.
Sociālā pediatrija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.08.2024 13:39:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_016 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Aleksejeva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas cilvēka anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, iekšķīgās slimībās un Valsts veselības aprūpes organizācijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt teorētisku zināšanu apguvi un praktisko iemaņu un attieksmes veidošanu, kas nepieciešamas sabiedrības veselības speciālistam darbā ar bērniem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā pediatrija un tās saistība ar citām zinātnēm. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā. Demogrāfiskā situācija valstī. Veselības veicināšana bērna vecumā. Veselīgas personības attīstība. Ģimenes loma bērna augšanas un attīstības procesā. Ģimeņu tipi. Veselību ietekmējoša uzvedība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Saskarsme ar bērnu un viņa piederīgajiem – anamnēzes izziņas process, tā noteikumi un veidi. Vesela bērna augšana un attīstība (fiziskā, garīgā, sociālā, dzimumattīstība). Augšanas attīstības biežākie traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ēdināšana bērnu vecumā. Bērna gremošanas orgānu strukturālās un funkcionālās īpatnības. Veselības problēmas, kas saistītas ar neatbilstošu uzturu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Imunitāte, tās attīstība un nozīme augošā organismā. Alerģijas bērnu vecumā – klīniskās izpausmes, profilakses iespējas. Bērnu akūtās infekciju slimības. Zarnu infekcija, HIV. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bērni ar īpašām vajadzībām. Pārmantotās un iedzimtās veselības problēmas, vielmaiņas pataloģijas. Bērni ar hroniskām slimībām un nervu sistēmas problēmām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vardarbība pret bērniem. Kratītā bērna sindroms. Pēkšņās nāves sindroms, profilakses iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ievads sociālajā pediatrijā. Vesela bērna augšana un attīstība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Saskarsme ar bērnu un viņa piederīgajiem – anamnēzes izziņas process, tā noteikumi un veidi. Pacienta tiesību likums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Bērnu gremošanas orgānu sistēmas strukturālās un funkcionālās īpatnības. Ēdināšana bērnu vecumā. Veselības problēmas saistītas ar neatbilstošu uzturu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Agrīna slimību diagnostika. Slimību prevencija. Biežākās bērnu saslimšanas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Bērni ar speciālām vajadzībām, invaliditāti, to aizsardzība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošā patstāvīgais darbs ietver prezentāciju sagatavošanu un prezentēšanu nodarbību laikā. Studiju kursa realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācībspēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar slimības vēsturēm. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Programmas apguves laikā studentu zināšanas tiek pārbaudītas ar daudzizvēļu pārbaudes darbiem, klīnisko gadījumu prezentēšanu un apspriešanu; lekciju un nodarbību cikla beigās – rakstisks eksāmens par visām cikla laikā apgūtajām tēmām. Gala vērtējumu sastāda: (50% nodarbību vidējā atzīme + 50% (online) eksāmena atzīme)/2. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Novērtēt bērna augšanu un attīstību; pārzināt bērna veselību ietekmējošos faktorus; raksturot demogrāfisko situāciju Latvijā; aprakstīt veselības veicināšanas principus un bērna personības veidošanās īpatnības, to ietekmējošos faktorus; pārzināt bērna ēdināšanas principus un ar uzturu saistītās veselības problēmas; raksturot bērnus ar īpašām vajadzībām un biežāk sastopamām veselības problēmām dažādos vecuma posmos; pārzināt bērnu infekciju slimības un to profilaksi, sociālās un vides faktoru ietekmi uz bērnu. | ||||||||
Prasmes: | Novērtēt demogrāfiskos rādītājus, izvērtēt zīdaiņu un bērnu mirstības rādītājus, izvērtēt iedzīvotāju dabiskā pieauguma rādītājus, izvērtēt veselību notiecošos faktorus; izvērtēt bērna veselību raksturojošos datus, nodibināt kontaktu ar bērnu, vecākiem; klausīšanās un izziņas iemaņas, izzināt dzīves, ģimenes, slimības anamnēzi no dažāda vecuma bērniem un viņa tuviniekiem; formulēt problēmu un rast problēmas risinājumus; izzināt bērna augšanas un attīstības anamnēzi; praktiski veikt antropometriskus mērījumus, izvērtēt iegūtos rezultātus un salīdzināt ar standarta tabulām; izvērtēt bērna psihomotoro attīstību salīdzināt ar Denveras skalu; noteikt un izvērtēt dzimumattīstību augšanas un attīstības traucējumu gadījumā – izveidot novērošanas un rehabilitācijas plānu. | ||||||||
Kompetences: | Organizēt aprūpi bērnam ar veselības problēmām, (t.sk. bērniem ar īpašām vajadzībām), noskaidrot iespējamos riska faktorus, un novērtēt tos; atpazīt biežākās slimības; organizēt bērnu aprūpi ar pārmantotām un iedzimtām patoloģijām; izveidot turpmākās aprūpes plānu; izskaidrot vecākiem bērna organismā noritošos procesus, iegūt datus un novērtēt bērna augšanu un attīstību, ēdināšanu dažādos vecumos: izzināt anamnēzes datus par bērna līdzšinējo ēdināšanu; izvērtēt bērna ēdināšanu pagātnē un tagad; novērtēt ēdināšanas efektivitāti; dot ieteikumus vecākiem; izveidot preventīvo un profilaktisko pasākumu plānu, t.sk. dažādu infekcijas slimību gadījumā; pārzināt nacionālo imunizācijas programmu, vakcinācijas kalendāru bērniem un pusaudžiem, spēt pamatot vakcinācijas nepieciešamību un drošumu, spēt argumentēt vakcinācijas pretiniekiem. Spēt izvērtēt iespējamo vardarbību risku, apzināt un atpazīt vardarbībā cietušu bērnu; noteikt vardarbības veidu; radīt drošības izjūtu bērnam; organizēt individuālo palīdzību vardarbībā cietušiem bērniem un pusaudžiem; organizēt individuālu palīdzības plānu vardarbībā cietušiem bērniem un pusaudžiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pediatrijas katedras mācību metodiskie materiāli. | ||||||||
2 | Mācību metodiskie materiāli Sociālajā pediatrijā, SVF 3. studija gada studentiem - e-vidē. | ||||||||
3 | Metodiskie materiāli Pediatrijā, prof. Gardovskas redakcijā. RSU Pediatrijas katedra, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Nelson Textbook of Pediatrics. 21st Edition. Kliegman, Robert M. 2020 (e-vide pieejama RSU bibliotēkā ClinicalKey datu bāzē) | ||||||||
2 | Veselības aprūpes statistika. | ||||||||
3 | "Pārskats par bērnu stāvokli Latvijā 2014.gadā" | ||||||||
4 | Sabiedrības veselības aģentūra. „Traumatisms un ārējie nāves cēloņi bērniem un jauniešiem”. Rīga, 2007 | ||||||||
5 | Konvencija par bērnu tiesībām | ||||||||
6 | Sabiedrības veselības stratēģija. LR Ministru kabineta sēdes protokols Nr.10, 2001. | ||||||||
7 | Vakcinācijas kalendārs | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LR Centrālā statistikas pārvalde. Iedzīvotāju skaits un demogrāfiskie rādītāji. | ||||||||
2 | Latvijas veselības aprūpes statistikas gadagrāmata, 2014 | ||||||||
3 | Veselības ministrijas izstrādātie veselīga uztura ieteikumi. | ||||||||
4 | Vadlīnijas bērnu un pusaudžu attīstības izvērtēšanai, 2013 |