.
Līderība un efektīva pārmaiņu vadība veselības aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.09.2024 09:00:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_354 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agita Melbārde-Kelmere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, sociālo zinātņu pamati, ekonomika un organizāciju vadība, transkulturālā aprūpe. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt māsu un vecmāšu izpratni par līderismu, teorijām, līderisma stiliem un modeļiem. Izprast un lietot dažādus aprūpes modeļus, apgūt simulāciju prasmes. Veicināt studentu līderisma spēju attīstību un dažādības respektēšanu, kas nepieciešams māsas vadītājas amatā. Izkopt savstarpējo attiecību kultūru studentiem, stiprināt studentu personīgo efektivitāti veselības aprūpes personāla vadībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Līderības psiholoģija, uzdevumi un mērķi veselības aprūpes personāla vadībā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Līderības loma un izaicinājums māsas/vecmātes praksē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Veselības aprūpes personāla komanda un grupas, tās lomas, normas un attīstība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Veselības aprūpes plānošanas aspekti. Māsas līderes darbs dažādās veselības aprūpes iestādēs, tās loma. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Laika menedžments, darba laika plānošana. Māsas līderes izaicinājumi un līderības nozīme darba spēka nodrošināšanas un piesaistes jautājumos. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Līdera mērķu nospraušana un prioritāšu izvirzīšana. Sava mērķa izstrāde | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Dažādu aprūpes modeļu realizācija veselības aprūpes praksē, simulācijās bāzēti piemēri. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
8 | Līdera taktika ētisku dilemmu/ pacientu drošības gadījumu risināšanā. Atgriezeniskās saites veidošana komandā. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
9 | Līdera pašattīstība kā mūžīga darbība. Personīgā attīstības plāna izstrāde | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie formulē savus kā līderu mērķus, izstrādā personīgo attīistības plānu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās (10 punkti), pašpārbaudes testa aizpildīšana (50 punkti), mērķu formulēšanas darba iesniegšana (20 punkti), personīgā attīstības plāna izstrāde (10 punkti), pārmaiņu ieviešanas plāna izstrāde (10 punkti). Punktu kopskaits:10= iegūtās balles. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par māsu darba motivācijas un līderības teorijām, dažādiem personāla vadības aspektiem, māsu profesionālām organizācijām un to darbības nozīmi. Studenti spēj argumentēt un skaidrot līderības aspektus. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie spēs identificēt māsas līderes darbības pamatprincipus, diferencēt struktūras īpatnības, analizēt personāla reakcijas un raksturot priekšnoteikumus efektīvai māsu darba vadībai. Studiju kursā studējošie iegūs prasmes izprast māsas profesijas nozīmīgumu un filozofiju, autonomiju veselības aprūpes sistēmā. Izpratīs māsu profesijas tēla un prestiža nozīmi. Attīstīs kritiskās domāšanas prasmes. Studenti spēs strādāt daudznozaru komandā un spēs organizēt šo darbu. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs izvērtēt darbinieku motivāciju, analizēt personāla vadības un psiholoģiskos procesus organizācijā, veikt efektīvu pārmaiņu vadību, īstenot organizāciju stratēģiju un attīstīt individuālo personību. Studējošie spēs nodrošināt māsas prakses kvalitāti un attīstību, veicot nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. Studējošie spēs veidot pozitīvu darba vidi, vērstu uz sasniegumiem un izaugsmi, kā arī veidot un uzturēt reprezentatīvu profesijas izvēli, nodrošinot katra indivīda aktīvu un efektīvu dalību. Tiks attīstīta spēja vadīt resursus aprūpes darba nodrošināšanai, kā arī darboties starpnozaru komandā. Studenti attīstīs spēju saprast, izpaust un interpretēt jēdzienus, domas, jūtas, viedokļus, kā arī pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas gan darbā, gan brīvā laikā. Studenti spēs veikt pētniecisko darbu līderībā un radīt inovācijas aprūpes darba nodrošināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Greta G. Cummings, Sarah Lee, Kaitlyn Tate, et.al. The essentials of nursing leadership: A systematic review of factors and educational interventions influencing nursing leadership, International Journal of Nursing Studies. Volume 115, 2021, 103842, ISSN 0020-7489,https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103842. | ||||||||
2 | Danisha Jenkins, Candace Burton, Dave Holmes. 2021 (Re)defining nursing leadership: On the importance of parrhèsia and subversion. Journal of Nursing Management. Volume 30, Issue7. October 2022. Pages 2147-2153 | ||||||||
3 | White, Kenneth R., and Dorrie K. Fontaine. Boost Your Nursing Leadership Career : 50. Lessons that Drive Success. Health Administration Press, 2017. ProQuest Ebook Central | ||||||||
4 | Suliman M., Almansi S., Mrayyan M., et.al. Effect of nurse managers’ leadership styles on predicted nurse turnover. Nursing Management, 2020 | ||||||||
5 | Jacopo Fiorini, Francesco Zaghini, Alice Mannocci, Alessandro Sili. Nursing leadership in clinical practice, its efficacy and repercussion on nursing-sensitive outcomes: A cross-sectional multicentre protocol study. Journal of Nursing management. Volume30, Issue7. October 2022. Pages 3178-3188 | ||||||||
6 | Kelly L., Runge J., Spencer C. Predictors of Compassion Fatigue and Compassion Satisfaction in Acute Care Nurses. Journal of Nursing Scholarship. 47(6), 2015. 522-28. | ||||||||
7 | Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research. 280 (3), 2020, 1171-1187 | ||||||||
8 | Schippers M.C, Morisanio D., Locke E.A., et.al. Writing about personal goals and plans regardless of goal type boosts academic performance. Contemporary Educational Psychology, 60, 2020, 101823 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadeship and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011 | ||||||||
2 | Kings Fund. Leadership and engagement for improvement in the NHS: Together we can. Report from the KIngs Fund Leadership review. The Kings Fund, London, 2012 | ||||||||
3 | Schaubroeck J., Lam S., Cha S.E. Embracing Transformational Leadership: Team Values and the Impact of Leader Behavior on Team Performance, 2007 | ||||||||
4 | Parker, C.D. Nursing informatics leadership. Nursing Volume 44 (12): 23-24., 2014 | ||||||||
5 | Mohr D., Young G.J, Burgess J.F. Employee turnover and operational performance: The moderating effect of group-oriented organisational culture. Human Resource Management Journal 22:216-33, 2012 | ||||||||
6 | Ovseiko P.V., Buchan A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academice medicine 87: 709-18, 2012 | ||||||||
7 | Grubaugh M.L., Flynn L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88., 2018 | ||||||||
8 | Weaver, S., Lindgren, T.G., Cadmus, E., Flynn, E., Thomas-Hawkins, C. Report From the Night Shift: How Administrative Supervisors Achieve Nurse and Patient Safety. NUrsing Administration Quarterly.41(4):328-36., 2017 | ||||||||
9 | Ramalingam B., Nabarro D., Oqubuy A., CarnallD.R., Wild L. 5 Principles to Guide Adaptive Leadership. 2020 | ||||||||
10 | Sherman R.O., Cohn, T.M. Why your nursing networks matter. American Nurse, 2018, 1-3 | ||||||||
11 | Millere A. Izdegšanas sindroms praktizējošiem ārstiem. RSU Zinātniskie raksti, 2015 | ||||||||
12 | Deklava, L., Lācīte I. Izdegšanas sindroms un stresa pārvarēšanas veidi medicīnas māsām. RSU Zinātniskie raksti, 2013 | ||||||||
13 | Bernacki M.L., Greene J.A., Crompton H. Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education Contemporary Educational Psychology, 101827, 2020 | ||||||||
14 | Maxwell, John Calvin. Leadershift : the 11 essential changes every leader must embrace. [Nashville, TN] : HarperCollins Leadership, ix, 265 lpp., 2019 | ||||||||
15 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
16 | Maxwell, John Calvin. Leadershift : the 11 essential changes every leader must embrace. [Nashville, TN] : HarperCollins Leadership, ix, 265 lpp., 2019 | ||||||||
17 | Bernacki M.L., Greene J.A., Crompton H. Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education Contemporary Educational Psychology, 101827, 2020 | ||||||||
18 | Sherman R.O., Cohn, T.M. Why your nursing networks matter. American Nurse, 2018, 1-3 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Riggio, R.E. Leaders: Born or Made? The most often-asked question about leadership, and the answer. Psychology Today, 2009 | ||||||||
2 | Neath, A. Inspiring change in the NHS: Introducing the five frames. NHS Institue for Innovation and Improvement., 2009 | ||||||||
3 | Zenger J., Folkman J. How poor leaders become good leaders. HBR Blog Network., 2013 | ||||||||
4 | Society Human Resource Management. Developing and Sustaining High-Performance Work Teams. 2018 | ||||||||
5 | Perlo J., Balik B., Swensen S., et.al. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement. 2017 | ||||||||
6 | Sherman, R.O. Leadership Resiliency. American Nurse Today. 2018, 13 (9), 26-8. | ||||||||
7 | Seligman, M.E.P. The Hope Circuit: A Psychologist’s Journey from Helplessness to Optimism. New Yourk: Hatchett. 2017 | ||||||||
8 | Hurst, D.J. Mitigating moral distress in nursing. 2017 | ||||||||
9 | Kovejs S.R. Ļoti veiksmīgu cilvēku 7 paradumi. Rīga, Zvaigzne ABC, 2018 | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
11 | Hurst, D.J. Mitigating moral distress in nursing. 2017 | ||||||||
12 | Perlo J., Balik B., Swensen S., et.al. IHI Framework for Improving Joy in Work. IHI White Paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement. 2017 |