Pārlekt uz galveno saturu

Otorinolaringoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.05.2024 16:22:01
Par studiju kursu
Kursa kods:ORLK_007LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; OtorinolaringoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gunta Segliņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Otorinolaringoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokatatrsu[pnkts]lv, +371 67615148
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas33
Kopā kontaktstundas33
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijā, fizioloģijā, t.sk. patoloģiskajā fizioloģijā, akustikā, vispārējā ķirurģijā un farmakoloģijā. Vēlamas zināšanas radioloģijā, onkoloģijā, infekcijas slimībās un neiroloģijā.
Mērķis:
Izglītot studentus par otorinolaringoloģijas nozīmi kopējā patoloģijā, iepazīstināt studentus ar ausu, deguna un kakla saslimšanām (to klīniskām izpausmēm, diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu), kā arī sniegt prasmes un iemaņas ausu, deguna un kakla izmeklēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Deguna, rīkles, balsenes un ausu anatomija, fizioloģija. LOR orgānu izmeklēšanaNodarbības1.00klīniskā bāze
2Akūti un hroniski rinīti, rinosinusīti. Intrakraniālas un intraorbitālas komplikācijasNodarbības1.00klīniskā bāze
3Akūts un hronisks faringīts, tonsillīts. Dziļās kakla infekcijasNodarbības1.00klīniskā bāze
4Akūti un hroniski laringīti. Funkcionāli balss traucējumi. Balss saišu parēzes. Balsenes stenozes. TraheostomijaNodarbības1.00klīniskā bāze
5Kolokvijs INodarbības1.00klīniskā bāze
6Ārējās auss saslimšanas. Akūts un hronisks vidusauss iekaisums. Intratemporālas un intrakraniālas komplikācijas. Dzirdes traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
7ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošanaNodarbības1.00klīniskā bāze
8ORL orgānu labdabīgi un ļaundabīgi audzējiNodarbības1.00klīniskā bāze
9Bērnu otolaringoloģija. Konsultācijas pediatrijā. Adenoīdu un mandeļu slimības. Sekretors vidusauss iekaisums. Dzirdes traucējumi bērniem un rehabilitācijas iespējas. Laringomalācija. Biežākie kraniofaciālie sindromi. Galvas un kakla audzēji bērniem. Iedzimti kakla veidojumiNodarbības1.00klīniskā bāze
10Kolokvijs IINodarbības1.00klīniskā bāze
11Noslēguma nodarbība. Klīniskā gadījuma prezentācija. DiskusijaNodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgi apgūst LOR orgānu izmeklēšanu. Kursa nobeigumā sagatavo klīniskā gadījuma prezentāciju.
Vērtēšanas kritēriji:
1)Teorētisko zināšanu kontrole pirms noteiktās nodarbības E-studiju vidē daudzatbilžu tests par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. 3)Kolokviji tiek organizēti 5. (kolokvijs I) un 10. nodarbībā (kolokvijs II). Kolokvijs I sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās daļas. Kolokvija I laikā tiek vērtētas studenta teorētiskās zināšanas par apgūtajām zināšanām pirmajās četrās nodarbībās divu rakstisku jautājumu formā un praktiskās iemaņas LOR orgānu izmeklēšanā manipulāciju demonstrēšanas laikā. Kolokvijs II sastāv tikai no teorētiskās daļas, kuras laikā vērtē apgūtās zināšanas par 6.-9. nodarbību. 4)Klīniskā gadījuma prezentācija tiek organizēta 11. nodarbības laikā. Katrs students nodarbības laikā mutiski prezentē individuāli sagatavotu klīnisko gadījumu par kādu no pacientiem, kas tika izmeklēts kursa nodarbību laikā. 5)Mutisks eksāmens tiek organizēts pēc sekmīgas kursa apguves atbilstošā semestra sesijas laikā. Eksāmena laikā tiek pārbaudītas studentu teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, diagnostiku, ārstēšanas principiem un profilaksi. Gala vērtējumu tiek izlikts 10 baļļu sistēmā. Kursa gala vērtējumu veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā, abu kolokviju un klīniskā gadījuma novērtējums (attiecīgi 10%, 25%, 25% un 40%) - ar nosacījumu, ka studentam nav kavētas nevienas nodarbības neattaisnotu iemeslu dēļ, visās nodarbībās iegūtais vērtējums ≥4 un kolokviji un klīniskā gadījuma prezentācija ir sekmīgi nokārtota ar pirmo kārtošanas reizi. Ja students vēlas iegūt augstāku vērtējumu vai semestra laikā ir neattaisnoti nodarbību kavējumi vai nodarbības vērtējums <4, vai nav iegūts sekmīgs vērtējums kolokvijos vai klīniskā gadījuma prezentācijā ar pirmo reizi, students kārto eksāmenu. Šādā gadījumā kursa gala vērtējumu veido tikai eksāmena atzīme.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un spēs: • raksturot deguna, deguna blakusdobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāstīt to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • aprakstīt dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidrot runas, valodas un balss veidošanos; • identificēt ausu, kakla un deguna slimības; • klasificēt ārstēšanas metodes un organizēt ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīt slimību komplikācijas, sarežģītu un grūti ārstējamu slimību gadījumā organizēt starpdisciplināru sadarbību; • izskaidrot LOR orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – rinomanometrijas, dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • spēj izskaidrot un ieteikt pacientiem un/ vai viņu vecākiem nepieciešamās ausu, kakla un deguna slimību profilakses metodes, dzirdes higiēnas metodes; • orientējas ausu, kakla un degunu slimību medikamentozās un ķirurģiskās ārstēšanas metodēs.
Kompetences:• Spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli slimību ārstēšanas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1FaringoskopijaB1 - Pamatlīmenis
2Līdzsvara novērtēšana izmantojot Romberga testuA - Iesācēja līmenis
3Mugurējā rinoskopijaB1 - Pamatlīmenis
4Netiešā laringoskopijaB1 - Pamatlīmenis
5Otoskopija ar galvas lampuB1 - Pamatlīmenis
6Pirksta-degungala testsA - Iesācēja līmenis
7Priekšējā rinoskopijaB1 - Pamatlīmenis
8Rinnes testsA - Iesācēja līmenis
9Vēbera testsA - Iesācēja līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Nodarbību informācija avoti E-studijās
2Basic otorhinolaryngology: a step by step learning guide. 2nd edition. By R. Probst, G. Grevers, H. Iro. Thieme, 2006
3ABC of Ear, Nose and Throat. 6th edition. By Harold S. Ludman, Patrick Bradley, and Patrick J. Bradley. BMJ Books, 2012
4Bailey's Head and Neck Surgery—Otolaryngology. 5th edition. By Clark A. Rosen and Jonas T. Johnson. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014
5Human Anatomy, Color Atlas and Textbook. 6th edition. By John Gosling, Philip Harris, John Humpherson, Ian Whitmore, Peter Willan. Elsevier, 2016 (Chapter 7: Head and Neck)
Papildu literatūra
1Cummings Otolaryngology. 6th edition. By Paul W. Flint; Bruce H. Haughey; K. Thomas Robbins; J. Regan Thomas; John K. Niparko; Valerie J. Lun. Saunders, 2015
2Ballenger's Otorhinolaryngology: Head and Neck Surgery. 17th edition. By James B. Snow, Phillip A. Wackym, John Jacob Ballenger. People's Medical Pub. House/B C Decker, Shelton, Conn., 2009
3Rosen's Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice. 10th edition. By Ron Walls, Robert Hockberger, Marianne Gausche-Hill, et.al. Elsevier, 2022 (Chapter 15. Dizziness and Vertigo, Chapter 19. Sore Throat, Chapter 33. Head Trauma and 34. Facial Trauma, Chapter 36. Neck Trauma, Chapter 51. Foreign Bodies, Chapter 56. Oral Medicine, Chapter 58. Otolaryngology, Chapter 61. Upper Respiratory Tract Infections)
4Head and Neck Cancer: Treatment, Rehabilitation, and Outcomes. 2nd edition. By Elizabeth C. Ward, Corina J. van As-Brooks. Plural Publishing, 2014
5Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery (European Manual of Medicine). By Matti Anniko, Manuel Bernal-Sprekelsen, Victor Bonkowsky, et.al. Springer, 2010