Pārlekt uz galveno saturu

Anatomija un histoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 15:40:52
Par studiju kursu
Kursa kods:MK_070LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.67ECTS:7.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dzintra Kažoka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Morfoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas42
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Visas bioloģijas disciplīnas vidusskolas programmas apmērā; šūnu bioloģija; kursu ieteicams studēt paralēli bioķīmijai, anatomijai un normālajai fizioloģijai.
Mērķis:
Iegūt visaptverošas zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūvi, orgānu topogrāfiju un funkcijām. Veidot izpratni par orgānu sistēmu savstarpējām sakarībām, par cilvēka vispārējo un funkcionālo histoloģiju; šūnu, audu un orgānu, īpaši runu un dzirdi nodrošinātājstruktūru, mikroskopisko uzbūvi; radīt priekšstatu par riska faktoriem un dažādiem attīstības traucējumiem, kas ietekmē minēto struktūru attīstību embrioģenēzē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Anatomijas priekšmets. Ķermeņa skelets. Kauls kā orgāns. Kaulu klasifikācija. Kaulu savienojumi. Rumpja skeleta kauli, kaulu savienojumi. Mugurkauls kā vienība. Krūškurvis kā vienība.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
2Galvaskauss kā vienība. Galvaskausa īpatnības, savienojumi, topogrāfiskie veidojumi.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
3Muskuļu uzbūve, klasifikācija. Rumpja, rokas un kājas muskuļu grupas, fascijas, topogrāfiskie veidojumi.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
4Ievads splanhnoloģijā. Serozie apvalki. Iekšējās sekrēcijas orgāni.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
5Redzes orgāns. Dzirdes orgāns.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
6Asinsrites sistēma. Asinsrites loki. Aortas daļas. Krūšu aorta. Vēdera aorta. Iegurņa artērijas. Rokas un kājas artērijas.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
7Vēnas. Augšējās dobās vēnas sistēma. Apakšējās dobās vēnas sistēma. Vārtu vēna. Limfātiskā sistēma.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
8Ievads neiroloģijā. CNS uzbūves principi. Vadīšanas ceļi. Smadzeņu dobumi un apvalki. Rombveida smadzenes (daļas, ārējā un iekšējā uzbūve).Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
9Vidussmadzenes, starpsmadzenes (daļas, ārējā un iekšējā uzbūve). Gala smadzenes. Pusložu uzbūve. Garozas centri. Zemgarozas kodoli. Baltā viela.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
10Augšējās ekstremitātes kauli un kaulu savienojumi.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
11Galvaskausa sejas un smadzeņu daļas kaulu uzbūve.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
12Galvas un kakla muskuļi, fascijas, topogrāfiskie veidojumi. Diafragma. Elpošanas akts.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
13Elpošanas sistēmas orgānu funkcijas, topogrāfija, uzbūve.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
14Gremošanas sistēmas orgānu funkcijas, topogrāfija, uzbūve.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
15Urīnsistēmas orgānu topogrāfija, funkcijas, uzbūve. Sievietes un vīrieša dzimumorgāni.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
16Kolokvijs par iekšējiem orgāniem. Sirds topogrāfija un uzbūve.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
17Galvas un kakla artērijas. Galvas un kakla vēnas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
18Kolokvijs par cirkulācijas sistēmu. Muguras smadzenes.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
19CNS – I un II daļa.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
20Galvas smadzeņu nervi. Muguras smadzeņu nervi.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
21Autonomā nervu sistēma. Orgānu inervācija. Kontroldarbs par nervu sistēmu.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
22Audu veidi un to klasifikācija. Epitēlijaudi.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
23Saistaudi.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
24Asinis un asinsrade. Imūnās sistēmas orgāni.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
25Muskuļaudi. Nervu audi. CNS.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
26Sejas attīstība. Mutes dobums.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
27Maņu orgāni un to attīstība.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
28Elpošanas sistēma un tās attīstība. Endokrīnā sistēma.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
29Balstaudi: Kaulu attīstība. Skrimšļaudi un kaulaudi.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
30Imūnās sistēmas orgāni.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
31Muskuļaudi. Nervu audi. CNS.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
32Āda un tās derivāti.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
33Mutes dobums. Redzes orgāns.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
34Dzirdes orgāns.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Speciālās literatūras atlasīšana un lietošana, teorētiskā materiāla analīze, patstāvīga preparātu analizēšana un praktisko nodarbību protokolu sakārtošana; gatavošanās pārbaudījumiem, atbilstoši studiju kursa saturam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze) un RSU e-studiju vidi; praktisko darbu un rezultātu noformēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība studiju procesā, sekmīgi nokārtoti pārbaudījumi (kolokviji) par attiecīgajām tēmām. Pārbaudījuma veidi: 1. semestra beigās: ieskaite par kauliem, muskuļiem un orgāniem; 2. semestra beigās: rakstisks eksāmens par anatomijas un histoloģijas daļām ar teorētisko daļu un praktisko daļu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs aprakstīt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmas, spēs raksturot to uzbūvi, novietojumu, varēs izklāstīt funkciju galvenās likumsakarības, izskaidrot orgānu apasiņošanu, limfas atteci un inervāciju; daļu anatomijas terminu pratīs nosaukt latīņu valodā; atpazīs un spēs aprakstīt galvenās audu grupas un orgānu uzbūves īpatnības; spēs nosaukt un paskaidrot sejas, mutes dobuma un maņu orgānu attīstības stadijas un biežāk sastopamās anomālijas.
Prasmes:Students atpazīs un pratīs parādīt skeleta kaulus, locītavas, muskuļu grupas, orgānus, asinsvadus un nervus, un citas anatomiskas struktūras uz anatomijas studijās lietotajiem mācību līdzekļiem; pratīs strādāt ar histoloģiskajiem preparātiem; identificēs un aprakstīs gaismas mikroskopā galvenās audu un būtiskāko orgānu struktūras; analizēs un interpretēs speciālo literatūru.
Kompetences:Studējošais spēs patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas problēmas, pamatot lēmumus, un ja nepieciešams, veikt papildu analīzi; spēs atlasīt, analizēt nepieciešamo informāciju un izmantot to attiecīgajā profesijā; spēs sadarboties ar kolēģiem. Spēs aprakstīt un analizēt audu veidus un orgānu struktūru. Pārzinās fundamentālās anatomijas un histoloģijas tēmas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Cilvēka anatomija: metodiskās rekomendācijas studentiem. Rīga: RSU, AAI, 2009 (izdevums akceptējams).
2Eglīte K. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās nemedicīnas studiju programmās. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2019
3Eglīte K. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās nemedicīnas studiju programmās. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2020.
4Dālmane A. Histoloģija. 2. izdevums. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2010. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji.
5Mescher A. L. Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas. 16th Edition. McGraw-Hill Education, 2021.
6Ovalle W. K.,‎ Nahirney Patrick C. Netter's Essential Histology. 3rd Edition. Elsevier, 2020.
7Ross M. H.,‎ Pawlina W. Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology. 8th Edition. LWW, 2019.
8Schoenwolf G. C., Bleyl S. B., Brauer P. R., Francis-West P. H. Larsen's Human Embryology. 6th Edition. Churchill Livingstone, 2021.
Papildu literatūra
1Drīzulis A. Anatomija māksliniekiem. Rīga: Madris, 2001.
2Parkers S. Cilvēka ķermenis. Apgāds Zvaigzne ABC, Rīga, 2016.
3Pilmane M., Pļaviņa L., Kavak V. Embryology and anatomy for health sciences. Rīga: Rīga Stradiņš University, 2016.
4Rūmanss G.M., Kažoka Dz., Pilmane M. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
5Drake R. L. Gray's Anatomy for Students. 5th Edition. Elsevier, 2024.
6Netter F. H. Netter Atlas of Human Anatomy: Classic Regional Approach. 8th Edition. Elsevier, 2023.
Citi informācijas avoti
1estudijas.rsu.lv
2http://www.innerbody.com/htm/body.html
3http://www.anatomyatlases.org/
4http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/anatomy
5http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/anatomy.html
6http://w3.ouhsc.edu/histology/