību teoriju pamatojums praksē. Aprūpes modeļi: Ņūmanes sistēmas modelis, MacGill aprūpes modelis, VIPS modelis, AACN Sinerģijas modelis. Pētījuma datu (zinātniskā rakstā) analīze | Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Jaunākās teorijas un aprūpes modeļi māszinībās un ar māszinībām saistītās teorijas. (Parses teorija, Penderes teorija, Merceres teorija, Kolkaba teorija, J. Duffy kvalitatīvas aprūpes modelis, Roper-Logan-Tierney's modelis). Māszinību teoriju un modeļu analīze un salīdzinājums: pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas, satura | Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošais patstāvīgi kursa laikā sagatavo divas prezentācijas, ko prezentē grupā ar mērķi padziļinātāk izpētīt kādu no kursā apgūstamajām tēmām: par medicīnas simboliem un emblēmām medicīnā, to nozīmi un pielietošana mūsdienās; par vienu no Māszinību teorijām, modeļu analīze un salīdzinājums pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas, satura. Pētījuma datu (zinātniskā rakstā) analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa laikā students tiek vērtēts pēc sekojoša kumulatīva vērtējuma: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai. 2. Students aktīvi piedalās nodarbībās, veic uzdevumu izpildi un analīzi - 20% no kopējā vērtējuma; 3. Students gatavo kursa laikā patstāvīgas prezentācijas, ko prezentē grupā - 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā students kārto eksāmenu (mutiskā veidā), izvelkot eksāmena 2 biļešu jautājumus (viens par māsu profesijas attīstības vēsturi, otrais par Māszinību teorijām) - 50% no kopējā vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs padziļinātas zināšanas par māsu profesijas attīstības vēsturisko gaitu senatnē un profesionālo attīstību 18.-20.gs., to izglītību, darba pienākumu aprakstu un aktivitāti sabiedrībā, Māszinību zinātnes klasiskām teorijām un jēdzieniem, jaunākām teorijām un aprūpes modeļiem Māszinībās un ar to saistītām teorijām, spēs izprast to ietekmes māsu profesionālā attīstībā mūsdienās. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēs analizēt, sintezēt un interpretēt māsu profesijas attīstību dažādos vēsturiskos posmos, ņemot vērā medicīnas un māsu profesionālās prasmes attīstību, izvērtēt un orientēties Māszinību zinātnes teorijās, salīdzināt Māszinību teorijas pēc hronoloģijas, līmeņa, pieejas un satura. | ||||||||
Kompetences: | Izvērtēs un pamatos māsu profesijas attīstības saiknes un ciklisko attīstību ar pārmaiņām profesijā mūsdienās, identificēs Māszinību teorijas un citu ar veselības aprūpes jomu saistīto zinātņu teorijas un jēdzienus māsu praksē, spēs tos izskaidrot, interpretēt un zinātniski argumentēt. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vīksna, A. Dodot gaismu sadegu. R., 2. izdevums, 2018. | ||||||||
2 | Odiņa, O. Māsu profesijas attīstība Latvijā (18.-20. gs). Promocijas darbs, RSU, 2013. | ||||||||
3 | Nursing theorists and their work 2015. / [edited by] Martha Raile Alligood, Professor Emeritus, College of Nursing, East Carolina University, Greenville, North Carolina. 8th edition. xvii, 746 pp. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
5 | Wilkinson, Judith M. Treas, Leslie S.Barnett, Karen L. Smith, Mable H. 2016. Fundamentals of Nursing. F.A.Davis. EBSCOhost | ||||||||
6 | Potter, Patricia A., Perry, Anne Griffin. 2019. Essentials for Nursing Practice. EBSCOhost | ||||||||
7 | Jo Ann Zerwekh, Ashley Garneau. 2015. Nursing Today: Transition and Trends. EBSCOhost | ||||||||
8 | Craft-Rosenberg, M., Krajicek, M. 2017.Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families. | ||||||||
9 | Wendy Levinson, Ginsburg, Shiphra. 2014. Understanding medical professionalism. AccessMedicine | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Leik, Maria T. Codina. 2018. Family Nurse Practitioner Certification Intensive Review: Fast Facts and Practice Questions. EBSCOhost | ||||||||
2 | Sines, David. 2013. Community and Public Health Nursing. Ebook Central |