.
Pediatrija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.10.2022 11:24:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_045 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liene Čupāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 21 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija, normālā fizioloģija, histoloģija, ģenētika, embrioloģija, otorinolaringoloģija, neiroloģija, medicīniskā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa „Pediatrija” mērķis ir dot studentiem līdzdiploma apmācībā zināšanas pediatrijā, kas saistītas ar logopēdijas problēmām bērnu vecumā, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi logopēda darbā ar bērniem multidisciplinārā komandā ārstniecības un rehabilitācijas iestādēs. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija kā medicīnas nozare. Mūsdienu pediatrija un tās attīstības virziens – veselība un tās veicināšana. Veselība un slimība. Bērnu veselību noteicošie faktori. Bērnu veselības grupas. Bērnības periodi. Saskarsme ar pacientu (bērnu dažādos vecumu periodos) un tā piederīgajiem. Anamnēzes izziņas process un pielietojamā metodika (empātija, izziņas procesa gaitā neizteikt vērtējumu, izprast iztaujājamā izjūtas, izprast, vai nepieciešama palīdzība, kāda palīdzība nepieciešama). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka augšana un attīstība antenatālajā periodā; jaundzimušais, tā novērtējums. Orgānu intrauterīnās attīstības kritiskie periodi. Jaundzimuša bērna raksturojums un novērtējums. Gestācijas vecuma novērtēšana pēc fiziskā un neiromuskulārā brieduma. Jaundzimušo klasifikācija pēc gestācijas vecuma. Apgāres skala. Mātes un augļa faktori, kas ietekmē intrauterīno augšanu. Adaptācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Bērna fiziskā attīstība. Cilvēka augšana un attīstība, tās raksturojošie lielumi dinamikā. Rādītāju noteikšana un novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā un attīstība pēc piedzimšanas. Nervu sistēmas attīstība. Motorās funkcijas, to novērtēšana. Bērna neiroloģiskā izmeklēšana. Galvas smadzeņu nervu funkciju pārbaude bērnības periodos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bērna motorā un psihosociālā attīstība. Jaundzimušā beznosacījuma refleksi. Motoro funkciju attīstība bērnības periodos. Sensoro funkciju attīstība. Bērna uztveres un psihosociālā attīstība. Denveras skala. Valodas attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kaulu – muskuļu sistēmas attīstība. Skeleta un muskuļu sistēmas attīstība un strukturāli – fizioloģiskās īpatnības bērniem. Kaulu – muskuļu sistēmas novērtēšana iztaujājot un izmeklējot. Patoloģiski muskulo – skeletāli stāvokļi. Galva, kakls, ausis, acis, deguns, mute, rīkle – anatomija, fizioloģija, funkcijas, patoloģija. Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības, varianti bērniem dažādos bērnības periodos. Specifiskie anamnēzes jautājumi dažādos bērnības periodos. Patoloģiski stāvokļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Bērna uzturs un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Gremošanas sistēmas attīstība un orgānu strukturāli – fizioloģiskās īpatnības. Veselīgs uzturs. Veselīga uztura piramīda bērnu vecumā. „Šķīvja likums”. Ēdināšanas pamatprincipi dažādos vecuma periodos. Krūts piens un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Zīdīšanas fizioloģija, tehnika. Ekskluzīva zīdīšana, papildēdiens. Zīdīšanas veicināšana un aizsardzība. Mākslīgās ēdināšanas principi. Bērna ēdināšana pēc viena gada vecuma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Saskarsme ar pacientu (bērnu dažādos vecumu periodos) un tā piederīgajiem. Anamnēzes izziņas process un pielietojamā metodika (empātija, izziņas procesa gaitā neizteikt vērtējumu, izprast iztaujājamā izjūtas, izprast, vai nepieciešama palīdzība, kāda palīdzība nepieciešama). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Cilvēka augšana un attīstība antenatālajā periodā; jaundzimušais, tā novērtējums. Orgānu intrauterīnās attīstības kritiskie periodi. Jaundzimuša bērna raksturojums un novērtējums. Gestācijas vecuma novērtēšana pēc fiziskā un neiromuskulārā brieduma. Ballarda skala Jaundzimušo klasifikācija pēc gestācijas vecuma. Apgāres skala. Mātes un augļa faktori, kas ietekmē intrauterīno augšanu. Adaptācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Bērna motorā un psihosociālā attīstība. Jaundzimušā beznosacījuma refleksi. Motoro funkciju attīstība bērnības periodos. Sensoro funkciju attīstība. Bērna uztveres un psihosociālā attīstība. Denveras skala. Valodas attīstība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Bērna fiziskā attīstība. Cilvēka augšana un attīstība, tās raksturojošie lielumi dinamikā. Rādītāju noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Gremošanas sistēmas attīstība un orgānu strukturāli – fizioloģiskās īpatnības. Bērna uzturs un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Veselīgs uzturs. Veselīga uztura piramīda bērnu vecumā. „Šķīvja likums”. Ēdināšanas pamatprincipi dažādos vecuma periodos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Krūts piens un tā nozīme bērna augšanā un attīstībā. Zīdīšanas fizioloģija, tehnika. Ekskluzīva zīdīšana, papildēdiens. Zīdīšanas veicināšana un aizsardzība. Mākslīgās ēdināšanas principi. Bērna ēdināšana pēc viena gada vecuma. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | - Videolekcijas 2,5 st. x 7, to apguvi apliecina nokārtots tests (daudzatbilžu jautājumi) pēc lekciju noklausīšanās - Obligātās literatūras apguve pirms katras nodarbības (paredzamais ilgums 2 stundas katrai nodarbībai) - Paškontroles jautājumu atbilžu sagatavošana pirms katras nodarbības - Klīniskā gadījuma sagatavošana (tiek gatavota PowerPoint prezentācijas veidā, sastāv no vismaz 5 slaidiem) | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Iespējams iegūt automātisko gala vērtējumu, ja vidējais vērtējums nav zemāks kā 6,5 balles. Vidējo vērtējumu sastāda - vidējā atzīme, kas iegūta: - 1. nodarbību testos (daudzatbilžu tests katras nodarbības beigās) ; - 2. testā pēc lekcijām (viens daudzatbilžu tests, kuru studenti aizpilda pēc lekciju noklausīšanās); - 3. patstāvīgi sagatavots klīniskais gadījums (tiek veidots izmantojot kādu no nodarbību virtuālājiem klīniskajiem gadījumiem vai tas var būt reāla pacienta klīniskais gadījums) - vadlīnijas klīniskā gadījuma izveidei e - studijās. Ja vidējais vērtējums ir zem 6,5 vai nav izpildīta kāda no augšā minētajām prasībām - tiek kārtots mutisks eksāmens. Kārtojot eksāmenu, gala vērtējums sastāda: 50% eksāmens + 50% vidējā nodarbību atzīme. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģiju saistītu ar bērna attīstības, valodas, runas un uzvedības traucējumiem. Apgūstot studiju kursu pediatrija, studējošais spēj atšķirt normālu bērna attīstību un augšanu no patoloģiska procesa. Orientējas metodēs, kas palīdz noteikt bērna individuālu atbilstību fizioloģiskai attīstībai. | ||||||||
Prasmes: | Novērtēt bērna fizisko un psihosociālo attīstību, nodibināt kontaktu ar bērnu un vecākiem, novērtēt sarunā iegūto informāciju, izmeklēt bērna valodas, runas attīstību un prasmi, pašaprūpes spējas, izprast traucējumu cēloni. | ||||||||
Kompetences: | Kompetences un iemaņas bērnu un vecāku iztaujāšanā, datu vērtēšanā, klīnisko simptomu analīzē. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Jaundzimušo refleksu izvērtēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Jaundzimušo refleksu izvērtēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Jaundzimušo veselības stāvokļa izvērtēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Jaundzimušo veselības stāvokļa izvērtēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | What is pediatrics? | ||||||||
2 | ANO Bērnu tiesību konvencijai trīsdesmit | ||||||||
3 | Bērnu tiesību konvencija | ||||||||
4 | The Newborn, John M. Olsson. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th edition, 2020. Chapter 21, 128-131.e1 | ||||||||
5 | Assessment of Growth, Vaneeta Bamba, Andrea Kelly. Nelsson Textbook of Pediatrics. 2020. Chapter 27, 151-157.e1 | ||||||||
6 | Feeding healthy infants, children and adolescents. Elizabeth Prout Parks, Shaikhalil, Jonathan A. Mitchell, et.al. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th edition, Chapter 56, 321-331.e1 |