.
Pētniecības metodes aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.09.2024 14:29:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_369 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Millere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas aprūpes studiju priekšmetos, informātikā, statistikā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt magistrantu izpratni par pētniecības procesu dažādiem pētijuma veida dizainiem un pilnveidot prasmi veikt pētniecības pamatprincipiem atbilstošu patstāvīgu pētījumu, veidot pētniecības procesā iegūto datu analīzes izpratni un prasmes pielietot atbilstošu statistisko analīzi un interpretāciju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pētījumu plānošana, organizācija un realizācija, t.sk. ētiskie aspekti. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Pētījumu dizains, klasifikācija un pielietojums aprūpes praksē. Metaanalīze, Sistemātisks pārskats – pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Eksperimentālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. Pētījuma konceptuālais un teorētiskais modelis. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
3 | Kvalitatīvs pētījums un tā dizaini. Vēsturisks. Darbības pētījums un gadījuma analīze, to pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
4 | Šķērsgriezuma aprakstošs un Longitudinālais pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Randomizēts un Kohortu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti. Jaukto metožu pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
5 | Korelāciju pētījums, tā pielietojums un realizācijas aspekti aprūpes praksē. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
6 | Kvazieksperimentālais pētījums. Pārbaudījuma tests. Pētījuma konceptuālā modeļa izstrāde un prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
7 | Datu ieguve un avoti. Primārie un sekundārie dati. Pētījuma izlase un izlases lielums. Nejaušās un sistēmiskās kļūdas. Varbūtīgā izlase, nevarbūtīgā izlase, reprezentatīvā izlase, nereprezentatīvā izlase. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Pētījuma izlases un populācijas analīze aprūpes pētījumos, aprakstošās un secinošās statistikas metodes. Parametriskas un neparametriskas statiskās analīzes metodes, to pielietojums aprūpes pētniecībā. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
9 | Divu neatkarīgu grupu un divu atkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
10 | Trīs un vairāk atkarīgu un neatkarīgu grupu salīdzināšana pēc vienas pazīmes aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
11 | Divu pazīmju un trīs un vairāk pazīmju saistības analīze aprūpes pētniecībā. Parametriskas metodes un Neparametriskas metodes. Publicēto pētījumu analīze un prezentācija ar pētījumu rezultātu interpretāciju, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi. Pārbaudījuma tests. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
12 | Pētījuma projekta prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pētījuma konceptuālā modeļa izstrāde un prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pētījuma konceptuālā modeļa prezentācija, spēja atbildēt uz uzdotiem jautājumiem - 10% (vērtēšana - ieskaitīts/neieskaitīts). Divi pārbaudījuma testi - 20% (vērtēšana 10 baļļu sistēmā). Pētījuma projekta prezentācija 70% (vērtējums 10 baļļu sistēma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās dažādus pētījuma dizainus, to raksturlielumus un realizācijas specifiku veselības aprūpē. Students zina aprūpes pētniecības izlases veidošanas principus un iegūto datu analīzes metodes. Students zina pētījumu rezultātu interpretācijas principus, lai noteiktu statistisko un klīnisko nozīmi. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs novērtēt dažādus pētījuma dizainus, to raksturlielumus un realizācijas specifiku veselības aprūpē. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs sagatavot zinātnisku projektu (maģistra darba) pieteikumu; izvēlēties piemērotāko pētījuma dizainu, izlasi un atbilstošu statistisko analīzes metodi; interpretēt pētījuma rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem aprūpes prakses norises. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu un izvēlēties atbilstošu pētījuma dizainu praktiskam pētījumam veselības aprūpes jomā. Spēs atbildēt uz pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt iegūto informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā, atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Pipere, A. Zinātniskās darbības metodoloģija:starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU, 2021. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: RaKa, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. Rīga: RaKa, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Kristapsone, S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018. | ||||||||
6 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā, 2019. | ||||||||
7 | K.P. Suresh and S. Chandrashekara. Sample size estimation and power analysis for clinical research studies. J. Hum Reprod Sci. 2012 Jan-Apr; 5(1): 7–13. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp | ||||||||
2 | Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp. | ||||||||
3 | Barbara, D., Logan, J. Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals. Toronto: Mosby/Elsevier, 2018. | ||||||||
4 | Boswell, C., Cannon S. Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020. |