Pārlekt uz galveno saturu

Pediatrijas pamati I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.07.2023 10:05:52
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_049LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Valda Staņēviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas66
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Preklīniskās teorētiskās zināšanas par cilvēka organisma uzbūvi un funkciju (1., 2., 3. studiju gada disciplīnas), klīniskā medicīna: 4. studiju gada studentiem – propedeitikas kurss.
Mērķis:
Dot studentiem zināšanas par bērna organisma strukturālām un funkcionālām īpatnībām, augšanu un attīstību vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem dažādos bērna attīstības periodos un biežākām saslimšanām, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pediatrija kā medicīnas nozare. Cilvēka agrīnās attīstības etapi, to īpatnības un norise. Bērnības periodu raksturojums. Vesels bērns un vesela bērna attīstības kritēriji. Bērna izmeklēšanas īpatnības pa orgānu sistēmām dažādos vecuma periodos. Neonatālais skrīnings. Metabolo slimību agrīna diagnostika. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā. Bērnu veselības aprūpes ētika. Jēdziens par pediatrisko paliatīvo aprūpi.Lekcijas1.00auditorija
2Jaundzimis bērns- iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts, raksturojums un ar to saistītās komplikācijas. Jaundzimušā bērna novērtējums atbilstoši gestācijas vecumam. Jaundzimušā perioda raksturojums un adaptācijas perioda norise un klīniskās izpausmes. Jaundzimušā perioda slimību klīniskās manifestācijas.Lekcijas1.00auditorija
3Elpošanas orgānu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos. BA. Cistiskā fibroze.Lekcijas1.00auditorija
4Gremošanas orgānu sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Malabsorbcijas sindroms (govs piena olbaltuma alerģija, celiakija). Vemšanas un vēdersāpju diferenciāldiagnostika (kolikas, aizcietējumi, funkcionālās vēdersāpes).Lekcijas1.00auditorija
5Sirds asinsvadu un EKG īpatnības bērniem. Biežākie ritma traucējumi bērniem.Lekcijas1.00auditorija
6Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērniem un to raksturojums. Leikozes īpatnības bērniem.Lekcijas1.00auditorija
7Urīnizvadceļu biežākās slimības bērniem un to diferenciālā diagnostika. Glomerolnefrīti ar nefrītisko un nefrotisko sindromu bērniem. Akūta nieru mazspēja. Hroniska nieru slimība. AH bērniem.Lekcijas1.00auditorija
8Endokrīnās sistēmas īpatnības dažādos vecuma posmos. Hormonālo analīžu izvērtēšanas specifika. Bērnu kaulu veselības izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
9Bērnu radioloģiskās izmeklēšanas iespējas un īpatnības.Lekcijas1.00auditorija
10Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes izzināšana, iegūto datu novērtējums. Bērna izmeklēšanas praktiskās iemaņas pa orgānu sistēmām.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Diagnostisko laboratoro izmeklējumu īpatnības bērniem dažādos vecuma periodos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Bērna ēdināšanas principi līdz 18 gadu vecumam. Virssvars, aptaukošanās. Vitamīnu deficīts bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Bērnu augšana un attīstība: fiziskā, motorā, dzimumattīstība. Pubertātes traucējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Jaundzimušo periods – klīniskā izmeklēšana un jaundzimušā novērtējums pēc dzimšanas laika, svara/garuma, gestācijas vecuma noteikšana, adaptācijas perioda izpausmes. Jaundzimušo refleksi. Jaudzimušā perioda biežākās saslimšanas (Bilirubīna vielmaiņas traucējumi, hemorāģiskais sindroms, hialīno membrānu slimība).Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Asinsrades sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Asins ainas īpatnības dažādos bērna vecuma periodos. Fe deficīta anēmija, etioloģija, patogenēze, klīnika, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana un profilakse.Nodarbības1.00klīniskā bāze
16Perinatāla asfiksija, reanimācijas pasākumi. Posthipoktiska perinatāla encefalopātija un diferenciāldiagnoze ar dzemdību traumatisku bojājumu. Citas dzemdību traumas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
17Akūts bronhīts, bronhīts ar sēkšanu. Termini - sēkšana (weezing) un stridors, iemesli bērniem (iegūti un iedzimti). Sadzīvē iegūtas pneimonijas bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
18Acianotiskās iedzimtās sirdskaites: Ātriju starpsienas defekts (ASD), Ventrikuļu starpsienas defekts (VSD), Atrioventrikulārs septāls defekts (AVSD), Atvērts arteriāls vads (PDA), Aortas koarktācija (AoK).Nodarbības1.00klīniskā bāze
19Cianotiskās iedzimtās sirdskaites: Fallot tetrāde, Maģistrālo asinsvadu transpozīcija, Kreisā sirds puses hipoplazijas sindroms.Nodarbības1.00klīniskā bāze
20Kardiomiopātijas. Akūta un hroniska sirds mazspēja bērniem. TA mērīšanas īpatnības bērniem. Arteriālās hipertensijas (AH) raksturojums. EKG īpatnības.Nodarbības1.00klīniskā bāze
21Augšanas traucējumi bērniem. D vitamīna deficīts. Rahīta diferenciāldiagnostika.Nodarbības1.00klīniskā bāze
22Vairogdziedzera patoloģijas bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
23Urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības. Urīnizvadceļu infekcijas (komplicētas, nekomplicētas).Nodarbības1.00klīniskā bāze
24Vardarbība pret bērnu kā medicīnas problēma. Kratīta bērna sindroms. Zīdaiņa pēkšņās nāves sindroms.Nodarbības1.00klīniskā bāze
25Ādas un zemādas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atopisks un seboreisks dermatīts. Lokālās infekcijas neonatālā periodā (āda, naba, acis).Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas, izmantojot daudzizvēļu testus, kurus studējošie pilda e-studiju vidē katrā nodarbībā. Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus katrai nodarbībai. Students iepazīstas ar, pirms nodarbības, docētāja izsūtītajiem klīniskajiem gadījumiem. Izmantojot pieejamo literatūru, sagatavo atbildes prezentācijas veidā uz klīniskā gadījuma jautājumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Testu izpilde tiek automātiski vērtēta e-studiju vidē un veido 50% no ikdienas nodarbības vērtējuma. Otru pusi atzīmes (50%) sastāda studentu iesaiste nodarbībā – spēja atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem + klīnisko gadījumu analīzes. Gala ieskaite studentam tiek izlikta automātiski, ja katrā nodarbībā ir saņemta atzīme 4 un augstāk. Students, kurš 4. mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati I” ir ieguvis vērtējumu 7 un augstāk ((lekciju tests + nodarbību vidējā atzīme)/2) automātiski iegūst iespēju nākamajā mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati II” mēģināt iegūt “automātu” kursa beigās.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite (Semestra)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūtās zināšanas ļaus studentiem raksturot veselu bērnu, jaundzimušu bērnu un jaundzimušā perioda īpatnības, sirds-asinsvadu, gremošanas, elpošanas, nieru un urīnizvadsistēmas, endokrīnās, asinsrades īpatnības dažādos vecuma periodos, kā arī nosaukt un raksturot faktus par biežāko slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.
Prasmes:Spēs: • veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu; • veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi; • veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi; • prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; • izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības.
Kompetences:Spēs: • interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt tās uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tās ar kopēju izmeklēšanas procesu; • integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Arteriālā spiediena mērīšanas īpatnības bērniemA - Iesācēja līmenis
2Arteriālā spiediena mērīšanas īpatnības bērniemB1 - Pamatlīmenis
3Bērnu elektrokardiogrammu izvērtēšanaA - Iesācēja līmenis
4Bērnu elektrokardiogrammu izvērtēšanaB1 - Pamatlīmenis
5Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena)A - Iesācēja līmenis
6Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena)B1 - Pamatlīmenis
7Jaundzimušo refleksu izvērtēšanaA - Iesācēja līmenis
8Jaundzimušo refleksu izvērtēšanaB1 - Pamatlīmenis
9Jaundzimušo veselības stāvokļa izvērtēšanaA - Iesācēja līmenis
10Jaundzimušo veselības stāvokļa izvērtēšanaB1 - Pamatlīmenis
11Pubertātes perioda skalu izvērtējums (Tanner, dzimumattīstības).B1 - Pamatlīmenis
12Sirds auskultācijas īpatnības bērniemA - Iesācēja līmenis
13Sirds auskultācijas īpatnības bērniemB1 - Pamatlīmenis
14Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā)A - Iesācēja līmenis
15Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā)B1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1E - studijās ievietotie mācību materiāli./E - learning materials placed in the studios.
2Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., et.al. Nelson Textbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc.
3RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databases: open access databases (PubMed), evidence-based medical databases - ClinicalKEY, DynaMedPlus.
Papildu literatūra
1Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis. 2022, Elsevier, Inc.
2Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of Pediatrics. 2023, Elsevier, Inc.