.
Cilvēka anatomija, t.sk. preparēšanas kurss
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.04.2024 12:23:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_063 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 10.00 | ECTS: | 15.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Kažoka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija vidusskolas programmas apmērā pirms studiju kursa sākuma. Pēc kursa 1. un 2. semestra: apgūtās anatomijas tēmas, atbilstoši programmai. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem fundamentālas zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūvi, orgānu sistēmām un to funkcijām pēc sistemātiskās anatomijas principa, nostiprinot apgūtās teorētiskās zināšanas preparējot. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomija kā mācību kurss. Vēsturisks anatomijas kursa mācīšanas apskats Latvijā. Jēdziens par cilvēka ķermeņa asīm un plaknēm. Cilvēka ķermeņa uzbūves galvenie principi. Anatomiskās terminoloģijas nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mugurkauls, tā daļas, skriemeļi. Krūškauls, ribas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Augšējās ekstremitātes kauli. Iegurņa joslas kauli. Apakšējās brīvās ekstremitātes kauli. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Skeleta sistēmas vispārējs raksturojums. Kaulu uzbūve un ķīmiskais sastāvs. Kaulu klasifikācija. Kaulu attīstības un augšanas vispārējs raksturojums. Kaulu savienojumu veidi un to raksturojums. Pārtraukto kaulu savienojumu uzbūve. Locītavu biomehāniskā un funkcionālā klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mugurkaula savienojumi. Ribu savienojumi ar mugurkaulu un krūškaulu. Krūškurvis. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Skeleta attīstības pamatprincipi un iespējamās anomālijas. Kaula segments un tā raksturojums. Mugurkaulāja liekumu un kaula segmenta klīniskā nozīme. Galvaskausa attīstības principi un iespējamās anomālijas. Jaundzimušā galvaskausa īpatnības. Galvaskausa formu varianti, vecuma izmaiņas un dzimumatšķirības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Plecu joslas kaulu savienojumi. Augšējās brīvās ekstremitātes kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Galvaskausa savienojumi. Topogrāfiskie veidojumi: deniņu, padeniņu, spārnaukslēju bedre, orbita, deguna dobums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iegurņa joslas kaulu savienojumi, iegurnis kā vienība. Apakšējās brīvās ekstremitātes kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Muskuļu sistēmas vispārējs raksturojums. Skeleta muskuļu formas un klasifikācijas. Skeleta muskuļu uzbūves un funkcionēšanas pamatprincipi. Ķermeņa fasciju vispārējs raksturojums. Muskuļu un fasciju nozīme ķermeņa kustību realizēšanā. Preparēšanas metode anatomijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Spārnkauls, pakauša kauls, pieres kauls, paura kauls. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Skeleta muskulatūras attīstība. Vēdera dobuma sienas uzbūve un vājās vietas. Vēdera dobuma sienas vājo vietu nozīme klīniskā medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Sietiņkauls, deniņu kauls un kanāli. Sejas daļas kauli. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Diafragma, uzbūve, funkcijas. Muguras dziļā muskulatūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Galvaskausa kaulu savienojumi. Galvaskausa topogrāfiskie veidojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Normālas ķermeņa stājas anatomija. Nepareizas ķermeņa stājas varianti, to ietekme uz orgānu sistēmu darbību. Normālā ķermeņa stājā iesaistīto muskuļu grupu raksturojums. Pēdas morfoloģiskais un funkcionālais raksturojums. Pēdas anatomijas klīniskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Vispārīga informācija par tehnoloģijām un pielietojumu. Ievads 3D printēšanas vēsturē. Printēšanas procesa stadiju izklāsts no modeļu izveides līdz printēta objekta stadijai un pēcapstrādei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Vispārējs 3D printēšanas tehnoloģiju salīdzinājums (piem., FDM, DLP, SLA u.c.). 3D printēšanas pielietojums veselības aprūpē un medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Kolokvijs par kauliem un to savienojumiem. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
20 | Īss populāro 3D printeru apskats: tehniskais apraksts un drošība, pielietojamās programmas un izmantojamie materiāli printēšanai. Optimālo printēšanas uzstādījumu izvēle un režīms, printēšanas ātrums, biežums, temperatūra. Pamatmateriālu apskats. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Mīmikas muskuļi, košļāšanas muskuļi. Galvas fascijas. Kakla muskuļi. Kakla topogrāfija. Kakla fasciju anatomija un topogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
22 | Ievads 3D skenēšanā; skeneri, to veidi un iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Krūškurvja un muguras virspusējie muskuļi, plecu joslas muskuļi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
24 | Augšējās brīvās ekstremitātes muskuļi, kustību analīze, fascijas, sinoviālās makstis un topogrāfiskie veidojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
25 | Iegurņa joslas muskuļi. Apakšējās brīvās ekstremitātes muskuļi, kustību analīze, fascijas, sinoviālās makstis un topogrāfiskie veidojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
26 | Krūškurvja dziļie muskuļi, diafragma, krūškurvja fascijas. Muguras dziļie muskuļi, fascijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
27 | Vēdera muskuļi, fascijas. Vēderpreses vājās vietas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
28 | Kolokvijs par skeleta muskuļiem, fascijām topogrāfiskiem veidojumiem. Kustību analīze. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
29 | Iepazīstināšana ar īstu 3D printeri, tā programmatūru. FDM 3D printeru uzbūves detalizētāks apskats dzīvē. „Slicer” programmatūras pamatfunkciju apskats. Darbs grupās sacensību veidā, risinot 3D printēšanas un modelēšanas problēmjautājumus. FDM printera demonstrācija un praktisku piemēru izskatīšana. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
30 | 3D modelēšanas īpatnības, veidojot modeli 3D printēšanai, kļūdu labošana. Programmatūras apskats. Anatomiska modeļa sagatavošana printēšanai. Darbs grupās sacensību veidā, risinot 3D printēšanas un modelēšanas problēmjautājumus. 3D modelēšana 3D printēšanas vajadzībām. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
31 | Darbs ar 3D datormodeļiem, kļūdu labošana, pozicionēšana, atbalsta struktūru pareiza izveide, optimāla slāņu un printēšanas iestatījumu izvēle. Darbs grupās sacensību veidā, risinot 3D printēšanas un modelēšanas problēmjautājumus. Praktisks darbs ar datoru. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
32 | Pamatdarbības cilvēka 3D anatomisko struktūru skenēšanā un/vai to rediģēšanā; skenēšanas iekārtas, to iespējas, pielietojums. 3D skenēšanas iespēju prezentācija. Kursa 1. semestra beigas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
33 | Nervu sistēmas uzbūves principi. Nervu sistēmas iedalījums. Nervu sistēmas attīstība un saistība ar maņu orgāniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
34 | Muguras smadzenes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
35 | Iegarenās smadzenes, tilts, smadzenītes. Rombveida bedre. Ceturtais smadzeņu dobums. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
36 | Piramidālā sistēma. Ekstrapiramidālā sistēma. Limbiskā sistēma. Jēdziens par nervu sistēmas vadīšanas ceļiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
37 | Vidussmadzenes. Starpsmadzenes. Trešais smadzeņu dobums. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
38 | Mesencephalon. Diencephalon. Ventriculus tertius. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
39 | Smadzeņu apvalki. Smadzeņu šķidruma cirkulācija. Vadīšanas ceļi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
40 | Elpošanas un gremošanas sistēmas orgānu vispārējs raksturojums, orgānu attīstības principi, klīniski nozīmīgi attīstības varianti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
41 | Kolokvijs par CNS. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
42 | Gremošanas sistēma: mutes dobums, rīkle. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
43 | Urīnsistēmas vispārējs raksturojums, orgānu attīstības principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
44 | Barības vads, kuņģis. Tievā un resnā zarna. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
45 | Aknas, žults ceļi. Aizkuņģa dziedzeris. Liesa. Vēderplēve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
46 | Vīrieša un sievietes dzimumsistēmu vispārējs raksturojums, orgānu attīstības principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
47 | Sirds. Sirds ārējais apraksts, dobumi, sienas uzbūve. Sirds vadītājsistēma. Sirds topogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
48 | Elpošanas sistēma: deguna dobums, balsene, elpvads, bronhi. Plaušas. Pleira. Videne. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
49 | Urīnsistēma: nieres, urīnvadi, urīnpūslis, urīnizvadkanāls. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
50 | Starpene, funkcijas, uzbūve, fascijas, klīniskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
51 | Vīrieša iekšējie un ārējie dzimumorgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
52 | Redzes orgāns un redzes ceļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
53 | Sievietes iekšējie un ārējie dzimumorgāni. Starpene. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
54 | Dzirdes orgāns, dzirdes un līdzsvara ceļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
55 | Kolokvijs par iekšējo orgānu sistēmām. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
56 | Redzes un dzirdes orgāns. Kursa 2. semestra beigas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
57 | Vispārējs cirkulācijas sistēmas raksturojums. Sirds un asinsvadu sistēmas uzbūves principi. Asinsvadu anatomiskais iedalījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
58 | Mazā asinsrites loka asinsvadi. Aorta, tās daļas. Augšupejošā aorta. Sirds asinsvadi. Aortas loks, tā topogrāfija, zari. Kopējā un ārējā miegartērija, tās topogrāfija, zari un apasiņojamie rajoni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
59 | Iekšējā miegartērija, tās gaita, zari un apasiņojamie rajoni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
60 | Cilvēka ķermeņa venozās sistēmas; venozo asiņu atteces principi. Asinsvadu anastomožu veidi un nozīme cirkulācijā. Porto-cavālo anastomožu klīniskais raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
61 | Zematslēgas artērija, tās topogrāfija, zari un apasiņojamie rajoni. Galvas un kakla orgānu arteriālā asinsapgāde. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
62 | Augšējās ekstremitātes artērijas, to gaita, zari, apasiņojamie rajoni. Augšējās ekstremitātes kaulu, locītavu un muskuļu apasiņošana. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
63 | Limfātiskās sistēmas funkcijas, iedalījums un uzbūves principi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
64 | Krūšu un vēdera aorta, to topogrāfija, zari, apasiņojamie rajoni. Krūšu un vēdera dobuma orgānu apasiņošana. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
65 | Kopējā, ārējā un iekšējā iegurņa artērija: to gaita, zari, apasiņojamie rajoni. Mazā iegurņa orgānu arteriālā asinsapgāde. Apakšējās ekstremitātes artērijas, to gaita, zari, apasiņojamie rajoni. Apakšējās ekstremitātes kaulu, locītavu un muskuļu apasiņošana. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
66 | Autonomās nervu sistēmas iedalījums un augstākie centri. Parasimpātiskās nervu sistēmas uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
67 | Galvas un kakla vēnas. Venozā attece no galvas un kakla orgāniem. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
68 | Augšējās dobās vēnas sistēma. Krūšu dobuma vēnas. Augšējās ekstremitātes vēnas. Apakšējās ekstremitātes vēnas. Iegurņa vēnas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
69 | Simpātiskās nervu sistēmas uzbūve. Lielākie autonomās nervu sistēmas pinumi un orgānu inervācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
70 | Apakšējās dobās vēnas sistēma. Apakšējās dobās vēnas veidošanās, topogrāfija, pietekas. Vārtu vēna un vārtu vēnas sistēma. Venozā attece no krūšu, vēdera un mazā iegurņa dobuma sienām un orgāniem. Venozo sistēmu anastomozes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
71 | Iekšējās sekrēcijas dziedzeri, to attīstības pamatprincipi un anatomiskās uzbūves klīniskā nozīme. Krūts dziedzera uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
72 | Limfātiskā sistēma. Kolokvijs par orgānu apasiņošanu un asinsvadiem. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
73 | Muguras smadzeņu nervi. Kakla un pleca pinums: veidošanās, topogrāfija, zari, inervējamie apvidi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
74 | Starpribu nervi, jostas pinums, krustu pinums: veidošanās, topogrāfija, zari, inervējamie apvidi. Locītavu, skeleta muskuļu un ķermeņa ādas inervācija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
75 | Galvenie ķermeņa augšējās daļas topogrāfiskie veidojumi, to saturs un klīniskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
76 | I – VII galvas smadzeņu nervu pāris. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
77 | Galvenie ķermeņa apakšējās daļas topogrāfiskie veidojumi, to saturs un klīniskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
78 | VIII – XII galvas smadzeņu nervu pāris. Galvas un kakla daļas orgānu inervācija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
79 | Autonomā nervu sistēma. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
80 | Kolokvijs par muguras, galvas smadzeņu nerviem un orgānu inervāciju. Kursa 3. semestra beigas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs individuāli un grupās ar studiju materiāliem, mācību literatūru, RSU e-studiju vidi, anatomijas Web resursiem, 3D virtuālo desekcijas galdu „Anatomage”, licencētām mācību programmām, CD un DVD; 3D modeļa sagatavošana, printēšana un apstrāde. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nokārtot tajās paredzētos pārbaudījumus (25%). 2. Darbs individuāli un/vai grupu darbs prezentācijās (5%). 3. Preparēšanas tehnikas pielietojums un pareiza materiāla sagatavošana (10%). 4. Individuāli un/vai grupās izprintēts 3D anatomiskais modelis (5%). 5. Darbs ar mācību materiāliem un literatūru (5%). Kursa gala vērtējumu (atzīmi) veido rakstisks eksāmens (50%). Aktīvi piedalīties praktiskajās nodarbībās, nokārtot paredzētos pārbaudījumus. Prasības: Students aktīvi piedalās visās praktiskajās nodarbībās, produktīvi iesaistās situāciju analīžu diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, izmanto atbilstošu terminoloģiju un atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Nokārto sekmīgi un laicīgi paredzētos pārbaudījumus. Darbs individuāli un/vai grupu darbs prezentācijās. Prasības: Strādā individuāli un/vai grupās, uzdod jautājumus, komunicē ar docētāju un kursa biedriem, pārbauda un salīdzina rezultātu, izsaka viedokli un secina. Preparēšanas tehnikas pielietojums un pareiza materiāla sagatavošana. Prasības: Students pārzin, pareizi lieto preparēšanas pamattehniku un pamatinstrumentus, strādā individuāli un/vai grupās docētāja vadībā, pareizi un kvalitatīvi sagatavo nepieciešamo materiālu. Individuāli un/vai grupās izprintēts 3D anatomiskais modelis. Prasības: Students pārzin 3D printēšanas pamatjēdzienus, tehniku, drošību, materiālus, strādājot individuāli un/vai grupās docētāja vadībā, kvalitatīvi sagatavo, apstrādā 3D modeli pirms un pēc tā printēšanas. Darbs ar mācību materiāliem un literatūru. Prasības: Students spēj atlasīt, izmantot un identificēt noteiktas anatomiskās struktūras dažādos mācību uzskates materiālos, spēj patstāvīgi atrast un izmantot norādītos literatūras avotus. 1. un 2. semestra beigās: semestra ieskaite, 3. semestra beigās – eksāmens. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: 1) formulēt cilvēka vietu organismu klasifikācijas sistēmā, izklāstīt organisma uzbūves pamatprincipus; 2) aprakstīt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmu uzbūvi, orgānu novietojumu, funkcijas, savstarpējās likumsakarības, apasiņošanu un inervāciju; 3) definēt anatomijas pamatjēdzienus un terminus latviešu un latīņu valodās; 4) parādīt svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni; 5) iegūt pamatizpratni par 3D modelēšanu, printēšanu un saistītām tehnoloģijām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: 1) izskaidrot un parādīt skeleta kaulus un to veidojumus, locītavas, muskuļus, galvenos asinsvadus un nervus, iekšējos orgānus, to daļas un maņu orgānus uz anatomijas praktiskajās nodarbībās lietotiem mācību līdzekļiem, pielietojot atbilstošus anatomijas pamatjēdzienus un terminus latviešu un latīņu valodās; 2) iegūt, vērtēt, apkopot un salīdzināt informāciju no dažādiem literatūras un specifiskiem informācijas avotiem; 3) attīstīt prasmi uzdot konkrētus jautājumus vai meklēt atbildes par cilvēka ķermeņa uzbūvi, attīstot prasmi izteikt savu viedokli, to argumentēt un papildināt; 4) veikt darbu individuāli vai komandā; 5) veidot dialogu un iekļauties diskusijās; 6) pielietot preparēšanas tehniku; 7) veikt pareizu materiāla sagatavošanu; 8) atpazīt atpreparētās anatomiskās struktūras; 9) atšķirt klasisko struktūru novietojumu no normas variantiem; 10) interpretēt un izskaidrot iegūtos rezultātus, formulēt secinājumus un iepazīstināt citus ar iegūtajiem rezultātiem (rakstos, mutvārdos); 11) sagatavot 3D modeli printēšanai un to izprintēt. | ||||||||
Kompetences: | Studenti zinās, identificēs un aprakstīs dažādas cilvēka ķermeņa anatomiskās struktūras attiecībā pret sistēmām, atrašanās vietu un plaknēm; demonstrēs izpratni par cilvēka ķermeņa galveno sistēmu anatomisko terminoloģiju un primārajām funkcijām; palielinās savu konkurētspēju 3D saistītā darba tirgū. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
2 | Schulte, M. et al. 2016. Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy), Latin Nomenclature. Thieme. | ||||||||
3 | Netter, F. 2019. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier. | ||||||||
4 | Suri, J., Tsioukas, V., and Papadopoulos, V. 2021. 3D Printing. Philadelphia : Elsevier. | ||||||||
5 | Waschke, J. and Paulsen, F. 2011. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 1, 16th ed. English/Latin: General Anatomy and Musculoskeletal System. Urban & Fischer. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Bērziņa, A. et al. 2004. Centrālā nervu sistēma, perifērā nervu sistēma un angioloģija : metodiskās rekomendācijas MF I un II kursa studentiem. 2. izdevums. Rīga : AML/RSU. (viens no mācību pamatmateriāliem; tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
7 | Rūmanss, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
8 | Žagare, R. et al. 2010. Sirds un iekšējo orgānu sistēmas : metodiskās rekomendācijas anatomijā Medicīnas fakultātes I un II kursa studentiem. 2. pārstrādāts izdevums. Rīga : RSU. (viens no mācību pamatmateriāliem; tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
9 | Žagare, R. et al. 2009. Cilvēka kaulu un muskuļu sistēma : metodiskās rekomendācijas Medicīnas fakultātes un Rehabilitācijas fakultātes studentiem. Rīga : RSU. (viens no mācību pamatmateriāliem; tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
10 | Gilroy, A. et al. 2017. Atlas of Anatomy. Latin 4th New edition. Thieme Medical Publishers Inc. | ||||||||
11 | Hombach-Klonisch, S., Klonisch, T. and Peeler, J. 2019. Sobotta clinical atlas of human anatomy. Urban & Fischer. | ||||||||
12 | Horvath, J. 2020. Mastering 3D Printing : A guide to modeling, printing, and prototyping. 2nd ed. Berkeley, CA : Apress. | ||||||||
13 | Netter, F. 2019. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier. | ||||||||
14 | Paulsen, F. and Waschke, J. 2011. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 2, 16th ed. English/Latin: Internal Organs. Urban & Fischer. (akceptējams izdevums) | ||||||||
15 | Pilmane, M., Pļaviņa, L. and Kavak, V. 2016. Embryology and anatomy for health sciences. Rīga : Rīga Stradiņš University. | ||||||||
16 | Schuenke, M. et al. 2014. General Anatomy and Musculoskeletal System (THIEME Atlas of Anatomy). 2nd New edition, Thieme Medical Publishers Inc. | ||||||||
17 | Schuenke, M. et al. 2016. Internal Organs (THIEME Atlas of Anatomy). 2nd New edition, Thieme Medical Publishers Inc. | ||||||||
18 | Schulte, M. et al. 2016. Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy), Latin Nomenclature. Thieme. | ||||||||
19 | Suri, J., Tsioukas, V., and Papadopoulos, V. 2021. 3D Printing. Philadelphia : Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Agur, M.R. and Dalley, A.F. II. 2005. Grant`s Atlas of Anatomy. 15th, International edition. Wolters Kluwer Health. | ||||||||
2 | Andr, J. 2017. From Additive Manufacturing to 3D/4D Printing 3. Newark : John Wiley & Sons, Incorporated. | ||||||||
3 | Bernasconi, R. 2022. 3D Printing Technologies. Mdpi AG. | ||||||||
4 | Bitonti, F. 2019. 3D printing design : Additive manufacturing and the materials revolution. London ; New York : Bloomsbury Visual Arts. | ||||||||
5 | Dalley, A.F., Moore, K.L. and Agur, A.M.R. 2022. Moore's Clinically Oriented Anatomy. Wolters Kluwer Health. | ||||||||
6 | Detton, A.J. 2020. Grant`s Dissector. 17th, International edition. Wolters Kluwer Health. | ||||||||
7 | Drake, R., Mitchell, A.W.M. and Vogl, A.W. 2020. Gray's Anatomy for Students: With Student Consult Online Access, 4th edition. Elsevier - Health Sciences Division. | ||||||||
8 | Hansen, J. 2023. Netter's Clinical Anatomy (Netter Basic Science). Philadelphia : Elsevier. | ||||||||
9 | Kahle, W. and Frotscher, M. 2010. Color Atlas of Human Anatomy, vol. 3. Nervous System and Sensory Organs. 7th revised edition. Thieme Publishing Group. | ||||||||
10 | Fritsch M. 2014. Color Atlas of Human Anatomy, vol. 2. Internal Organs. 6th revised edition. Thieme Publishing Group. | ||||||||
11 | Olinger, A.B. 2015. Human Gross Anatomy. Lippincott Williams and Wilkins. | ||||||||
12 | Platzer, W. 2009. Color Atlas of Human Anatomy, vol. 1. Locomotor System. 7th revised edition. Thieme Publishing Group. | ||||||||
13 | Rybicki, F.J. and Grant, G.T. 2017. 3D Printing in Medicine: A Practical Guide for Medical Professionals. 1st ed. Springer International Publishing AG. | ||||||||
14 | Standring, S., Wiseman, S. and Brennan, P. 2019. Gray's surgical anatomy. Elsevier. | ||||||||
15 | Wineski, L. 2019. Snell's Clinical anatomy by regions. 10th ed. Philadelphia : Wolters Kluwer. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU e-studies, web resources, licensed study programs, CD and DVD. | ||||||||
2 | 3D Virtual dissection table "Anatomage" | ||||||||
3 | https://www.prusa3d.com | ||||||||
4 | https://www.sketchfab.com | ||||||||
5 | https://www.thingiverse.com | ||||||||
6 | https://www.ultimaker.com |