.
Otorinolaringoloģija audiologopēdiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.04.2023 09:11:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ORLK_005 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Otorinolaringoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Alise Adoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Otorinolaringoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokatrsu[pnkts]lv, +371 67615148 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, akustikā. Vēlamas zināšanas farmakoloģijā, radioloģijā, onkoloģijā, infekcijas slimībās, neiroloģijā un fizioterapijā. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot studentus par otorinolaringoloģijas nozīmi kopējā patoloģijā, iepazīstināt studentus ar ausu, kakla un deguna slimībām, to klīniskājām izpausmēm, diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu, kā arī veidot nepieciešamās prasmes otorinolaringoloģijas orgānu izmeklēšanā. Iepazīstināt ar balss fizioloģiju, tās traucējumiem un rehabilitācijas iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Deguna un deguna blakusdobumu klīniskā anatomija un fizioloģija. Praktiskais darbs klīniskā un endoskopiskā izmeklēšanā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Rīkles un balsenes klīniskā anatomija un fizioloģija. Rīkles limfātiskais gredzens. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Ārējās auss, vidusauss un iekšējās auss klīniskā anatomija un fizioloģija. Skaņas raksturojums. Dzirdes un līdzsvara izmeklēšanas metodes. Ārējās un vidusauss slimības, vājdzirdība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Balsenes iekaisuma slimības. Balsenes stenoze, traheostomija. Augšējo elpošanas ceļu un auss audzēji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošana, deniņu kaula lūzumi. Barotrauma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
6 | Vispārējā otorinolaringoloģija un tās vēsture. Tonsillīti un faringīti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Rinīti un rinosinusīti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Auss slimības. Ārstēšanas metodes. Dzirdes rehabilitācijas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Onkoloģisko slimību terapijas iespējas un pacientu rehabilitācijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Balsenes organiskās slimības. Klīnisko gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
11 | Balsenes funkcionālās slimības. Klīnisko gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
12 | Fonopēda kompetence balss izmaiņu gadījumos. Pacients pēc laringektomijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
13 | Balss akustiskās un vizuālās izmeklēšanas metodes. Balss ieraksti, to analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
14 | Profesionālā balss. Publiska uzstāšanās. Balss lietošanas specifika televīzijā, radio un teātrī. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
15 | Rehabilitācijas iespējas pacientiem pēc ORL orgānu ķirurģiskās ārstēšanas vai komplikācijām ORL orgānos (sejas nerva bojājums, dzirdes un vestibulārāš sistēmas rehabilitācija, velofaringeālā nepietiekamība, n.recurrens parēze). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst LOR orgānu izmeklēšanu. Pilnveido ortofonisko, elpošanas, relaksācijas un artikulācijas vingrinājumu prasmes. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1)Teorētisko zināšanu kontrole katras nodarbības sākumā daudzatbilšu testa vai esejas tipa jautājumu formā par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Vērtēšanas kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. 3)Ieskaite 4. semestrī par semestrī apgūtajām tēmām un prasmēm. 4)Eksāmens tiek realizēts 5. semestra beigās rakstiskā formā par kursa saturu. Gala vērtējums: Katra semestra beigās un visa kursa beigās katrs students saņem gala vērtējumu 10 baļļu sistēmā. 1. Gala vērtējumu 5. semestrī veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā. 2. Gala vērtējumu 6. semestrī veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā. 3. Visa kursa gala vērtējumu veido gala vērtējums par 5. un 6. semestri un eksāmenā iegūtā atzīmē (attiecīgi 25%, 25% un 50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un: • raksturo deguna, deguna blakus dobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāsta to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • apraksta dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidro runas, valodas un balss veidošanos; • identificē ausu, kakla un deguna slimības; • klasificē ārstēšanas metodes un organizē ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīst slimību komplikācijas, sarežģītu, grūti ārstējamu slimību gadījumā ģenerē starpdisciplināru sadarbību; • izskaidro ar otolaringoloģiju saistīto un anatomiski cieši saistīto orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • veic ortofoniskos, elpošanas, relaksācijas un artikulācijas vingrinājumus, prot tos izskaidrot un pielietot darbā ar pacientiem; • interpretē balss akustisko izmeklējumu datus (jitter, shimmer, HNR, fonetogramma, spektrogramma). | ||||||||
Kompetences: | • spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli balss traucējumu rehabilitācijas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Basic Otorhinolaryngology. A Step-by-Step-Learning Guide. R. Probst, G. Grevers, H. IroThemie 2017, p. 430 | ||||||||
2 | Lekciju materiāli e- studijās | ||||||||
3 | Clinical voice disorders. Arnold E. Anderson, Diane M.Bless. 4th ed., 2009. Themie (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Professional voice. Sataloff R.T. Singular publishing group. 2017. | ||||||||
5 | Clinucal measurement of Speech and Voice. Singuar Thomson learning, San Diego, 2000 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Otorhinolaryngology, Head&Neck Surgery. European Manual of Medicine. M. Anniko, M. Bernal-Sprekelsen, et.al. Springer 2010, p.737 | ||||||||
2 | Pediatric Audiology. Diagnosis, Technology and Management. J. R. Madell, C. Flexer, Themie 2014, p. 329 | ||||||||
3 | Survey of Audiology Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. David A DeBonis, Konstance L. Dondrue. 2nd ed. P. 538 | ||||||||
4 | Imaging for Otolaryngologists. Author. Dunnebier, Erwin. Publisher: TIS, 2011 | ||||||||
5 | Literatūras avoti meklējami RSU abonētajās e-grāmatu datu bāzēs. ( Ebrary-e-Books, Clinical Key u.c. un RSU bibliotēkas lasītavā. | ||||||||
6 | The use of acoustic parameters for the evaluation of voice therapy for dysphonic patients. Speyer R., Wieneke GH., Dejonckre P.H. Acta Acustica United Acustica; 2004; 29:66- 74 |