.
Neiroloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 09:07:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | NUNK_020 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Neiroloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilga Ķikule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neurorsu[pnkts]lv, neurorsu[pnkts]lv, +371 67069653; +371 67536540 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 31 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Teorētiskās priekšzināšanas nervu sistēmas anatomijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par galveno nervu sistēmas slimību patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, ārstēšanas principiem un rehabilitācijas mērķiem to aprūpē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads neirozinātnē. Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas attīstība, uzbūve un klīniskā anatomija: neironi, sinapses, neirotransmiteri, glijas šūnas. NS embionālās attīstības pamati. Papildus izmeklējumi neiroloģijā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, patoģenēze, riska faktori, galvenās klīniskās izpausmes. Cerebrovaskulāro saslimšanu ārstēšanas pamatprincipi. Rehabilitācijas uzdevumi un audiologopēdiskās terapijas risinājumi dažādos insulta aprūpes etapos. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Perifērās nervu sistēmas funkciju traucējumi. Kakla un plecu pinuma un to zaru bojājuma sindromi, elkoņa,plaukstas mononeiropātijas, to klīniskās izpausmes un biežākā etioloģija. Polineiropātijas. Guillaine- Barre sindroms, klīniskās izpausmes. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi pacientiem ar perifērās nervu sistēmas bojājumu. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Kognitīvs deficīts un demence. Alcheimera slimība un citi demenču veidi. Klīniskās izpausmes, diagnostikas principi. Skalas un testi kognitīvo funkciju izvērtēsanai. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Paroksizmāli stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā. Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju seku parādības, aprūpes uzdevumi un profilakse. Audiologopēda loma pacientu aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Nervu sistēmas demielinizējošās slimības, to norise, izpausmes, rehabilitācijas aspekti. Motoneironu slimības. Amiotrofā laterālā skleroze – klīniskās izpausmes, aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi. Audiologopēda loma pacientu aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Galvas trauma. Glazgovas komas skala. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar traumatiskiem galvas smadzeņu bojājumiem. Hidrocefālija. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Galvassāpju klasifikācija (ICHD-3). Galvassāpju brīdinošie simptomi. Biežāko primāro galvassāpju riska faktori, terapijas principi un profilakse. Neiroonkoloģija – audzēju klasifikācija. Diagnostikas, ārstēšanas, aprūpes un rehabilitācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Neiromuskulārās slimības. Myastenia gravis, muskuļu distrofijas, miopātijas – etioloģija, patoģenēze, klīnika, izmeklēšana, ārstēšanas iespējas un audiologopēdiskās terapijas principi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Neiroloģijas slimības vēsture. Neiroloģiskā stāvokļa izmeklēšanas pamatprincipi. Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi - parēzes un paralīzes, to pazīmes. Centrālais un perifērais motoneirons. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar aktīvo kustību un pārvietošanās traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Sensorās sistēmas funkcionālā anatomija. Sensorās jeb maņu sistēmas bojājuma simptomi, to neiroloģiskā izmeklēšana. Sensoro traucējumu aprūpes un rehabilitācijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Smadzenīšu un vestibulārās sistēmas anatomija. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksiju veidi un reibonis. Audiologopēdiskie risinājumi pacientu ar koordinācijas un līdzsvara traucējumiem aprūpē un rehabilitācijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Ekstrapiramidālās sistēmas anatomija. Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Parkinsonisma un hiperkinēžu pacientu aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Kraniālie nervi (I). Ožas, redzes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Acs ābolu kustību regulācijas mehānisms Acs ābolu kustības traucējumi. Nistagms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Kraniālie nervi (II). Mīmikas muskulatūras parēze (centrāla un peifēra). N.facialis dažādu līmeņu bojājuma sindromi. Audiologopēdiskās terapijas principi pacientiem ar mīmikas muskulatūras parēzi. Jušanas traucējumi sejā, to veidi. N.trigeminus bojājuma sindromi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Kraniālie nervi (III). Vestibulārās un dzirdes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Kraniālo nervu IX,X,XI bojājuma sindromi: bulbāra un pseidobulbāra paralīze. N.accessorius un tā bojājuma sindromi. Dizartrijas, to klasifikācija, klīniskās izpausmes. Disfāgija.Rīšanas tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Galvas smadzeņu pusložu anatomija. Smadzeņu pusložu (pieres daivas, paura daivas, deniņu daivas un pakauša daivas) bojājuma simptomi. Afāziju veidi. Afāziju klasifikācija, izvērtēšana. Agnozija. Apraksija. Nolieguma sindroms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Cerebrovaskulāras saslimšanas. Tranzitora išēmiska lēkme. Išēmisks insults. NIHSS. Modificētā Rankina skala. Dažādu cerebrālo artēriju (ACI, ACM, ACA, ACP, AB, AV, smadzenīšu artērijas) izslēgšanas sindromi. Reperfūzijas terapijas un sekundārās profilakses principi. Hemorāģisks insults, klīniskā aina, ārstēšanas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Bērnu vecuma neiroloģiskās izmeklēšanas īpatnības. Bērnu cerebrālā paralīze – etioloģija, patoģenēze, klīniskās formas. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi bērniem ar BCT. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
20 | Neirodeģeneratīvās saslimšanas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
21 | Bērnu vecuma neiroloģiskā izmeklēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | ● Novērtēt un interpretēt pacienta neiroloģiskos simptomus, komunikācijas un rīšanas traucējumus. ● Patstāvīgi strādāt ar literatūru neiroloģijā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | ● Aktīva līdzdalība nodarbībās, diskusijās, mutisko atbilžu kvalitāte; ● Pārbaudes testu, kontroldarbu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām; ● Prasme veikt neiroloģisko izmeklēšanu, interpretēt simptomus; ● Pārbaudes testu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: ● pēc anamnēzes un simptomiem aprakstīt un novērtēt pacientu ar neiroloģisku saslimšanu, akcentējot valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus un citus pavadošos neiroloģiskos simptomus; ● aprakstīt biežāko neiroloģisko slimību etioloģiju, patoģenēzi un klīnisko ainu, kuru rezultāta attīstās audiologopēdiski traucējumi; ● raksturot dažādus valodas un runas traucējumu veidus pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām; ● izvirzīt un pamatot rehabilitācijas mērķus neiroloģiskiem pacientiem ar komunikācijas, runas, valodas, rīšanas traucējumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: ● novērtēt pacienta neiroloģisko stāvokli; ● atpazīt neiroloģiskā bojājuma galvenos sindromus; ● izvērtēt valodas un runas traucējumus; ● noteikt rīšanas traucējumu pakāpi, izmantojot praksē pielietojamus testus; ● izstrādāt audiologopēdiskās terapijas rehabilitācijas mērķus un pamatuzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēj: ● atpazīt biežāk sastopamo neiroloģisko slimību radītos audiologopēdiskos simptomus - valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus, kā arī citus pavadošos neiroloģiskos simptomus, diferencēt tos un loģiski izskaidrot neiroloģisko diagnozi; ● izstrādāt un pamatot audiologopēdiskās terapijas risinājumus, rehabilitācijas mērķu sasniegšanai, kuri piemēroti konkrētai neiroloģiskai klīniskai situācijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Logina I., Smeltere E. Neiroloģija shēmās. Avots: 2009. (izdevums akceptējams) | ||||||||
2 | Fuller G. Neurological Examination Made Easy. Ch.Livingstone, Elsivier, Edinburg, London, N-Y, 2020. | ||||||||
3 | Webb W. Neurology for the Speech-Language Pathologist. 6th Edition. Elsevier, 2017 | ||||||||
4 | Adams and Victor`s Principles of Neurology. 10th Edition. McGrawHill, 2019. | ||||||||
5 | Mattle H. Mumenthaler M.Fundamentals of Neurology – an illustrated guide. 2nd Edition. Thieme. Stuttgart, 2017. | ||||||||
6 | Gārša I. Ievads neiroķirurģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2000., 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Metodiskās rekomendācijas studentiem//RSU | ||||||||
2 | Current Diagnosis and Treatment Neurology. McGrawHill, 2019. | ||||||||
3 | H. Royden Jones Jr., Jayashri Srinivasan, Gregory J. Allam and Richard A. Bake. Netter's Neurology. 2020. ISBN-10: 1437702732 | ||||||||
4 | Oxford Handbook Of Neurology. Oxford University Press, 2014. | ||||||||
5 | Supe I. Rokasgrāmata neiroloģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://emedicine.medscape.com | ||||||||
2 | https://www.uptodate.com |