.
Mentālā veselība un pacientu aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.08.2022 09:18:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_349 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Velga Sudraba | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, psiholoģijā, neiroloģijā, farmakoloģijā, medicīnas ētikā, sabiedrības veselībā, pacientu aprūpē, rehabilitācijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihiskajiem traucējumiem un psihoaktīvo vielu atkarībām, to izplatību, cēloņiem, attīstību, klīniskām īpatnībām, diagnostiku, medikamentozo ārstēšanu, aprūpi un rehabilitāciju, kas ir balstītas pētījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mentālās veselības jēdziens un psihiatrijas attīstības vēsture. Mentālās veselības veicināšana un traucējumu profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Saskarsmes pamatprincipi pacientiem ar mentālās veselības traucējumiem. Ētikas ievērošana un antidiskriminācijas nozīme mentāli slimu pacientu aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Aprūpes procesa pamatprincipi mentālās veselības aprūpē. Māsu aprūpes diagnozes un aprūpes dokumentācija mentālās veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Atkarība kā slimība. Atkarības biopsihosociālais modelis. Alkohola atkarība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Narkomānija, tās veidi, pazīmes. Dažādas PAV. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Narkoloģisko pacientu ārstēšana. Līdzatkarība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personības traucējumi, to veidi. Neirotiski, ar stresu saistīti un somatoformi traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Garastāvokļa traucējumi – mānija, depresija: cēloņi, klīnika, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uztveres traucējumi – šizofrēnija: etioloģija, klīniskās izpausmes veidi, gaita, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Intelektuālās attīstības traucējumi: klasifikācija, klīniskās izpausmes veidi, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Epilepsija un ar to saistītās personības pārmaiņas: epilepsijas lēkmju klasifikācija, diagnostika, neatliekamā palīdzība epileptisko lēkmju gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ēšanas traucējumi – anoreksija, bulīmija: klīniskās izpausmes veidi, ārstēšana, aprūpes īpatnības, rehabilitācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Suicīdi, to raksturojums, statistika, aprūpes pamatprincipi. Pacientu fiziskā un medikamentozā ierobežošana: aprūpes pamatprincipi un dokumentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Atkarību pacientu laboratoriskie rādītāji, to izvērtēšana dažādos izmeklējumos. Atkarību novērtēšanas testu izmantošana, aizpildīšana, analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Pētījumu analīze par Leša tipoloģiju, narkotiku atkarības veidiem, dzimumatšķirībām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Pētījumu analīze par līdzatkarību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lasīt e-studijās ievietotos materiālus, atrast jaunākos pētījumus par nodarbību tēmu, sagatavot vienu prezentāciju par kādu no jaunākiem pētījumiem par narkoloģijas tēmu un divas – par psihiatrijas tēmām, saistībā ar aprūpes procesu, prezentēt tās nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva dalība nodarbībās – 10%; • Prezentācijas – 30%; • Tests – 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais: • atpazīst psihiskus traucējumus, psihoaktīvo vielu atkarības, definē pēc SSK – 10 klasifikatora, • analizē un sistematizē anamnēzi, raksturo psihiatrijā un narkoloģijā lietojamos medikamentus un to blakusparādības, • izskaidro un apraksta saskarsmes specifiku darbā ar psihiatrijas un narkoloģijas pacientiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais prot: • pielietot pareizu saskarsmes veidu darbā ar psihiatrijas un narkoloģijas pacientiem, • novērtēt pacienta stāvokli, • ievākt anamnēzi un izmantot nepieciešamos datus, • veidot aprūpes plāna modeli, atsaucoties uz pierādījumos balstītu praksi. | ||||||||
Kompetences: | Students, izmantojot apgūtās zināšanas par psihiskiem traucējumiem, psihoaktīvo vielu atkarībām un to aprūpi: • spēj diferencēt traucējumus, • interpretē un analizē iegūtos datus aprūpes dokumentācijā, • veiksmīgi realizē aprūpes plānu psihiskiem un narkoloģiskiem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Semple D., Smyth R. Oxford handbook of psychiatry. Oxford University press, 2013. | ||||||||
2 | Lesch O.M., Walter H., Wetschka Ch., Hesselbrock M., Hesselbrock V. Alcohol and Tobacco. Medical and Sociological Aspects of Use, Abuse and Addiction. Springer Wien New York, 2011. | ||||||||
3 | LĀB. Garīgā veselība un atkarīgo pacientu aprūpe multidisciplinārā komandā, 2010. | ||||||||
4 | Aprūpes diagnozes: Definīcijas un klasifikācija 2018 – 2020” 11.izdevums, SIA” Medicīnas apgāds”, 2020. | ||||||||
5 | LPA Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas 3.izdevums, 2014. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Dokumenti/pnk/L… | ||||||||
6 | LPA Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas 3. izdevums, 2015. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Dokumenti/pnk/L… | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
8 | Semple D., Smyth R. Oxford handbook of psychiatry. Oxford University press, 2013. | ||||||||
9 | Lesch O.M., Walter H., Wetschka Ch., Hesselbrock M., Hesselbrock V. Alcohol and Tobacco. Medical and Sociological Aspects of Use, Abuse and Addiction. Springer Wien New York, 2011. | ||||||||
10 | Beidel, D.C, Turner, S.M., Hersen, M. (eds.). Adult psychopathology and diagnosis. 2014. Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Stirna A. (red). Atkarība no alkohola. Narkoloģija. Rīga: Medicīnas apgāds, 2008. | ||||||||
2 | Eglītis I. Psihiatrija. Rīga, Zvaigzne, 1989. | ||||||||
3 | Hersen M., Turner S.M., Beidel D.C. (eds.) Adult psychopatology and diagnosis, 5th ed., John Willey & Sons, Inc., 2007. | ||||||||
4 | Magnavita J.J. (ed.). Handbook of personality disorders. Theory and practice, John Willey & Sons, Inc., 2004. | ||||||||
5 | Deksters G., Vošs M. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. – Rīga: Jumava, 2006. | ||||||||
6 | Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte. Mācību materiāls. – Rīga: Nacionālais apgāds, 2009. | ||||||||
7 | Osis G. Narkoloģija vispārējās prakses ārstiem. Rīga: SIA”TRIO-J”; 2006. | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
9 | Mattle, H., Mumenthaler, M. Fundamentals of Neurology: An Illustrated Guide. 2017. EBSCOhost | ||||||||
10 | Woodward, S., Waterhouse, C. Oxford Handbook of Neuroscience Nursing. 2021. EBSCOhost | ||||||||
11 | Hersen M., Turner S.M., Beidel D.C. (eds.) Adult psychopatology and diagnosis, 5th ed., John Willey & Sons, Inc., 2007. | ||||||||
12 | Magnavita J.J. (ed.). Handbook of personality disorders. Theory and practice. John Willey & Sons, Inc., 2004. |