.
Cilvēka anatomija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2024 08:50:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_076 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Kažoka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 52 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Visas bioloģijas disciplīnas vidusskolas programmas apmērā. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas un izpratni par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcionālo nozīmi organismā, nodrošinot pamatu tām zināšanām, kas nepieciešamas turpmākajām studijām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | FF, 1. STUDIJU GADS, 1. SEMESTRIS: Ievads cilvēka anatomijā, pētīšanas metodes, galvenie cilvēka ķermeņa uzbūves principi. Ontoģenēzes galvenie periodi. Organisma audu grupas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Balsta orgānu sistēma: skelets, funkcijas, iedalījums. Rumpja kauli un to savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Kauls kā orgāns (uzbūve, ķīmiskais sastāvs, augšana). Kaulu veidi, savienojumi. Locītavas anatomija. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Ekstremitāšu skelets: kauli un to savienojumi. Galvaskauss: iedalījums, kauli, vecuma izmaiņas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Kustību orgānu sistēma: galvenās skeleta muskuļu grupas, to funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Muskulis kā orgāns: uzbūve, klasifikācija, funkcijas. Muskuļu palīgaparāts. Muskuļu tonuss, spēks, darbs. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Seminārs par organisma audu grupām, pasīvo un aktīvo kustību aparātu. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Iekšējo orgānu sistēmas, to raksturojums, funkcijas. Endokrīnā sistēma: dziedzeri, topogrāfija, funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
9 | Elpošanas sistēma: orgāni, uzbūve, funkcijas. Elpošanas mehānisms. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Maņu orgāni: iedalījums, uzbūve, funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
11 | Mutes dobums: orgāni, uzbūve, funkcijas. Gremošanas procesi mutes dobumā. Rīkle, barības vads, kuņģis: uzbūve, funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Asins cirkulācijas sistēma: asinsvadi, to iedalījums, uzbūve, funkcijas. Artērijas, to novietojums un apasiņojamie rajoni. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
13 | Tievā un resnā zarna: iedalījums, uzbūve, funkcijas dažādās zarnas daļās. Aknas, žultspūslis, žultsceļi, aizkuņģa dziedzeris: uzbūve, funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Vēnas, to novietojums. Vārtu vēna, vēnu anastomozes. Limfātiskā sistēma: uzbūve, funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
15 | Urīnsistēma: orgāni, uzbūve, funkcijas. Dzimumatšķirības. Sievietes un vīrieša dzimumsistēma: orgāni, uzbūve, funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Endokrīnā sistēma un maņu orgāni: uzbūve, funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
17 | Kolokvijs par iekšējo orgānu sistēmām, endokrīno sistēmu un maņu orgāniem. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
18 | Centrālā nervu sistēma (CNS): iedalījums, funkcijas. Smadzeņu vēderiņi un apvalki. Likvora cirkulācija. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
19 | Sirds: uzbūve, vadīšanas sistēma. Sirds somiņa. Lielā asinsrites loka lielākie asinsvadi, to novietojums un apasiņojamie rajoni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
20 | Perifērā nervu sistēma: uzbūve, funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
21 | Seminārs par asins cirkulācijas sistēmu un limfātisko sistēmu. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
22 | Autonomā nervu sistēma (ANS): iedalījums, funkcijas. Parasimpātiskā nervu sistēma. Simpātiskā nervu sistēma. Iekšējo orgānu inervācija. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
23 | Centrālā nervu sistēma. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
24 | Centrālā nervu sistēma. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
25 | Perifērā nervu sistēma. Autonomā nervu sistēma (ANS). | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
26 | Kolokvijs par centrālo, perifēro un autonomo nervu sistēmu. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
27 | FFN, 1. STUDIJU GADS, 2. SEMESTRIS: 1. tēma: Organisma audu grupas un to raksturojums. Kustību un balsta orgānu sistēma. 2. tēma: Iekšējo orgānu sistēmas. 3. tēma: Maņu orgāni. 4. tēma: Iekšējās sekrēcijas dziedzeri un cirkulācijas sistēma - I daļa. 5. tēma: Cirkulācijas sistēma - II daļa. 6. tēma: Nervu sistēma - I un II daļas. | Lekcijas | 6.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
28 | FFN, 1. STUDIJU GADS, 2. SEMESTRIS: 1. tēma: Kustību un balsta orgānu sistēma. Maņu orgāni. Elpošanas sistēma. Gremošanas sistēma. Urīnsistēma. Sievietes un vīrieša dzimumsistēmas uzbūve. 2. tēma: Cirkulācijas sistēma. Centrālā, perifērā un autonomā nervu sistēma. Iekšējās sekrēcijas dziedzeri. | Nodarbības | 4.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums; gatavošanās pārbaudījumiem (kontroldarbi, testi, semināri un kolokviji) atbilstoši studiju kursa saturam; gatavošanās studiju kursa beigu pārbaudījumam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze), RSU e-studiju materiāliem; praktisko darbu rezultātu noformēšana; konkrētu uzdevumu izpilde; darbu prezentāciju sagatavošana; konsultāciju apmeklējums par studiju kursa saturu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās un semināros, nokārtojot tajos paredzētos kontroldarbus un kolokvijus (20%). 2. Regulāra un pastāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve (10%). 3. Patstāvīgā darba mutiska prezentācija (20%). 4. Mutisks eksāmens (50%). Aktīvi piedalīties praktiskajās nodarbībās un semināros, nokārtot paredzētos kontroldarbus un kolokvijus. Prasības: Students aktīvi piedalās visās praktiskajās nodarbībās un semināros, produktīvi iesaistās situāciju analīžu diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, izmanto atbilstošu terminoloģiju un atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Nokārto paredzētos kontroldarbus un kolokvijus sekmīgi un laicīgi. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un sagatavot referātu vai prezentāciju par konkrēto tēmu. Prasības: Iepazīstināt pārējos studentus ar konkrēto tēmu, izmantojot saprotamu, secīgu informāciju un uzsverot pašu būtiskāko, stāstīto papildinot ar piemēriem un ilustrējot ar attiecīgiem mācību uzskates līdzekļiem. Referāta vai prezentācijas laikā ir jācenšas iesaistīt pārējos kursabiedrus, uzdodot tiem atsevišķus jautājumus vai uzdevumus, beigās izdarīt kopsavilkums par konkrēto tēmu. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie pārzina, prot izklāstīt un izskaidrot cilvēka organisma uzbūvi un anatomisko struktūru novietojumu organismā; prot novērtēt orgānu līdzības, atšķirības un nozīmi; spēj pareizi, skaidri un nepārprotami izskaidrot svarīgākos jēdzienus un likumsakarības; spēj sniegt atbildes par jautājumiem, kas saistīti ar cilvēka ķermeņa uzbūvi, kombinējot un konkrētās situācijās pielietojot iegūtās pamatzināšanas; spēj daļu anatomijas terminu definēt latīņu valodā. | ||||||||
Prasmes: | Students atpazīs un pratīs parādīt skeleta kaulus, locītavas, muskuļus, orgānus un nervu sistēmas anatomiskās struktūras dabīgajos preparātos un citos uzskates līdzekļos; varēs strādāt ar speciālo literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, prasmīgi izskaidrojot un demonstrējot dažādas anatomiskās struktūras dabīgajos preparātos un uzskates līdzekļos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Parkers, S. 2016. Cilvēka ķermenis. 2. izd. Rīga : Zvaigzne ABC. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
2 | Tenbergs, G. un Stalte, K. 2018. Cilvēka ķermenis : Ilustrētā enciklopēdija. Dorling Kindersley Limited. Rīga : Zvaigzne ABC. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
3 | Žagare, R. u.c. 2009. Cilvēka anatomija : Metodiskās rekomendācijas studentiem. Rīgas Stradiņa universitāte. Anatomijas un antropoloģijas institūts. Rīga : RSU. (iekļauts mācību pamatmateriāls; tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
4 | Gilroy A. M., MacPherson B. R., Schuenke M., Schulte E. and Schumacher U. 2016. Atlas of Anatomy. 3rd ed. New York ; Stuttgart : Thieme. | ||||||||
5 | Netter, F. 2018. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier. | ||||||||
6 | Pilmane, M., Pļaviņa, L. and Kavak, V. 2016. Embryology and anatomy for health sciences. Rīga : Rīga Stradiņš University. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
8 | Gilroy A. M., MacPherson B. R., Schuenke M., Schulte E. and Schumacher U. 2016. Atlas of Anatomy. 3rd ed. New York ; Stuttgart : Thieme. | ||||||||
9 | Netter, F. 2018. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Balodis, V. Ģ. u.c. 2015. Rokasgrāmata bioloģijā. Rīga : Zvaigzne ABC. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
2 | Eglīte, K. 2020. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi : mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 7. izd. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
3 | Eglīte, K. 2020. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma : Mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 5. izd. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
4 | Roomans, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
5 | Drake, R. L., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M., Tibbitts, R. M., Richardson, P. E. and Horn, A. 2020. Gray's atlas of anatomy. 3rd ed. Philadelphia : Elsevier. | ||||||||
6 | Hansen, J. 2018. Netter's Clinical Anatomy (Netter Basic Science). Philadelphia : Elsevier. | ||||||||
7 | Paulsen, F. and Waschke, J. 2018. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 2, 16th ed. English/Latin: Internal Organs. Urban & Fischer. | ||||||||
8 | Waschke, J. and Paulsen, F. 2018. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 1, 16th ed. English/Latin: General Anatomy and Musculoskeletal System. Urban & Fischer. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
10 | Drake, R. L., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M., Tibbitts, R. M., Richardson, P. E. and Horn, A. 2020. Gray's atlas of anatomy. 3rd ed. Philadelphia : Elsevier. | ||||||||
11 | Waschke, J. and Paulsen, F. 2018. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 1, 16th ed. English/Latin: General Anatomy and Musculoskeletal System. Urban & Fischer. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Anatomijas e-studiju materiāli, Web resursi, licencētas programmas, mācību CD un DVD. (tikai latviešu plūsmas studijām) | ||||||||
2 | All lectures and lab notes/handouts in the e-studies, WEB links, licensed programs, Anatomy CD and DVD. |