.
Patoloģiskā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.10.2022 09:43:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_038 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Liepniece-Karele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīgas Stradiņa universitāte, Patoloģijas katedra, Kuldīgas iela 9a, Rīga, LV-1007, Latvija; e-pasts: pakrsu[pnkts]lv; +371 67815096 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Šūnas bioloģija, cilvēka anatomija, histoloģija, fizioloģija, ģenētika, bioķīmija. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt zināšanas patoloģijā, ietverot studiju kursā vispārīgo patoloģisko procesu aspektus un ieskatu atsevišķu būtisku slimību patoģenēzē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par slimību kā procesu, tās etioloģiju, patoģenēzi un komplikācijām. Jēdziens par šūnas bojājumu, tā veidiem un saistīto medicīnas terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Perifērās asinsrites traucējumi: būtība, patoģenēze, terminoloģija. Jēdziens par hipoksiju, tās veidiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Iekaisums, tā lokālās, sistēmiskās un laboratorās izpausmes. Drudzis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Audzēji: ieskats to būtībā, klasifikācijā, izplatībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ieskats kuņģa un zarnu trakta patoloģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ieskats aknu patoloģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Anēmijas. Ieskats asinsreces traucējumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ieskats kaulu patoloģijā. Jēdziens par osteoporozi un osteomalāciju. Biežākās locītavu slimības. Ieskats autoimūnajās slimībās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Cukura diabēts: būtība, patoģenēze, klasifikācija. Ieskats cukura diabēta akūtajās un vēlīnajās komplikācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ieskats nieru patoloģijā. Nieru mazspējas ietekme uz cilvēka organismu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ieskats kardiovaskulārajā patoloģijā. Jēdziens par aterosklerozi, koronāro sirds slimību, miokarda infarktu, stenokardiju, arteriālu hipertensiju. Ieskats sirds mazspējas patoģenēzē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ieskats elpošanas sistēmas patoloģijā: bronhīta, bronhiālās astmas, pneimonijas būtība un patoģenēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ieskats centrālās nervu sistēmas (CNS) patoloģijā: jēdziens par insultu un tā veidiem; citām vaskulārām CNS slimībām; deģeneratīvām, iekaisīgām un neoplastiskām CNS patoloģijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par slimību kā procesu, tās etioloģiju, patoģenēzi un komplikācijām. Jēdziens par šūnas bojājumu, tā veidiem un saistīto medicīnas terminoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Perifērās asinsrites traucējumi: būtība, patoģenēze, terminoloģija. Jēdziens par hipoksiju, tās veidiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Iekaisums, tā lokālās, sistēmiskās un laboratorās izpausmes. Drudzis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Audzēji: ieskats to būtībā, klasifikācijā, izplatībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ieskats kuņģa un zarnu trakta patoloģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ieskats aknu patoloģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Anēmijas. Ieskats asinsreces traucējumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ieskats kaulu patoloģijā. Jēdziens par osteoporozi un osteomalāciju. Biežākās locītavu slimības. Ieskats autoimūnajās slimībās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Cukura diabēts: būtība, patoģenēze, klasifikācija. Ieskats cukura diabēta akūtajās un vēlīnajās komplikācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ieskats nieru patoloģijā. Nieru mazspējas ietekme uz cilvēka organismu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ieskats kardiovaskulārajā patoloģijā. Jēdziens par aterosklerozi, koronāro sirds slimību, miokarda infarktu, stenokardiju, arteriālu hipertensiju. Ieskats sirds mazspējas patoģenēzē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ieskats elpošanas sistēmas patoloģijā: bronhīta, bronhiālās astmas, pneimonijas būtība un patoģenēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ieskats centrālās nervu sistēmas (CNS) patoloģijā: jēdziens par insultu un tā veidiem; citām vaskulārām CNS slimībām; deģeneratīvām, iekaisīgām un neoplastiskām CNS patoloģijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentam jāapgūst e-studijās ievietotie studiju materiāli, PAK_038. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā pasniedzēji veic zināšanu pārbaudi ar īsu kontroldarbu (daudzatbilžu izvēles tests vai cita īsa pārbaudes forma saskaņā ar docētāja norādījumu) palīdzību. Atbilstoši nodarbību tematiskajam plānojumam, studenti akadēmiskā studiju gada laikā kārto rakstiskus kolokvijus patoloģijā. Studiju kursa beigās atbilstoši attiecīgās studiju programmas plānojumam studenti kārto rakstisku eksāmenu daudzatbilžu izvēles testa formā. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta (apst. RSU Senāta 2020.gada 21 aprīļa sēdē; protokols Nr.2-1/4/2020) punktu 2.16, studiju kursa gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums (50%) un studējošā iegūtās zināšanas (50%) atbilstoši kursa noslēguma eksāmena rezultātam. Visu pārbaudes darbu vērtēšana, t.sk. procentuāli un ar atzīmēm, tiek veikta saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Studiju reglamenta I spēkā esošo versiju. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs paskaidrot atsevišķu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, attīstību, patoģenēzes izpausmes klīniskajā un laboratorajā ainā, cēloņus, sekas un iznākumus, ciktāl to atļauj studiju kursa apjoms. | ||||||||
Prasmes: | Students klīniskos uzdevumos pratīs identificēt biežāk sastopamās patoloģijas, argumentēti izvērtēt to patoģenēzi, terapijas iespējas un prognozi; izpratīs biežākos patoloģiskos procesus, ar kuriem iespējams saskarties fizioterapeita darbā. | ||||||||
Kompetences: | Kursa laikā studentam ir iespēja attīstīt kompetences profesionālās informācijas analīzē, kas kopā ar studiju kursā iegūtajām zināšanām veido pamatu klīnisko un fizioterapeita profesionālo kompetenču izstrādei. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU Patoloģijas katedras sagatavotie oriģinālie e-studiju materiāli, PAK_038. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robbins Basic Pathology. Kumar V, Cotran RS, Robbins SL. Saunders, Philadelphia, 2017, 873 lpp. | ||||||||
2 | Klīniskā medicīna, prof. A.Lejnieka red. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2021. |