.
Patoloģija un biopsiju kurss
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.08.2021 15:51:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 11.00 | ECTS: | 16.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Patoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Štrumfa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kuldīgas iela 9A, LV-1007, Latvija; pakrsu[pnkts]lv; tel.+371 67815096 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 31 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 62 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 36 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 72 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Šūnu bioloģija, cilvēka anatomija, histoloģija, ģenētika, fizioloģija, bioķīmija. Integrētu zināšanu ieguvei kursu ieteicams studēt paralēli vai daļēji paralēli ievadam klīniskajos studiju kursos, t.sk. iekšķīgo slimību diagnostikā un vispārīgajai ķirurģijai. | ||||||||
Mērķis: | 1. Nodrošināt studijas patoloģijā, ietverot slimību morfoloģiskās un funkcionālās izpausmes, to patoģenēzi. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati klīnisko studiju kursu apguvei, veidojot vispusīgi izglītotu ārstu. Patoloģijas programmai integrēti jāveido studentam vienotu priekšstatu par slimību patoģenēzes morfoloģiskajiem un funkcionālajiem komponentiem; 2. Sniegt praktisku pārskatu par patoloģiju kā diagnostisku medicīnas nozari vispārējās prakses ārsta darba vajadzībām atbilstošā līmenī. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
2 | Šūnas bojājums un kompensatorās adaptācijas reakcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Perifērās asinsrites traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iekaisuma būtība un norises audos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Glomerulāras nieru slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Tubulointersticiālas, cistiskas un vaskulāras nieru slimības. Nierakmeņu slimība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Audzēju pamatīpašības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Krūts patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Mīksto audu un melanocītu audzēji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Nieru, urīnceļu un vīrieša dzimumorgānu audzēji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Slimība – definīcijas un termini. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Šūnas bojājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Kompensatorie pielāgošanās procesi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Perifērās asinsrites traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Hipoksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Akūta iekaisuma būtība un izpausmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Hroniska iekaisuma būtība un izpausmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Iekaisuma sistēmiskās un laboratorās izpausmes. Iekaisuma mediatori. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Drudzis. Termoregulācijas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
33 | Audzēju pamatīpašības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
34 | Ļaundabīgu audzēju izplatīšanās organismā. TNM klasifikācijas pamati. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
35 | Krūts patoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
36 | Mīksto audu un melanocītu audzēji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
37 | Nieru, urīnizvadceļu un vīrieša dzimumorgānu audzēji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
38 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
39 | Hipohidratācijas. Hiperhidratācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
40 | Skābju un sārmu līdzsvara traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
41 | Difūzas glomerulāras nieru slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
42 | Tubulointersticiālas, cistiskas un vaskulāras nieru slimības. Nierakmeņu slimība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
43 | Akūta nieru mazspēja. Elektrolītu maiņas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
44 | Hroniska nieru slimība. Kopsavilkums par hroniskas nieru slimības cēloņiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
45 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
46 | Sirds un asinsrites slimības: ateroskleroze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
47 | Sirds un asinsrites slimības: iekaisumi. Ieskats kardiomiopātijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
48 | Sirds un asinsrites sistēmas slimības: vārstuļu kaites, to cēloņi un hemodinamiskās sekas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
49 | Akūta un hroniska sirds mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
50 | Barības vada un kuņģa patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
51 | Resnās zarnas patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
53 | Aknu patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
54 | Aizkuņģa dziedzera, žultspūšļa un žultsvadu patoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
61 | Ne-onkoloģiskas plaušu slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
62 | Tuberkuloze. Sepse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
63 | Plaušu audzēji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
66 | Hematoloģiski audzēji un to diferenciāldiagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
67 | Ginekoloģiska patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
69 | Grūtniecības patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
70 | Kaulu patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
73 | Centrālās nervu sistēmas patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
74 | Barības vada, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas iekaisumi un funkcionālie traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
75 | Barības vada un kuņģa audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
76 | Resnās zarnas iekaisīgās slimības un funkcionālie traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
77 | Resnās zarnas audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
78 | Difūzas aknu slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
79 | Fokāli aknu bojājumi. Audzēji: klīniski būtiskas patoģenēzes izpausmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
80 | Žultspūšļa un žultsvadu slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
81 | Aizkuņģa dziedzera slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
82 | Aknu mazspēja. Dzelte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
83 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
84 | Ne-onkoloģiskas plaušu slimības. Iekaisuma loma klīniski būtisku stāvokļu patoģenēzē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
85 | Tuberkuloze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
86 | Plaušu audzēji. Pleiras patoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
87 | Elpošanas patoloģiskā fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
88 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
89 | Eritrocītu patoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
90 | Leikocītu reakcijas. Jēdziens par sepsi un septisku šoku. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
91 | Trombocītu patoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
92 | Koagulācijas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
93 | Hematoloģiski audzēji un to diferenciāldiagnostika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
94 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
95 | Reproduktīvā patoloģija I: sieviešu dzimumorgānu slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
96 | Reproduktīvā patoloģija II: fertilitātes traucējumi. Grūtniecības patoloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
97 | Endokrīnā patoloģija: vairogdziedzera un epitēlijķermenīšu slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
98 | Endokrīnā patoloģija: hipofīzes un virsnieru slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
99 | Cukura diabēts un tā komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
100 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
101 | Fokālās kaulu patoloģijas: lūzumi un to dzīšana, iekaisumi, audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
102 | Difūzās kaulu slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
103 | Kalcija maiņas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
104 | Autoimūnās slimības: nozoloģisko vienību patoģenēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
105 | Centrālās nervu sistēmas (CNS) vaskulārās slimības. Aterosklerozes loma klīniski būtisku slimību patoģenēzē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
106 | Iekaisīgās un deģeneratīvās CNS slimības. CNS audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
107 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
108 | Akūta nieru mazspēja un hroniska nieru slimība: patoģenētiskā saikne starp norisēm nierēs un citos orgānos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
109 | Diagnostikas meistarklase. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
110 | Diagnostikas meistarklase. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studentam jāapgūst tematiskajam plānam atbilstošie Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie oriģinālie elektroniskie metodiskie studiju materiāli. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa pārbaudījumi: Pirms katras nodarbības studējošais var sev ērtā veidā un laikā trenēties ar interaktīvu elektronisku daudzatbilžu izvēles testu palīdzību, pēc vēlēšanās izmantojot atgriezeniskās saites mācību informāciju. Studiju kursa laikā pasniedzēji veic zināšanu pārbaudi ar īsu kontroldarbu (daudzatbilžu izvēles tests vai cita īsa pārbaudes forma saskaņā ar docētāja norādījumu) palīdzību. Atbilstoši nodarbību tematiskajam plānojumam, studenti akadēmiskā studiju gada laikā kārto rakstiskus kolokvijus patoloģijā, kurus veido teorētiski jautājumi daudzatbilžu testa formātā un klīniskie uzdevumi. Klīniskie uzdevumi var ietvert attēldiagnostikas elementus, laboratorijas izmeklējumu interpretāciju vai teksta veidā aprakstītu klīnisku situāciju. Studiju kursa beigās studenti kārto rakstisku eksāmenu, kuru veido teorētiski jautājumi daudzatbilžu izvēles testa veidā un klīniskie uzdevumi. Klīniskie uzdevumi var ietvert attēldiagnostikas elementus vai laboratorijas izmeklējumu interpretāciju. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta (apst. RSU Senāta 2020.gada 21 aprīļa sēdē; protokols Nr.2-1/4/2020) punktu 2.16, studiju kursa gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums (50%) un studējošā iegūtās patiesās zināšanas (50%) atbilstoši kursa noslēguma eksāmena rezultātam. Visu pārbaudes darbu vērtēšana, t.sk. procentuāli un ar atzīmēm, tiek veikta saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Studiju reglamenta I spēkā esošo versiju. Lai saņemtu semestra ieskaiti: 1) saskaņā ar RSU Studiju reglamentu ("3.8. Nodarbību apmeklēšana un starppārbaudījumu kārtošana gan obligātajos (A daļas), gan ierobežotās izvēles (B daļas), gan brīvās izvēles (C daļas) studiju kursos ir obligāta") visu nodarbību apmeklējums ir obligāts; 2) studentam jābūt sekmīgam visos nodarbību testos un kolokvijos atbilstoši RSU Studiju reglamentā noteiktajam slieksnim "4.3.Studējošais ir sekmīgs, ja viņš ir saņēmis vērtējumu “gandrīz viduvēji” (4 balles) vai augstāku. Ar vērtējumu “gandrīz viduvēji” (4 balles) novērtē studiju rezultātu apguvi vismaz 55% apmērā". Kavētās nodarbības un nesekmīgos pārbaudes darbus var atstrādāt Patoloģijas katedras noteiktajā laikā un veidā, ja kavējumu skaits nepārsniedz 50% no plānoto nodarbību kopējā skaita atbilstošajā semestrī. Ņemot vērā kursa intensitāti, atstrādes pilnvērtīgā apjomā nav iespējamas un tādēļ nav atļautas, ja nodarbību kavējumu kopējais skaits sasniedz vai pārsniedz 50% no plānoto nodarbību kopējā skaita attiecīgajā semestrī. Minētā prasība atbilst RSU Studiju reglamentam ("3.16. Studiju kursa aprakstā var noteikt studiju rezultātu apjomu, bez kura apguves nav iespējama turpmāka dalība studiju kursā") un ir apstiprināta ar Patoloģijas katedras sēdes lēmumu 27.08.2019., protokola Nr. 24-26-3/04/2019. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot dažādu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, cēloņus un riska faktorus, patoģenēzi un tās atspoguļojumu klīniskās norisēs, laboratorajos un attēldiagnostikas izmeklējumos, iespējamās komplikācijas un sekas, iznākumus. Apgūstamie vispārīgie patoloģiskie procesi aptver iekaisuma un brūču dzīšanas, drudža, perifērās asinsrites traucējumu, hipoksijas, audzēju attīstības, šūnu bojājuma un kompensatoro pielāgošanās reakciju, šķidruma, elektrolītu un skābju-bāzu līdzsvara traucējumu un stresa reakcijas vispārīgos aspektus. Speciālās patoloģijas sadaļā studējošie apgūst kardiovaskulāro, plaušu, nieru, gastrointestinālo, aknu un žultsceļu, aizkuņģa dziedzera, kaulu, centrālās nervu sistēmas, ginekoloģisko un reproduktīvo, krūts dziedzera, hematoloģisko un endokrīno slimību patoģenēzes jautājumus kā pamatu tālākām klīniskām studijām, izpratnei par klīnisko simptomu un laboratoro izmaiņu veidošanos un to atklāšanu. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs argumentēti izvērtēt biežāk sastopamo slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī praktiski rīkoties, lai organizētu ģimenes ārsta vai speciālista praksē nepieciešamos audu u/ vai laboratoros izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās kompetences aptver dažādu orgānu un to sistēmu slimību patoģenēzi, rada izpratni par organismā notiekošajiem patoloģiskajiem procesiem kā klīnisko izpausmju pamatu un kalpo kā bāze tālākajām klīniskajām studijām klīnisko kompetenču iegūšanai un izpratnei. Students kursa laikā iegūst un pilnveido kompetences strādāt ar profesionālo informāciju, kritisko un loģisko analītisko domāšanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU MF Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie oriģinālie elektroniskie metodiskie mācību materiāli patoloģijā e-studijās // Original study materials, prepared by the teachers' team of the Department of Pathology, RSU. The materials are available in the e-studies | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease, 8th ed. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2009. | ||||||||
2 | Robbins Basic Pathology, 7th ed.. Kumar V, Cotran RS, Robbins SL. Saunders, Philadelphia, 2003, 873 lpp. | ||||||||
3 | Pathophysiology: the Biological basis for Disease in Adults and Children, 5th ed. Ar CD-ROM. McCance KL, Huether SE. Elsevier Mosby, USA, 1780 lpp. | ||||||||
4 | Rosai and Ackerman's Surgical Pathology, 2 sējumu komplekts ar CD-ROM, 3000 lpp., Mosby, 2004. | ||||||||
5 | Sternberg's Diagnostic Surgical Pathology, 5th ed. Mills SE, Carter D, Greenson JK, Reuter VE, Stoler MH. 3104 lpp, Lippincott Williams and Wilkins, 2009 |