.
Pediatrijas pamati I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.07.2023 10:05:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_049 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Valda Staņēviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 66 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Preklīniskās teorētiskās zināšanas par cilvēka organisma uzbūvi un funkciju (1., 2., 3. studiju gada disciplīnas), klīniskā medicīna: 4. studiju gada studentiem – propedeitikas kurss. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem zināšanas par bērna organisma strukturālām un funkcionālām īpatnībām, augšanu un attīstību vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem dažādos bērna attīstības periodos un biežākām saslimšanām, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija kā medicīnas nozare. Cilvēka agrīnās attīstības etapi, to īpatnības un norise. Bērnības periodu raksturojums. Vesels bērns un vesela bērna attīstības kritēriji. Bērna izmeklēšanas īpatnības pa orgānu sistēmām dažādos vecuma periodos. Neonatālais skrīnings. Metabolo slimību agrīna diagnostika. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā. Bērnu veselības aprūpes ētika. Jēdziens par pediatrisko paliatīvo aprūpi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Jaundzimis bērns- iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts, raksturojums un ar to saistītās komplikācijas. Jaundzimušā bērna novērtējums atbilstoši gestācijas vecumam. Jaundzimušā perioda raksturojums un adaptācijas perioda norise un klīniskās izpausmes. Jaundzimušā perioda slimību klīniskās manifestācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Elpošanas orgānu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos. BA. Cistiskā fibroze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Gremošanas orgānu sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Malabsorbcijas sindroms (govs piena olbaltuma alerģija, celiakija). Vemšanas un vēdersāpju diferenciāldiagnostika (kolikas, aizcietējumi, funkcionālās vēdersāpes). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sirds asinsvadu un EKG īpatnības bērniem. Biežākie ritma traucējumi bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērniem un to raksturojums. Leikozes īpatnības bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Urīnizvadceļu biežākās slimības bērniem un to diferenciālā diagnostika. Glomerolnefrīti ar nefrītisko un nefrotisko sindromu bērniem. Akūta nieru mazspēja. Hroniska nieru slimība. AH bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Endokrīnās sistēmas īpatnības dažādos vecuma posmos. Hormonālo analīžu izvērtēšanas specifika. Bērnu kaulu veselības izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Bērnu radioloģiskās izmeklēšanas iespējas un īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes izzināšana, iegūto datu novērtējums. Bērna izmeklēšanas praktiskās iemaņas pa orgānu sistēmām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Diagnostisko laboratoro izmeklējumu īpatnības bērniem dažādos vecuma periodos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Bērna ēdināšanas principi līdz 18 gadu vecumam. Virssvars, aptaukošanās. Vitamīnu deficīts bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Bērnu augšana un attīstība: fiziskā, motorā, dzimumattīstība. Pubertātes traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Jaundzimušo periods – klīniskā izmeklēšana un jaundzimušā novērtējums pēc dzimšanas laika, svara/garuma, gestācijas vecuma noteikšana, adaptācijas perioda izpausmes. Jaundzimušo refleksi. Jaudzimušā perioda biežākās saslimšanas (Bilirubīna vielmaiņas traucējumi, hemorāģiskais sindroms, hialīno membrānu slimība). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Asinsrades sistēmas anatomiski funkcionālās īpatnības. Asins ainas īpatnības dažādos bērna vecuma periodos. Fe deficīta anēmija, etioloģija, patogenēze, klīnika, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana un profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Perinatāla asfiksija, reanimācijas pasākumi. Posthipoktiska perinatāla encefalopātija un diferenciāldiagnoze ar dzemdību traumatisku bojājumu. Citas dzemdību traumas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Akūts bronhīts, bronhīts ar sēkšanu. Termini - sēkšana (weezing) un stridors, iemesli bērniem (iegūti un iedzimti). Sadzīvē iegūtas pneimonijas bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Acianotiskās iedzimtās sirdskaites: Ātriju starpsienas defekts (ASD), Ventrikuļu starpsienas defekts (VSD), Atrioventrikulārs septāls defekts (AVSD), Atvērts arteriāls vads (PDA), Aortas koarktācija (AoK). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Cianotiskās iedzimtās sirdskaites: Fallot tetrāde, Maģistrālo asinsvadu transpozīcija, Kreisā sirds puses hipoplazijas sindroms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
20 | Kardiomiopātijas. Akūta un hroniska sirds mazspēja bērniem. TA mērīšanas īpatnības bērniem. Arteriālās hipertensijas (AH) raksturojums. EKG īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
21 | Augšanas traucējumi bērniem. D vitamīna deficīts. Rahīta diferenciāldiagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
22 | Vairogdziedzera patoloģijas bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
23 | Urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības. Urīnizvadceļu infekcijas (komplicētas, nekomplicētas). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
24 | Vardarbība pret bērnu kā medicīnas problēma. Kratīta bērna sindroms. Zīdaiņa pēkšņās nāves sindroms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
25 | Ādas un zemādas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atopisks un seboreisks dermatīts. Lokālās infekcijas neonatālā periodā (āda, naba, acis). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas, izmantojot daudzizvēļu testus, kurus studējošie pilda e-studiju vidē katrā nodarbībā. Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus katrai nodarbībai. Students iepazīstas ar, pirms nodarbības, docētāja izsūtītajiem klīniskajiem gadījumiem. Izmantojot pieejamo literatūru, sagatavo atbildes prezentācijas veidā uz klīniskā gadījuma jautājumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Testu izpilde tiek automātiski vērtēta e-studiju vidē un veido 50% no ikdienas nodarbības vērtējuma. Otru pusi atzīmes (50%) sastāda studentu iesaiste nodarbībā – spēja atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem + klīnisko gadījumu analīzes. Gala ieskaite studentam tiek izlikta automātiski, ja katrā nodarbībā ir saņemta atzīme 4 un augstāk. Students, kurš 4. mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati I” ir ieguvis vērtējumu 7 un augstāk ((lekciju tests + nodarbību vidējā atzīme)/2) automātiski iegūst iespēju nākamajā mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati II” mēģināt iegūt “automātu” kursa beigās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtās zināšanas ļaus studentiem raksturot veselu bērnu, jaundzimušu bērnu un jaundzimušā perioda īpatnības, sirds-asinsvadu, gremošanas, elpošanas, nieru un urīnizvadsistēmas, endokrīnās, asinsrades īpatnības dažādos vecuma periodos, kā arī nosaukt un raksturot faktus par biežāko slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā. | ||||||||
Prasmes: | Spēs: • veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu; • veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi; • veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi; • prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; • izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības. | ||||||||
Kompetences: | Spēs: • interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt tās uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tās ar kopēju izmeklēšanas procesu; • integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Arteriālā spiediena mērīšanas īpatnības bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Arteriālā spiediena mērīšanas īpatnības bērniem | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Bērnu elektrokardiogrammu izvērtēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Bērnu elektrokardiogrammu izvērtēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Jaundzimušo refleksu izvērtēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Jaundzimušo refleksu izvērtēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
9 | Jaundzimušo veselības stāvokļa izvērtēšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
10 | Jaundzimušo veselības stāvokļa izvērtēšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
11 | Pubertātes perioda skalu izvērtējums (Tanner, dzimumattīstības). | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
12 | Sirds auskultācijas īpatnības bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
13 | Sirds auskultācijas īpatnības bērniem | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
14 | Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
15 | Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | E - studijās ievietotie mācību materiāli./E - learning materials placed in the studios. | ||||||||
2 | Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., et.al. Nelson Textbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc. | ||||||||
3 | RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databases: open access databases (PubMed), evidence-based medical databases - ClinicalKEY, DynaMedPlus. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis. 2022, Elsevier, Inc. | ||||||||
2 | Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of Pediatrics. 2023, Elsevier, Inc. |