.
Vispārējā patoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.03.2024 08:38:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_056 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Ūdre | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīgas Stradiņa universitāte, Patoloģijas katedra, Kuldīgas iela 9A, Rīga, LV-1007, Latvija; e-pasts: pakrsu[pnkts]lv; tel. +371 67815096 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 18 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 36 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, cilvēka anatomijā, histoloģijā, ģenētikā, fizioloģijā, bioķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | 1. nodrošināt studijas patoloģijā, ietverot slimību morfoloģiskās un funkcionālās izpausmes, to patoģenēzi. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati tālākai medicīnas studiju kursu apguvei, veidojot vispusīgi izglītotu veselības aprūpes speciālistu atbilstoši studiju programmas specifikai un mērķim. Patoloģijas programmai integrēti jāveido studentam vienotu priekšstatu par slimību patoģenēzes morfoloģiskajiem un funkcionālajiem komponentiem; 2. sniegt praktisku pārskatu par patoloģiju kā diagnostisku medicīnas nozari studiju programmas specifikai atbilstošā līmenī. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgā patoloģija, t.sk. jēdziens par iekaisumu, audzējiem, perifērās asinsrites traucējumu terminoloģiju, šūnas bojājumu un ar to saistītajiem medicīnas terminiem | Lekcijas | 7.00 | auditorija | |||||
2 | Speciālā patoloģija, t.sk. ieskats biežāko kardiovaskulāro, plaušu, gremošanas trakta orgānu, endokrīno un nieru slimību patoģenēzē | Lekcijas | 11.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studentam jāapgūst tematiskajam plānam atbilstošie Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie oriģinālie elektroniskie metodiskie studiju materiāli; PAK_014. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā studentiem tiek piedāvāta formatīvā zināšanu pārbaude ar īsu kontroldarbu (daudzatbilžu izvēles tests) palīdzību. Studiju kursa beigās atbilstoši attiecīgās studiju programmas plānojumam studenti kārto rakstisku eksāmenu daudzatbilžu izvēles testa formā. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta (apst. RSU Senāta 2020.gada 21 aprīļa sēdē; protokols Nr.2-1/4/2020) punktu 2.16, studiju kursa gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums (50%) un studējošā iegūtās patiesās zināšanas (50%) atbilstoši kursa noslēguma eksāmena rezultātam. Visu pārbaudes darbu vērtēšana, t.sk. procentuāli un ar atzīmēm, tiek veikta saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Studiju reglamenta I spēkā esošo versiju. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot dažādu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, cēloņus un riska faktorus, patoģenēzi un tās atspoguļojumu klīniskās norisēs, laboratorajos un attēldiagnostikas izmeklējumos, iespējamās komplikācijas un sekas, iznākumus, ciktāl to atļauj studiju kursa apjoms. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs argumentēti izvērtēt biežāk sastopamo slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī praktiski rīkoties, lai organizētu nepieciešamos audu vai laboratorijas izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās kompetences aptver dažādu orgānu un to sistēmu slimību patoģenēzi un kalpo kā bāze tālākajām klīniskajām studijām klīnisko kompetenču iegūšanai un zinātnisku pētījumu veikšanai. Apgūstot kursu PAK_014, studējošie arī iegūst un pilnveido kompetences profesionālās informācijas atlasē un kritiskā analīzē, veicinot kritiskās un loģiskās domāšanas attīstību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU MF Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie oriģinālie elektroniskie metodiskie studiju materiāli patoloģijā, PAK_014. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease,10th ed. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2021. | ||||||||
2 | Robbins Basic Pathology, 10th ed. Kumar V, Cotran RS, Robbins SL. Saunders. Philadelphia, 2018, 873 lpp. | ||||||||
3 | Pathophysiology: the Biological basis for Disease in Adults and Children, 8th ed. Ar CD-ROM. McCance KL, Huether SE. Elsevier Mosby, USA, 2019. 1780 lpp. | ||||||||
4 | Rosai and Ackerman's Surgical Pathology. 2 sējumu komplekts ar CD-ROM, 3000 lpp., 11th ed. Mosby, 2018. | ||||||||
5 | Sternberg's Diagnostic Surgical Pathology, 6th ed. Mills SE, Carter D, Greenson JK, Reuter VE, Stoler MH. 3104 lpp, Lippincott Williams and Wilkins, 2015. |